Icke befruktade ägg? (Påfågelciklider)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • husan

    Icke befruktade ägg? (Påfågelciklider)

    Gör ett försök att göra ett inlägg, är lite osäker på om jag lyckas lägga det på rätt ställe, men hoppas på överseende om jag gjort fel.

    Min fråga:
    Jag har 2st påfåglar i ett 375l akvarie . Påfåglarna är idag drygt fyra år gamla och ca 25cm stora. Jag har hela tiden utgått från att fiskarna varit av samma kön eftersom de bråkat en hel del. Döm om min förvåning då påfåglarna för några veckor producerade ägg! Båda vaktade äggen mycket noga, men dagen efter var alla ägg borta. (Kan också tillägga att jag har en röd Pleco i akvariet). Är det möjligt att mina påfåglar lekt trots att de är av samma kön och att äggen inte blivit befruktade? Sedan den första gången de hade ägg har de lekt tre ggr till, alltid med samma resultat...
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    #2
    Förmodligen är det din Pleco som äter upp äggen på natten när föräldrarna sover. Jag tror inte att dom är av samma kön
    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #3
      kan mycket väl vara två honor men då tycker ja ändå att dom borde vaktat dom längre...
      malen kan oxå vara skyldig...men det kan även vara så att de är oerfarna och det kan ta några lekar innan det blir bra...

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Prova med att separera malen från påfåglarna och se ifall det sker någon förändring.

        Kommentar

        • mz791117
          Användare
          • mars 2004
          • 42

          #5
          Hur vet du att de inte var befruktade? Hade dom möglat??

          Har hört talas om två diskushonor som la ägg tillsammans.
          www.amazondiscus.se/phpBB2 - ett svenskt diskusforum

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            #6
            vi måste påpeka det om du inte redan visste det att efter några timmar då de obefruktade äggen möglar blir dom vita.

            Kommentar

            • husan

              #7
              Tack för svaren

              Självklart var också min tanke att malen tagit äggen, men eftersom cikliderna är väldigt aggressiva tänkte jag att de inte skulle släppa Plecon nära (som de inte heller har gjort när jag tittat). Det känns som att malen är den troligaste orsaken...

              Kan också förtydliga och säga att de ägg jag sett varit vita...

              Jag får helt enkelt plocka ut mr Pleco, eller leva i ovisshet

              Kommentar

              Arbetssätt...