Plan BÄnk Med Leca Block ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maisoni
    Användare
    • maj 2005
    • 23

    Plan BÄnk Med Leca Block ?

    Hej,

    Jag går i tankarna att införskaffa en ny burk med följande mått: 280 längd, 95 djup samt 63 höjd. Det jag har läst är att det måste vara 100% plant annars ryker bottenrutan. 12 mm är det som gäller här.

    Jag hade tänkt att ha 6 partier med leca block 3*1 block i höjd gånger 6. Ovanpå leca blocken 1cm frigolitplatta. En träplanka på ca 2,5 cm ovanpå frigoliten samt ytterligare en frigolit på ca 2 cm längst upp. Problemet är att få det helt plant vad tror ni om man fyller på med mycket cement mellan lecablocken och lägger på endast träskivan och försiktigt måttar med kompasset så att plan yta uppstår. Visst borde man kunna fixera en plan yta då ?. Jag skulle vilja ha en sump under "burken" kom gärna med förslag hur jag skall gå tillväga.

    Kom gärna med ytterligare förslag!


    Mvh
    Micke

    Malawi since 75.
    Senast redigerad av Maisoni; 05 juni 2006, 19:30.
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Vill bara säga att det skulle vara ett grymt kar att inreda, men du kanske har tänkt ha några monsterfiskar? Jag avundas dig iallafall och skulle gärna sätta klorna i det karet.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Håknil
      Användare
      • december 2005
      • 484

      #3
      Ursprungligen postat av Maisoni
      Hej,

      Jag går i tankarna att införskaffa en ny burk med följande mått: 280 längd, 95 djup samt 63 höjd. Det jag har läst är att det måste vara 100% plant annars ryker bottenrutan. 12 mm är det som gäller här.

      Jag hade tänkt att ha 6 partier med leca block 3*1 block i höjd gånger 6. Ovanpå leca blocken 1cm frigolitplatta. En träplanka på ca 2,5 cm ovanpå frigoliten samt ytterligare en frigolit på ca 2 cm längst upp. Problemet är att få det helt plant vad tror ni om man fyller på med mycket cement mellan lecablocken och lägger på endast träskivan och försiktigt måttar med kompasset så att plan yta uppstår. Visst borde man kunna fixera en plan yta då ?. Jag skulle vilja ha en sump under "burken" kom gärna med förslag hur jag skall gå tillväga.

      Kom gärna med ytterligare förslag!



      Mvh
      Micke

      Malawi since 75.
      hej Micke

      Jag har visserligen ingen erfarenhet av lecablock.Det blir säkert
      väldigt snyggt.
      Hur gör Du om golvet detta stora akvarium skall stå på inte är plant?
      Det är ju nästan 2 kubik! vatten.

      Är ingen expert men 12 mm glas låter tunnt.Har hört att man använder
      upp till 18 mm.Själv har jag 15 mm till 735 l.

      Rent ekonomiskt skulle det väl bli billigare med en svetsad stålställning,
      där man kan ha gängade ställbara fötter för rikta upp ev. sneda golv etc.

      Låter ändå spännande.Lycka till.

      Muhni

      Kommentar

      • Maisoni
        Användare
        • maj 2005
        • 23

        #4
        Ursprungligen postat av Prayerman
        Vill bara säga att det skulle vara ett grymt kar att inreda, men du kanske har tänkt ha några monsterfiskar? Jag avundas dig iallafall och skulle gärna sätta klorna i det karet.
        --------------------------------------

        Jaja mensan det kommer bli monsterfiskar i form av Petrotilapia Yellowchin Gome som kommer gå & "vagga" där. Inredning kommer att göras av betong, lack, frigolit & sand.

        / Micke

        Kommentar

        • Maisoni
          Användare
          • maj 2005
          • 23

          #5
          Ursprungligen postat av Muhni
          hej Micke

          Jag har visserligen ingen erfarenhet av lecablock.Det blir säkert
          väldigt snyggt.
          Hur gör Du om golvet detta stora akvarium skall stå på inte är plant?
          Det är ju nästan 2 kubik! vatten.

          Är ingen expert men 12 mm glas låter tunnt.Har hört att man använder
          upp till 18 mm.Själv har jag 15 mm till 735 l.

          Rent ekonomiskt skulle det väl bli billigare med en svetsad stålställning,
          där man kan ha gängade ställbara fötter för rikta upp ev. sneda golv etc.

          Låter ändå spännande.Lycka till.

          Muhni
          --------------------------------------------------------


          Hej,

          Om golvet inte är plant så var min tanke om man kunde fixera detta med hjälp av cemnten. Vad tror ni?

          När det gäller glasets tjocklek så råder delade meningar. 12 mm skall man tydligen kunna ha en höjd på 65 cm. Burken kommer vara förstärkt med en kraftig ram upptill samt 2 breda "överliggare" på 35 cm vardera. Enligt tillverkaren skall detta hålla bara det står 100% plant. Sen finns de andra som säger att maxlängden för 12 mm är 250 cm?. Man är ju lite kluven. Hör gärna av er med tips & råd.

          Mvh
          Micke

          Kommentar

          • Buckshot
            Användare
            • april 2002
            • 244

            #6
            Jag har ngt liknande.
            Nerifrån och upp;
            1cm frigolit
            2 lecablock på höjden (under HELA karet)
            cement
            1cm frigolit
            2cm spånskiva
            tunn heltäckningsmatta(nålfiltsmatta?)
            Helglasakvarie med 12mm glas
            Måtten är 2350*1000*650* L*B*H

            Med ett så långt kar som dit så skulle jag lägga ner stor möda på att få lecablocken plana (med cement)

            Teoretisk sett så skulle det gå med 12mm till ditt kar, men jag skulle nog lägga 15mm i botten.
            Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

            Kommentar

            • Johnny_1
              Användare
              • oktober 2003
              • 313

              #7
              Golv

              Ursprungligen postat av Maisoni
              Hej,

              Jag går i tankarna att införskaffa en ny burk med följande mått: 280 längd, 95 djup samt 63 höjd. Det jag har läst är att det måste vara 100% plant annars ryker bottenrutan. 12 mm är det som gäller här.

              Jag hade tänkt att ha 6 partier med leca block 3*1 block i höjd gånger 6. Ovanpå leca blocken 1cm frigolitplatta. En träplanka på ca 2,5 cm ovanpå frigoliten samt ytterligare en frigolit på ca 2 cm längst upp. Problemet är att få det helt plant vad tror ni om man fyller på med mycket cement mellan lecablocken och lägger på endast träskivan och försiktigt måttar med kompasset så att plan yta uppstår. Visst borde man kunna fixera en plan yta då ?. Jag skulle vilja ha en sump under "burken" kom gärna med förslag hur jag skall gå tillväga.

              Kom gärna med ytterligare förslag!


              Mvh
              Micke

              Malawi since 75.
              Vad är det för beläggning på golvet som du tänkt sätta akvariet på?
              www.malmoakvarieforening.se

              Kommentar

              • cikliden_90
                Användare
                • mars 2005
                • 159

                #8
                Har lecca block till mitt 480 akvarium 160*50*60. hade lite pyssel att få det i våg eftersom stugan lutade lite som det skulle stå i. Men vi löste det med masonit skivor och bitar tills det vart våg. fungerade bra och har hållt. ditt akvarium är dock lite större.
                Senast redigerad av cikliden_90; 10 juni 2006, 21:17.
                /Linus
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

                Kommentar

                Arbetssätt...