Småbarn och akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Småbarn och akvarium?

    Lite fråga:
    Har nån av er hört talas om att småbarn, eller kanske en flock halvsmå barn skulle kunna välta ett akvarium? jag har för närvarande ett på 840 liter mitt i lägenheten och en liten dotter. 12mm glas och stadiga ben gör att jag inte är vidare orolig men vem vet vad som kan hända om ett par år?? Fotbollar som flyger, barn som jagar varandra och ramlar omkring o.s.v.
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • Bedde
    Användare
    • maj 2006
    • 18

    #2
    Kan jag...

    bli påkörd av en buss i morgon..ja det kan jag!

    Kommentar

    • malplacerad
      Användare
      • maj 2005
      • 877

      #3
      Ditt akvarium väger väl 1 ton så det torde vara svårt att rubba på det, om inte annat kan du ju testa att lära ungarna att inte härja runt akvariet
      ||||

      Kommentar

      • ciklidis
        Användare
        • oktober 2005
        • 98

        #4
        Jag har själv en liten flock på tre busiga ungar.
        En snart fyra åring, tvillingar på 2år.

        Vi har ett 375liters som inte varit i närheten av att välta. Barnen leker rätt fint och bryr sig inte nämnvärt att det står ett akvarium där. Vi har ju inga tung läderbollar utan tunna i plast... Större barn bör inte vara ngt problem, vi har haft en del besökare och så stora barn går att säga till..

        Kommentar

        • Lacustris
          Användare
          • juni 2005
          • 142

          #5
          I förebyggande syfte har jag alltid haft regeln att barnen inte får röra något akvarie.
          Inte peta, inte knacka, bara titta.
          Kan kanske tyckas väl hårt men barn mår inte dåligt av distinkta regler.

          Mina parvlar 4 och 6 år hjälper gärna till och matar och sitter ofta och tittar på fiskarna men rör aldrig karen.

          Har man alltid denna regel så blir det en självklarhet att inte röra karen, tillsägningar behövs aldrig. Mina barn håller även ordning på sina kompisar så att de aldrig rör karen heller.
          Det är aldrig för sent att ge upp!

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Har det precis som Lacustris.
            Mina två pojkar (5 & 8 år) blir riktigt förbannade om någon barn eller vuxen är där och petar eller leker riktigt nära. Detta gör dom utan att jag sagt eller lärt barnen att tillrättavisa andra, utan barnen respekterar fiskarna och vet att vissa rörelser eller ljud stressar firrarna.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #7
              Har också uppfostrat barnen med att inte röra karen. Men samtidigt skulle jag inte vilja ha ett kar i barnens lekrum, för man vet aldrig vad det kan få för sig, speciellt inte grannungarna som inte har samma koll som ens egna barn har när det gäller akvarium. Råkade se en av sonens kompisar slå allt vad han kunde mot akvariet en gång, tur han inte hade något i handen som var hårt.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Akvarium och barn är den perfekta kombinationen. När man har små barn är man mycket hemma och det passar ju bra då man har akvarium. Innan jag fick barn bodde jag ofta inte ens på samma ställe som mina akvarium. Jag kunde inte flytta dem i samma takt som jag själv flyttade. Nu är jag mycket mer stationär och det underlättar ju onekligen i akvariesammanhang.

                Vi har de regelerna för vår 6 åring att man inte får klättra på akvariet och inte medvetet skrämma fiskarna. Mina barns intressen går givetvis före fiskarnas så han får i övrigt leka som han vill runt akvariet. Fiskarna får vänja sig. Vi har även ett 100 liters akvarium i hans rum. Det har aldrig varit några problem. Visst skulle det teoretiskt sätt kunna hända att något barn slog sönder ett akvarium men riskerna är ju betydligt större om du har ett gäng förfriskade vuxna hemma än ett gäng 6 åringar.

                Ett tipps för små barn är att sätta babysittern framför akvariet. Perfekt babyTV.

                Mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Jorsa
                  Användare
                  • december 2003
                  • 199

                  #9
                  Min son, 4 år, hängde i rutan på mitt hörnkar på 300l vid ett vattenbyte, det höll och välte inte!!
                  Han gör nog inte om det efter mina svordommar...!
                  Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                  Kommentar

                  • Carl
                    NCS Medlem
                    • maj 2002
                    • 374

                    #10
                    Tackar.

                    Nu känns det bättre. Undrar vad som krävs för att välta ett 840-liter, eller spräcka eller så? går nog knappast utan slägga.
                    /Carl
                    www.stockholmsciklidklubb.com

                    Kommentar

                    Arbetssätt...