Algblomning?, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    Algblomning?, vad göra?

    Tjena, jag har fått problem hemma med mitt akvarium och så här kan det inte se till studenten, det är som små grå/gröna alger som grumlar vattnet, vad beror det på? akvariet står väldigt ljust och det kom någon gång i Mars när jag köpte nya fiskar som drabbades av sjukdom. Jag gjorde sedan rent akvariet grundligt och startade om med malawiciklider. Är det lönt att starta igång med kolfilter eller finns det några preparat man kan tillsätta? Här kommer några bilder, hoppasb ni kan hjälpa mig.

    Mvh/ BB
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    en till

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Mycket fisk, mycket matning och mycket ljus - det ger alger. Du får jobba på längre sikt. Du kan du stoppa i lite Hornsärv på en gång och se hur mycket näring den suger. Med en gnutta microgödning, typ Tropica Master Grow, så kan den växten rensa rubbet om den kommer igång.

      Grönvatten är annars bara att vänta ut, om man inte kör med koldioxid för växterna.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Daniel Lindholm
        Användare
        • mars 2006
        • 92

        #4
        Jag släckte mitt helt under 3 dagar samtidigt som jag lät bli att mata. Om det står ljust kan ett lakan över akvariet göra susen. Under tiden stoppade jag ett lager vadd i ytterfiltret som tar de finast partiklarna och nu är det helt klart igen.
        -------------------------
        Hälsningar

        Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

        720L Malawi

        60L Malawismåttingar

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Ja det får bli Hornsärv och nedsläckning nu. Tack för hjälpen.

          Mvh/ BB

          Kommentar

          • Xork
            Användare
            • januari 2006
            • 93

            #6
            Har precis blivit av med min algblommning

            Mycket tålamod krävs. Mörklägg först 1 vecka utan mat, jag fick upprepa detta 2 gånger. Mellan gångerna körde jag utan ramp och täckte framrutan under de ljusaste timmarna på dagen, mata försiktigt. Algblommningen övergick sedan till infusoions angrepp som jag nu är fri från (drygt 9 veckor senare). Har börjat mata två gånger om dagen nu, men kör bara 1 lysrör under 4 timmar per dag. Vill verkligen inte börja om från början igen.

            Lycka till.

            /Martin
            Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Kör en kombo, och testa med nedsläckning och kör sedan i Hornsärv. Lite surt att köra ner Hornsärven precis innan mörkläggningen - den får lite svårt att ta sig.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...