720 i mellanvägg med BTN som avdelare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • waterboy78
    Användare
    • augusti 2004
    • 41

    720 i mellanvägg med BTN som avdelare?

    Funderar på att bygga in ett 720 i en mellanvägg men vill inte att man ser igenom akvariet till rummet bakom så nu funderar jag om någon vet någon bra BTN-modul som jag kunde sätta i mitten av akvariet för att på så vi avskärma insynen till det andra rummet.

    Tacksam för synpunkter och ideer!

    /Johan
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Jag skulle nog ta och bygga med sten och växter i mitten så det i princip blir som en vägg. Då kan ju fisken befinna sig på båda sidorna. Men ni kanske har tänkt er att det skall vara som två "skilda" akvarier och ha olika fisk på båda sidorna?
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Tja. Löser du det med moduler så får du trixa en del med baksidan för att det ska bli snyggt. Enten gör du som föregående talare rekommenderar, eller så klämmer du i ett attans gäng Vallisneria i mitten av karet - tycker jag spontant. Vet inte vad du vill ha för firrar, men om det inte handlar om sjöciklider så går det fint att avgränsa med stora rötter också. Lägg större delen mot botten och låt smalare delar sträcka sig uppåt mot ytan. Lätt att täcka rötterna med Javaormbunkar och Javamossa och voliá - så har du ett väldans tjusigt kar som inte går att se igenom och där firrarna trivs bra.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • waterboy78
        Användare
        • augusti 2004
        • 41

        #4
        Vill nog ha så att fiskarna kan simma runt i hela karet. Problemet är att jag tänkt mig Tanganjika eller malawi så rötter och växter kanske inte passar in så bra. Vallisneria kunde man ju dock tänka sig.
        Har lekt med tanken att själv "bygga" några stenbumlingar som jag skulle placera i mitten av karet men man kunde ju kombinera med vallisneria!

        Finns det ingen BTN-modul som är smal men hög?

        Kommentar

        • ciklidis
          Användare
          • oktober 2005
          • 98

          #5
          Just BTN är väl rätt "tjocka" men jag har sett flera BTN wannabee i bla Djurmagasinet där de är ganska tunna och alltså möjligt att ha två sådana i mitten av akvariumet.
          pwss.se har väl också en del no-name bakgrunder... kanske du kan titta där
          Men de är ju inte lika snygga som BTN (i mitt tycke)

          Men hur hade du isf tänkt med cirkulation osv? Då får du har en pump på vardera sida?

          Kommentar

          • waterboy78
            Användare
            • augusti 2004
            • 41

            #6
            Hade tänkt använda mig av 2st Eheim 2080 och placera utblåsen på karets kortsida vid fram- och bakrutan. Skall se mig omkring efter moduler, om jag inte hittar lämpliga tror jag det blir iden med några stora frigolit-stenbumlingar + vallisneria i mitten.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Oki, då är jag med. Rekommenderar att du bygger några egna stenbumlingar av frigolit/betong/jordfärger så kan du få "moduler" som ser schyssta ut från bägge hållen, men inte tar upp mycket plats i karet. Kombinerat med lite växter så döljs alla eventuella "skarvar" så att det ser verkligt bra ut.

              Du kan säkerligen ordna BTN-grejer som ser bra ut också, men du får jobba med baksidan - den är ljusgul och helt enkelt skitful om man får den rakt i ögat. Köper du en hel bakgrund så går den helt säkert att kapa till i snygga snitt, men det var det där med baksidan.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...