If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ruggigt! Jag har märkt samma sak, när comparna slåss går dom på ögonen först. Min leksugna hanne tog ut ögat på sin ena hona när hon inte ville leka och började sedan på nästa, men henne hann jag flytta ut. Då hade hon redan fått en del sår runt ögonen, men dom har läkt nu. Så myten om ögonätningen är befogad, åtminstone i mitt kar!
Läbbigt!
Börjar misstänka att mina små compressicepsar inhandlade på ciklidautionen också ger sig på ögon. Förra v. hade en blådelfin precis sånt öga, det är dock helt läkt nu! Istället är det nu en S. fryeri som verkar fått sig ett nyp av ögonätaren... Nog känns det allt som det finns lite substans i just namnet ögonätare även om den nu inte livnär sig på ögon så kanske det är en vedertagen fightingteknik bland compressicepsar att ge sig på ögonen först istället för att typ bita i sidan eller munlås..
Hmm, jag har och har haft massor av compressiceps, men aldrig sett några tomma ögonhålor annat än på död fisk.
Har samma erfarenheter med mina också, men de är än så länge bara 10-14cm. Men färgat o lekt har de gjort. Men om nån fisk har dött så är ögonen, borta inte annars.
Kommentar