Sten bor för trångt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • februari 2003
    • 1156

    Sten bor för trångt

    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    #2
    Den där hotelldirektören verkar lite pantad:
    – Först tänkte jag att det var ett skämt, men tydligen inte. Så nu får väl Eslövs kommun lägga skattepengar på att reda ut det här.
    Herregud, liksom. Hur svårt är det att istället erkänna att man har fel och säga nåt i stil med "Oj, det hade jag faktiskt ingen aning om att fiskar behövde mer utrymme. Självklart ska vi ordna det!" och så skaffar dom ett riktigt akvarium istället.
    Daniel Andréasson

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Det enda jag vet är att kampfiskar i butik måste hållas i minst en liter vatten. Det är en relativt ny lag som bland annat Sverre Sjölander varit drivkraften bakom. En annan sak som han gjort är att fixat lagen om att fiskar inte får visas upp i guldfiskskålar i butik eller på offentliga platser (som hotellet är). Däremot får man sälja guldfiskskålar till konsumenter.

      Jag vet inte vad gränsen i liter går för en sån här grej, men 40-60 för en kampfisk verkar lite väl mycket? Men det kan mycket väl vara så..
      Senast redigerad av Zaphi; 02 juni 2006, 12:55.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Niklas Olsson
        Användare
        • februari 2003
        • 1156

        #4
        Vart man bör dra gränsen vid minsta tillåtna volym (som jag inte vet vilken) kan säkert diskuteras hur länge som helst men jag tycker det viktigaste är att det finns en gräns och denna ska självklart följas.
        Lagar kan man självklart ifrågasätta men att dra in Eslövs skattebetalare i detta känns lite stort tycker jag istället för att fixa en större balja till fisken.
        //Niklas

        www.nofoto.se
        Nofoto på Facebook
        ____________________________________

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av dinajel
          Den där hotelldirektören verkar lite pantad:
          – Först tänkte jag att det var ett skämt, men tydligen inte. Så nu får väl Eslövs kommun lägga skattepengar på att reda ut det här.
          Herregud, liksom. Hur svårt är det att istället erkänna att man har fel och säga nåt i stil med "Oj, det hade jag faktiskt ingen aning om att fiskar behövde mer utrymme. Självklart ska vi ordna det!" och så skaffar dom ett riktigt akvarium istället.
          Ja exakt, det är ingen prydnadssak - det är en levande varelse, gubbj*vel!

          Undrar om han har samma åsikt när det gäller annan djurhållning? Att skattebetalarnas pengar går till att utreda dåliga förhållanden blir väl ganska naturligt eftersom det är kommunens uppgift att se till att lagar och regler följs... *suck*

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Fattar inte varför det måste "utredas". Det finns klara regler angående detta...
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Niklas Olsson
              Användare
              • februari 2003
              • 1156

              #7
              Ni finns det t.o.m. ett forum för firre...
              //Niklas

              www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook
              ____________________________________

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Tycker man det där e så läskigt så ska man nog inte besöka vissa asiatiska odlingar där kampfiskarna växer upp i kaffemuggar av plast på vissa ställen. Man kan ju diskutera i oändlighet om vad som e värst, 200Liters med ciklider varav en blir jagad så han får trycka bakom en pump en längre tid innan han dör av utmattning eller en kampfisk som går trångt... tycker båda e skit men båda förekommer och det e ganska vanligt med fiskar som blir ihjäljagade vilket kanske e elakare än att en fisk får leva i lugn o ro även om det e lite trångt.
                Senast redigerad av deelay; 02 juni 2006, 16:21.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  #9
                  Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                  Ni finns det t.o.m. ett forum för firre...
                  http://forum.aftonbladet.se/thread.jspa?threadID=1750
                  Man blir ju hyfsat upprörd när man läser några av inläggen i det forumet. Men det känns inte värt att ta debatten.
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  • Anna Österman
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 282

                    #10
                    Även om nu kampfiskar klarar sig i små vattenvolymer så är det positivt att fallet uppmärksammas eftersom allmänheten med begränsad kunskap om fiskarters olikhet kan tro att alla fiskar klarar sig på det sättet. Själv skulle jag gärna se en större vattenyta i förhållande till volymen.

                    Värst är väl att Expressen kallar Sten för guldfisk. Man blir ju gråhårig
                    Fiskar är vänner-inte mat!

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Nej, man orkar bara inte ta debatten i Aftonblaskans forum. Media är generellt skit, och inte blir det bättre av att de uppviglar folk att ta ställning i en fråga som de inte har en susning om.

                      Det trixiga med många Betta är att de mycket väl kan trivas i små utrymmen - men de gillar ändå extremt rent vatten. Är fisken framväxt i regnskogsliknande förhållanden där det hela tiden byts vatten, men den håller till i trånga små utrymmen så blir det helt enkelt en luring. Om kampfisken Sten alltså har 5-10 liter att röra sig på, en temp på minst 25 grader, chanser att gömma sig och får fräscht vatten rätt ofta - då trivs Sten som fisken i vattnet.

                      Gör man däremot vattenbyten en gång i halvåret, då trivs Sten inte. Sten är dock en labyrintfisk och behöver använda atmosfäriskt syre. Det innebär att han kan drunkna. Lite märkligt för att vara fisk. Denna förmåga hjälper dock Sten och hans vilda släktingar att överleva i syrefattigt vatten (t ex vid rätt hög temperatur). Däremot hjälper den inte mot ammonium (eller andra kväveföroreningar) i vattnet.

                      Såvitt jag begriper det är guldfiskskålar av ondo pga brytningen i glaset. Själva vattenvolymen räcker mer än väl till för många firrar. Brytningen i glaset ger dock firrarna problem, då allt blir förvrängt. Jämför med att gå med fel glasögon ett bra tag. Eller att gå med glasögon öht om ni inte har dålig syn. Tar inte lång stund innan ni har ont i huvudet.

                      För övrigt är det klarlagt att "minne som en guldfisk" inte alls stämmer. Senaste beviset var väl Mythbusters som testade om guldfiskar kunde lära sig simma en bana. Gick finfint.

                      Nå. Var vill jag komma? Sköter man sitt 5-liters akvarie bra, så trivs Sten. Sköter man det kasst, så dör Sten. Ungefär så.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #12
                        Jag hade haft ett vanligt kar istället för ett cylinderkar. Sen bör man veta att en del djurskyddsinspektörer har noll koll på djur och natur.

                        "Ulla Sobestiansky är av en annan åsikt.
                        – Fiskar har också förmåga att känna smärta. Exakt vad den här individen har för behov vet jag inte, men den kan inte bete sig på ett naturligt sätt."

                        Hur vet hon att den inte kan bete sig på ett naturligt sätt om hon inte ens vet vilka behov den har? Att den går i ett trångt akvarium är inte detsamma som att leva i naturen och det förstår nog de flesta, men vad hade hänt om man släppt i en hona. Hade de parat sig eller inte eller åtminstone försökt? Jag har haft fisk som gått trångt, men ändå uträttat sina naturliga beteenden som t.ex. att para sig.


                        "På vilket sätt?
                        – Ja, i havet har ju fiskarna en helt annan volym att röra sig i, exempelvis."

                        Har för mig att kampfiskar lever i sötvatten.


                        "Såg han plågad ut?
                        – Jag kan inte bedöma det, men lagen föreskriver som sagt vissa mått."

                        Som sagt: noll koll, men att följa paragrafer är de bra på (inte för att det är fel, men det kan ju vara bra att veta vad man pratar om). Värst av alla är ufona på djurskyddsmyndigheten. De har ungefär samma förhållande till djur som små barn har till sina kramdjur och det verkar vara den enda meriten som behövs för att få jobb på den myndigheten.

                        Kommentar

                        • Rhodebaert
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 557

                          #13
                          Verkar som att rätt många tror att kampfiskar trivs bra i "små pölar" och skålar. Jag tror ändå att fiskar mår bra av att ha lite bottenyta att simma över. Det är ju det som de är "byggda" för. Ingen här skulle väl få för sig att stoppa i en ciklid i en cylinder med en diameter som är dubbla fiskens längd.

                          Har man alltid kampfiska ensamma? En fruktansvärt tråkig akvariefisk isåfall.
                          Det går alltid en senare buss.

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rhodebaert
                            Verkar som att rätt många tror att kampfiskar trivs bra i "små pölar" och skålar. Jag tror ändå att fiskar mår bra av att ha lite bottenyta att simma över. Det är ju det som de är "byggda" för. Ingen här skulle väl få för sig att stoppa i en ciklid i en cylinder med en diameter som är dubbla fiskens längd.

                            Har man alltid kampfiska ensamma? En fruktansvärt tråkig akvariefisk isåfall.
                            Kampfisken (Betta splendens) lever i sin naturliga miljö ofta i små syrefattiga pölar.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Rhodebaert,
                              precis som Deelay skriver så lever inte bara kampfiskar utan många Bettas öht i små syrefattiga pölar. Brukar dessutom vara schysst varmt i dem, vilket ytterligare försämrar deras villkor. En guldfiskskål torde faktiskt, enligt min synpunkt, vara en bättre miljö för dem än där de i många fall existerar vilt i naturen. Helt övertygad om att de blir äldre i akvarium än i naturen, precis som många av de firrar vi håller.

                              Här kan man läsa på:


                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...