Hej alla smygläsare :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Hej alla smygläsare :-)

    Oftast är det fler som inte är inloggade och läser på forumet än de som är inloggade och aktiva. Detta är en utmaning till gästerna att logga in och skriva lite om sig själva i denna tråd som ett steg in i att vara mer aktiv på forumet! Skriv om er själva, vad ni har för fiskar eller vad som helst...

    Det skall bli intressant att se om vi får skåda några nya profiler här på forumet. :-)
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • eriahl
    NCS Medlem
    • december 2003
    • 110

    #2
    Är inloggad men läser bara. Enda fiskar jag har är silverfiskar i tvättstugan, varit så länge. Så jag har inte så mycket att bidra med till forumet. Har tomma burkar men dom har varit torra länge, modell mindre. Har ett nytt men tomt modell lite halvstort , tror jag nämnt det i någon tråd. Tjahapp, det är min orsak till att inte skriva.

    Kommentar

    • calle-hallabro
      Användare
      • juli 2005
      • 303

      #3
      Ursprungligen postat av Zaphi
      Oftast är det fler som inte är inloggade och läser på forumet än de som är inloggade och aktiva. Detta är en utmaning till gästerna att logga in och skriva lite om sig själva i denna tråd som ett steg in i att vara mer aktiv på forumet! Skriv om er själva, vad ni har för fiskar eller vad som helst...

      Det skall bli intressant att se om vi får skåda några nya profiler här på forumet. :-)
      Håller med dig om att det är tråkigt att det är så få som fyller i sin profil, inte ens någon info är ifylld, vilket är så tråkigt.
      Varför ska det vara så svårt att skriva i lite info där ???

      Kan ni inte lägga in så att det är krav å att vissa fält måste vara ifyllda med "relevant" information?

      Dock så är detta inget som bara förekommer här, utan är likadant på nästan alla forum.

      //Calle
      **********
      En Mal idiot!
      www.goc.se

      Kommentar

      • eriahl
        NCS Medlem
        • december 2003
        • 110

        #4
        Man kanske inte vill "hänga ut" sig alltför mycket av någon anledning tex.

        Kommentar

        • Thomas R.

          #5
          Ingen som börjat än! Ja, då får väl jag börja då.
          Jag heter Thomas och har efter ett par års uppehåll aktiverat mig på forumet igen. Till vardags arbetar jag som matte och naturvetenskapslärare i Uppsala. Jag är ordförande och lokalansvarig i Uppsala akvarieförening, även om jag just nu har en kortare "time out" då jag för tre månader sedan fick en liten son.

          Jag fick mitt första egna akvarium när jag var 5 år gammal och har sedan den dagen alltid haft minst ett akvarium. I dag har jag drygt 60 akvarium med en sammanlagd volym av ungefär 16 kubik.
          Som ni förstår av det så har jag inte bara estetiskt fina biotopakvarium utan merparten används till odling. Jag odlar mellan 20 och 25 olika arter malawi (olika antal från månad till månad), några få arter tanganyika, 3 arter viktoria och ancistrusmalar.

          Ja, ja alltid en början!
          Varsågod till nästa person att presentera sig.
          /Thomas

          Kommentar

          • calle-hallabro
            Användare
            • juli 2005
            • 303

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            Man kanske inte vill "hänga ut" sig alltför mycket av någon anledning tex.
            Kanske är det så att man inte vågar stå får vad man säger/tycker och vill därför vara annonym.

            Klart, med den attityden som förekommer här ibland, där man bli idiotförklarad av en "förståsigpåare" som kan allt mycket bättre än någon annan, så kan jag förstå detta

            //Calle
            **********
            En Mal idiot!
            www.goc.se

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av calle-hallabro
              Kanske är det så att man inte vågar stå får vad man säger/tycker och vill därför vara annonym.

              Klart, med den attityden som förekommer här ibland, där man bli idiotförklarad av en "förståsigpåare" som kan allt mycket bättre än någon annan, så kan jag förstå detta

              //Calle
              Det finns tyvärr ganska många som hamnat i diverse skumma situationer som följd när dom angivit sin data i profilen så det blivit offentligt, efter en sån grej e det många som hellre är annonyma vilket jag förstår o respekterar. Jag tror inte folk gör det för att dom inte står för sina åsikter, klart det kan finnas undantag men man ska nog respektera om nån vill vara lite mer "under ytan" som vi säger i ciklid kretsar =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • eriahl
                NCS Medlem
                • december 2003
                • 110

                #8
                Det är inte för att jag inte står för vad jag säger och tycker jag inte vill precisera vem jag är. Det där med såna som vet allt och bättre än alla andra har jag iofs stött på på andra forum av olika slag. Sen har jag irl varit som en magnet har det känts för mig ibland när det gäller "puckon" om man säger så. Kan skriva lite mer men nu ropar sängen på mig. Kan säga som så att jag började med akvarium berodde på som för alla andra förmodar jag med ankor
                Senast redigerad av eriahl; 02 juni 2006, 01:31.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  med ankor? Err.. Jadu, det där skall bli intressant att höra!

                  Thomas: 60 akvarium??? Du måste ju ha en hel del erfarenheter att berika forumet med! Det är ju inte speciellt många som ligger i din division vad gäller antal akvarium och hur man sköter så många etc...

                  Denna tråd är inte en diskussion om profilinformation eller hur folk beter sig på forumet. Detta är en chans för de som inte skriver så mycket att presentera sig helt enkelt! Om ni vill diskutera profilinfo eller forumbeteende starta en ny tråd om det.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Thomas R.

                    #10
                    I dag känns inte 60 burkar så mycket, fanns det plats så skulle det inte vara fel med några till... lite vill ha mer.
                    När odlingen startades och de första 20 burkarna köptes kändes det mycket, men successivt ökade antalet till dagens. Det känns som om det alltid är ett pysslande med att "få plats".
                    Erfarenhetsmässigt, det är nog som det är för alla - man lär så länge man lever. En sak är säker - man kan alltid lära sig något nytt.

                    Det går åt en del foder, 300-500g räkmix om dagen, beroende på hur stor andel "stor fisk" det går i burkarna.

                    /Thomas

                    Kommentar

                    • eriahl
                      NCS Medlem
                      • december 2003
                      • 110

                      #11
                      För många år sen hade vi alltså 2st ankor. Dom hade en barnbadbassäng på kanske diameter 3m och ca 60cm djup. I den plaskade dom runt då och då, gick lösa ofta och var dessutom bra skat"jägare" tolererade inga skator i närheten. Jag märkte att den lockade till sig många vattenbaggar som flög runt och letade vatten. Tänkte då att hmm dom små skulle jag kunna ha i ett akvarium som extrafoder, hade paddor och grodor då. Men efter ett tag så nää hålla på och mata dom mm var bara en massa extrajobb så ut med dom igen. Då stod jag där med ett tomt 70L akvarium. Jaha vad göra med det. Får väl prova med såna där tråkiga fiskar som plaskar runt lite. Kommer ihåg dom 3 första fiskarna jag köpte. Det blev en eldstjärt och 2 Brochis splendens. Märkte att dom är ju inte så tråkiga så sen rullade det på. Vem vet, fortsättning kanske följer. Så intressant började det alltså.
                      Senast redigerad av eriahl; 04 juni 2006, 10:33.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...