Texas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    Texas

    hej

    Startar en liten tråd ang. "Texas"
    Visst heter dom numera Herichtys Carpinte?
    Eller har man nu bestämt sig för två arter.Har för mig att
    det tidigare fanns bara en.cihlasoma cyanogut...(pärlciklid)
    nån ting?
    Kan nån reda ut detta. Hade dem tidigare med bra resultat.

    Då va det muhni igen.
  • Pangaea
    Användare
    • februari 2004
    • 390

    #2
    Det är två arter som till vardags kallas texasciklid, nämligen Herichthys carpintis och Herichthys cyanoguttatus. Av dessa två är det dock bara H. cyanoguttatus som verkligen finns i Texas då den finns att hitta i Rio Grandes flodsystem på gränsen mellan USA och Mexico. H. carpintis förekommer inte så långt norrut utan finns att finna längre söderut i Mexico. Alltså är det bara H. cyanoguttatus som egentligen borde kallas texasciklid.

    De fiskar man hittar ute i handeln under detta namn är dock till 90-95% H. carpintis. H. cyanoguttatus är idag mycket ovanlig.

    Jag har båda sorterna och har man dom bredvid varandra är det väldigt lätt att se skillnad på dom. H. carpintis har ganska stora, ibland sammanhängande, fläckar som skiftar mellan klarblått och grönturkost, beroende på storlek och lokal ursprungsort. Vidare är ögonen väldigt disktinkt gula, framför allt hos stora exemplar. Detta saknas hos H. cyanoguttatus, som dessutom har mycket mindre fläckar. Som vuxen blir den också ofta lite större än carpintis. Annars är temperamentet ungefär detsamma. de kan vara riktigt tuffa, speciellt vid lek. Korsningsrisken mellan dom är rätt också rätt stor.

    Skickar med ett par bilder:

    Herichthys carpinte:
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus

    Kommentar

    • Pangaea
      Användare
      • februari 2004
      • 390

      #3
      Hericthys cyanoguttatus, hona på lekhumör
      "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

      Min zoon

      /Magnus

      Kommentar

      • Pangaea
        Användare
        • februari 2004
        • 390

        #4
        Herichthys cyanoguttatus, hane
        "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

        Min zoon

        /Magnus

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Pangea:
          Väldigt intressant färgteckning på din carpintehane, är det lite rött i den eller är det bara bilden som luras lite.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Pangaea
            Användare
            • februari 2004
            • 390

            #6
            Ursprungligen postat av jinnarparen
            Pangea:
            Väldigt intressant färgteckning på din carpintehane, är det lite rött i den eller är det bara bilden som luras lite.
            mjae... bilden luras nog en del... men LITE rött är det nog allt...
            "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

            Min zoon

            /Magnus

            Kommentar

            • Lutt
              Användare
              • oktober 2005
              • 1919

              #7
              var det från jeff i usa du fick tag på Herichthys cyanoguttatus eller...är nämnligen på jakt efter dom och Nandopsis tetracanthus eller hur den stavas är typ omöjliga å få tag på hehe

              Kommentar

              • Pangaea
                Användare
                • februari 2004
                • 390

                #8
                Ursprungligen postat av Lutt
                var det från jeff i usa du fick tag på Herichthys cyanoguttatus eller...är nämnligen på jakt efter dom och Nandopsis tetracanthus eller hur den stavas är typ omöjliga å få tag på hehe
                Nää... den fick jag faktiskt tag på här på hemmaplan... Har precis haft lek på dom men tyvärr försvann ynglen efter ett tag... Däremot så har jag ett helt gäng tetracantha-yngel...

                Du kan ju maila om du är intresserad...
                "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                Min zoon

                /Magnus

                Kommentar

                • Håknil
                  Användare
                  • december 2005
                  • 484

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pangaea
                  Det är två arter som till vardags kallas texasciklid, nämligen Herichthys carpintis och Herichthys cyanoguttatus. Av dessa två är det dock bara H. cyanoguttatus som verkligen finns i Texas då den finns att hitta i Rio Grandes flodsystem på gränsen mellan USA och Mexico. H. carpintis förekommer inte så långt norrut utan finns att finna längre söderut i Mexico. Alltså är det bara H. cyanoguttatus som egentligen borde kallas texasciklid.

                  De fiskar man hittar ute i handeln under detta namn är dock till 90-95% H. carpintis. H. cyanoguttatus är idag mycket ovanlig.

                  Jag har båda sorterna och har man dom bredvid varandra är det väldigt lätt att se skillnad på dom. H. carpintis har ganska stora, ibland sammanhängande, fläckar som skiftar mellan klarblått och grönturkost, beroende på storlek och lokal ursprungsort. Vidare är ögonen väldigt disktinkt gula, framför allt hos stora exemplar. Detta saknas hos H. cyanoguttatus, som dessutom har mycket mindre fläckar. Som vuxen blir den också ofta lite större än carpintis. Annars är temperamentet ungefär detsamma. de kan vara riktigt tuffa, speciellt vid lek. Korsningsrisken mellan dom är rätt också rätt stor.

                  Skickar med ett par bilder:

                  Herichthys carpinte:
                  Hej Pangaea

                  Tack för svaret.Då fick jag det jag anade verkligen bekräftat.
                  Det var alltså Carpinte jag hade då på 70-talet.Man pratade då
                  om bara en sort.Cyanoguttatum,vilken då tillhörde Cichlasoma.
                  Undrar när forskarna bestämde sig för att dela på arterna?

                  På Dina fina bilder ser man tydligt skillnaden på dom.
                  Som Jinnarparen påpekar är det väldigt mycket rött i hanen.
                  Det känner jag inte igen sen tidigare.

                  Det par jag hade tidigare blev väldigt maffiga.ca.20 cm skulle
                  jag tro.Jag gjorde mig dock av med dem då de med tiden blev
                  alltför brutala.Hade 650 l burk med bla.a Salvini;Dempsy och Zebra.
                  Blev nog för trångt!

                  Jag spred nog då flera hundra yngel i Stockholmstrakten.
                  Här uppe i Norrland har jag inte sett dom på länge.

                  Tetracanthusen du skriver om.Blir det möjligen några till salu?

                  Tack för nice kontakt.

                  Håkan

                  Kommentar

                  Arbetssätt...