Gälmask?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Gälmask?

    Såg en skum sak på min lilla T. Macrostoma hona i förrgår. Som en vit aktig tråd som kom från gälarna. det var en tråd och den var ca: 1 cm lång. Igår var den borta, eller jag kunde iaf inte se den.

    Jag hade ju en Rostratushane som gick från pigg till död på typ tre dagar tidigare, kan ju kanske bero på den här konstiga grejen... Såg dock inget liknande på den.

    Honan käkar och verkar inte må dåligt på något sätt. Är dock orolig att hennes imunförsvar inte är på topp eftersom hon har en hane som är efter henne hela tiden och stressar.

    Någon som har en idé om vad det är?


    /Erik
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Är det odlad eller vf fisk du har?
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Macrostomorna är VF resten odlad av killarna i N-köping. Kan ju iofs vara så att de odlade gått med VF i butiken...

      Kommentar

      • ixxe
        Användare
        • februari 2005
        • 234

        #4
        Jag kan ha fel men jag har svårt att tänka mig att en parasit tar död på en fisk så fort.
        Parasiten lever ju av sin värd o då är det ju dumt att ta död på sin värd fort?
        känns som det borde va andra faktorer inblandade?
        http://ixxe.se

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av ixxe
          Jag kan ha fel men jag har svårt att tänka mig att en parasit tar död på en fisk så fort.
          Parasiten lever ju av sin värd o då är det ju dumt att ta död på sin värd fort?
          känns som det borde va andra faktorer inblandade?
          Håller helt med dig! Men vem vet hur fisken påverkas under tiden, till slut så blir det för mycket och den dör. Min rostratus som dog nyligen var pigg och käkade in i det sista...

          Jag bara gissar hej vilt här, bara så ni vet

          Kommentar

          Arbetssätt...