Plantering i Malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Plantering i Malawikar

    Tänkte börja luska lite inför min "homestyling" i 1225 L baljan.

    Tänkte att jag skulle plantera växter i ett område som kommer bli ca: 40 x 50 cm.
    Tanken är att växterna kommer fungera som en avdelare.

    Vilka växter passar bäst? Jag var inne på att bara ha en sort men det kanske går att ha två utan att det ser "plottrigt" ut?

    Jag saltar (0,5 dl/100 l) och kör med bikarbonat.

    För att inte mina växter ska ligga och flyta uppe vid ytan pga grävande hyresgäster funderade jag på om det skulle gå att göra så här:

    * Kalksten (kross) blandat med sand
    * Ovanpå kalkkrossen läggs ett "galler" i plast
    * Växterna planteras "genom" gallret så rötterna hamnar i kalk/sand och lite sten placeras på gallret så att inte det flyter iväg...

    Vad tror ni om det?

    Jag orkar inte ha växter om de bara grävs upp hela tiden, då får det bli sten som vanligt istället!

    Ska jag göda och hur mycket? Ska jag köra gödning från start eller ska jag låta växterna ta upp det som finns först? (karet varit igång snart ett år)

    Mvh Erik
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Några bra växter i riftkar är valisneria, nålsäv, anubias, crinum, javaormbunke och Cryptocoryne crispatula. Valisneria och hornsäv är de som bäst liknar den växtlighet som finns i sjöarna, men valisneria kan vara känslig för salt. Om du kan tänka dig att sluta med salt (som ändå bara är placebo) så tycker jag att du skall köra med valisneria. Hornsäv är mycket svårplanterad och funkar egentligen bäst som flytväxt, men den är grym på att konkurera ut alger. Om du kan tänka dig lite stänglar som flyter på ytan så är nålsäven mycket bra. Har du mbunas så trtor jag att den blir mat, men du har bara rovmalawi, va?

    Crinumlökar och crypton är de som är vanligast i riftkar, kanske för att de sprider rejäla rotsystem som inte är så lätta att gräva upp. Crinum calamistratum har jag själv, den är grymmt snygg, men lite dyr och lite besvärligare än de andra. Crypton är både snygg och väldigt, väldigt enkel. Det är praktiskt taget omöjligt att misslyckas.

    Angående gödning så tror jag att det iallafall i början räcker gott med det som finns i karet. Skulle växterna inte ta sig så minska lite på vattenbytena. När de sedan tar sig så finns det en liiiiten risk för att de drabbas av microbrist, det syns som skrumpen/ljusgul/missformad nytillväxt. Skulle det drabba dig så skaffa tmg och docera försiktigt. OBS tilsätt aldrig micronäringar typ tmg om växterna står helt still i tillväxt, då göder du bara algerna.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Tack för ett bra svar!

      Har dock ändå några frågor...

      Är det den här du menar när du skriver crypton:


      Den verkar i vilket fall som helst passa i hårt vatten men verkar bli rejält stor. Mitt akvarium är iofs 70 cm högt så det skulle bli riktigt snyggt med växter upp till ytan!

      Om den här växten funkar, hur många och hur tätt ska man sätta?

      Jag kommer göra mig av med mina rovisar har jag bestämt mig för och satsa på Mbuna för hela slanten istället, så växter som riskerar att bli käk får ju tyvärr gå bort!

      Det här med att tillsätta salt finns det ju många olika uppfattningar om så det behöver vi inte gå in på . Men är valisneria så känslig för salt att 0,5 dl/100 är ett problem?

      Skulle kunna tänka mig att köra crypton + en sort som inte blir lika stor, vill ju inte ha en galen jungel i karet

      Planteringsytan blir som sagt ca: 40 x 50 cm, men inget är hugget i sten, den kan bli större eller mindre (snarare större än mindre gissar jag ändå)

      Mvh Erik

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        En sak till!

        Jag kommer göra om i baljan som sagt och det kommer innebära att jag i stort sett tömmer ur allt vatten (ska komplettera med fler moduler, bygga stenrösen med frigolit under osv) kommer det påverka näringsinnehållet för växterna?

        Sanden kommer aldrig bli torr och karet kommer stå still under max en vecka! Filter materialet kommer ligga med cirkulation så att bakterierna hålls vid liv!

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Det här med att tillsätta salt finns det ju många olika uppfattningar om så det behöver vi inte gå in på . Men är valisneria så känslig för salt att 0,5 dl/100 är ett problem?
          Tycker jag visst att vi ska gå in på!
          Varför tillsätter du salt?
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Är det den här du menar när du skriver crypton:
            Japp, precis, snygg och nästan omöjlig att misslyckas med.

            Ursprungligen postat av Erik Österlund

            Den verkar i vilket fall som helst passa i hårt vatten men verkar bli rejält stor. Mitt akvarium är iofs 70 cm högt så det skulle bli riktigt snyggt med växter upp till ytan!

            Om den här växten funkar, hur många och hur tätt ska man sätta?
            Den kommer troligtvis att funka. Jag började med ett litet skott för 3 år sedan och har nu 20*10 cm tättväxt, trots att jag gallrar mycket.

            Hur mycket du skall ha beror på smak och hur länge du vill vänta på att det växer till så som du vill ha det.


            Ursprungligen postat av Erik Österlund

            Det här med att tillsätta salt finns det ju många olika uppfattningar om så det behöver vi inte gå in på . Men är valisneria så känslig för salt att 0,5 dl/100 är ett problem?
            Eftersom salt inte har några positiva effekter på friska djur så har jag aldrig använt det. Därför har jag heller ingen erfarenhet av hur mycket vallisneria tål. Det jag skriver är information som jag plockat upp av andra riftakvarister och kan inte svära på att det har med saltet att göra. Bästa sättet är väl att testa, en bunke valisneria kostar ju inte så många tior.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ursprungligen postat av Hank
              Tycker jag visst att vi ska gå in på!
              Varför tillsätter du salt?


              Därför...

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Tack Magnus för dina tips!

                Jag kör på Crypton, iaf 3-4 st och sen kompletterar jag med någon mindre växt mellan dessa.

                Hur lång tid tar det innan Crypton får upp skaplig storlek? Om du som är duktig på det här med växter har haft din i 3 år och den "bara" blivit 20*10 cm, hur ska det då gå för mig... Eller du kanske ansar den till den storleken?

                När det gäller min "galleridé" så ska jag undersöka saken lite, även fast det inte krävs till crypton iom att den får ett stort rotsystem så kan det vara bra till de mindre växterna!

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Min crypto står på en väldigt trång yta där den inte kan växa sig mycket större. Jag ansar dessutom vid behov. Hur lång tid det tar att växa till beror på så många faktorer att det är nästan omöjligt att säga. Min planta står i ett 60 cm högt kar med 2*18w aquarelle. I början när den bara var ett skott kunde jag räkna in en svindlande tillväxt på 1 blad i månaden. Mer ljus ger givetvis bättre tillväxt. Större bestånd växer också snabbare. Det är i princip omöjligt att förespå tillväxten i ditt kar, men börja med hälften av vad du vill ha till slut och vänta på att det växer till.

                  Jag tror inte att du skall plantera crypto på mer än 1-3 dm2, det är en solitär som skall behandlas så. Om man låter den växa större så blir det helt tätt på ytan och ljuset tränger inte ner till plantan. Den "stryper" sig själv.

                  Försök att kompletera med valisneria, det tycker jag är en snygg kombo.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...