Malawiägare goes SA -vill ha lite hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hanna
    Användare
    • april 2002
    • 118

    Malawiägare goes SA -vill ha lite hjälp

    Jag har fått ett 112 l akvarium över och har lust att prova på att fixa till ett kar med dvärgciklider, växter och stimfisk. Tyvärr är min erfarenhet inom detta område mycket begränsad, så jag skulle vilja veta allt ni har lust att dela med er av .

    Ur vattenkranen har jag pH-neutralt och ganska mjukt vatten. Min tanke var att då endast reglera pH genom att t ex inreda med rötter och ev löv, räcker det för att dvärgciklider ska trivas tror ni? Har ni tips på fisksorter jag inte får missa? Någon sort en nybörjare som jag absolut ska undvika? Själv tycker jag att de flesta apistogramma verkar trevliga, men olika sorter verkar ha ganska olika krav på akvariet? Det kanske är säkrast att leta efter arter som inte kräver allt för surt vatten? Det vore också kul om de inte har allför kort livslängd... Vilka passar mig då? Fjärilsciklid är jag inte så värst sugen på då de verkar ganska känsliga (hellre boliviansk fjäril förresten...) men annars verkar alla dvärgciklider jag tittat på jättefina. Är det möjligt (och bra ) att ha tex en grupp apistogramma tillsammans med ett par av någon annan sorts dvärgciklid i ett så pass litet akvarium?

    Jag har sökt och läst om dvärgciklider i tidigare trådar och inser att min fråga inte är särskilt originell, men hoppas ändå på svar eftersom jag inte hittat allt jag undrar över.
    Mvh Hanna
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    #2
    Läs den här tråden så borde du få bra hjälp

    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      En sak som du bör tänka på som inte finns i den tråden är att du bör skaffa sand/grus som inte buffrar vattnet.
      Ph-värdet kommer att sakta sjunka efter ett tag när bottenmaterialet har fått div gegga inbäddat. Första två-tre månaderna så kan du köra med lite torv i strumpa i pump för att få ner ph lite gran. Lättare på alla sätt o vis med lite lägre ph, växter trivs bättre, "goda" bakterier trivs bättre vilket i sin tur gör att du kan efter en månads drift mata mycket mer och med allt vad det innebär få ett trivsammare kar.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      Arbetssätt...