Bostadsbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Lindholm
    Användare
    • mars 2006
    • 92

    Bostadsbyte

    Nu behöver jag hjälp,

    Bostadsbyte är på gång inom kort och vissa funderingar finns.
    Det är först och främst två burkar som skall flyttas 305+720L till det nya stället.
    Den nya lägenheten har plankgolv från sekelskiftet och jag undrar hur man hanterar vikten för jag antar att det gäller att hitta reglarna under.
    Går det att fördela vikten på ett smidigt sätt? Jag har lecablock som bänk.
    Sedan är frågan hur man hanterar fisken under en hel dags flytt + den tid det tar att få akvariet i våg.

    Tacksam för lite tänkerier och erfarenheter.
    -------------------------
    Hälsningar

    Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

    720L Malawi

    60L Malawismåttingar
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Byggrejen e inte min grej =)

    Fisken kan du ju slänga i plastbalja o köra med syrepump... e problememet transport så finns det batteridrivna pumpar som du kan köra med delare i flera hinkar eller om du har småfisk så kör påsar.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Fabbo
      Användare
      • september 2003
      • 210

      #3
      Det finns detektorer som man hittar balkar o stolpar med. Man för dem över golvet eller vilken konstruktion som helst o så pipar de eller blinkar då du hittat en bärande del.
      Finns i de flesta verktygsbutikerna.

      Kommentar

      • Helenai
        Användare
        • oktober 2004
        • 269

        #4
        Fast välj en med bra kvalitet... De billigare har dålig statistik på träff, enligt min erfarenhet.

        Men rent allmänt är det väl bra att fördela vikten med hjälp av tex liggande lecablock eller plankram närmast golvet. Att ställa karet över så många golvreglar som möjligt och inte längs med reglarna är ju oxå bra grundstrategier. Likaså att ställa nära bärande väggar och inte mitt i rummet (eller mitt över golvspannet, rättare sagt).

        Andra kan säkert mer tricks.
        Varde ljus... och det vart mörker.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          Byggrejen e inte min grej =)

          Fisken kan du ju slänga i plastbalja o köra med syrepump... e problememet transport så finns det batteridrivna pumpar som du kan köra med delare i flera hinkar eller om du har småfisk så kör påsar.
          Glöm inte att hålla igång filtren, så att ni får med er så mycket "nyttiga" bakerier som möjligt.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Daniel Lindholm
            Användare
            • mars 2006
            • 92

            #6
            Bra där Johan,

            Satt just och funderade över bakteriekulturen i filter och sand mm. Karen skall ju igång direkt på kvällen så det finns ingen inkörningsperiod.
            Jag har ett Eheims stora 2260 som ytterfilter till 720:an och 2252r(innerfilter 2st) till 305L
            och frågan är hur man hanterar dessa bäst.
            Går ytterfiltret att flytta med vattnet i ?, räcker det att ha filterpatroner mm. i en hink med akvarievatten under transporten för att rädda bakterierna.
            -------------------------
            Hälsningar

            Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

            720L Malawi

            60L Malawismåttingar

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #7
              Ursprungligen postat av Daniel Lindholm
              Bra där Johan,

              Satt just och funderade över bakteriekulturen i filter och sand mm. Karen skall ju igång direkt på kvällen så det finns ingen inkörningsperiod.
              Jag har ett Eheims stora 2260 som ytterfilter till 720:an och 2252r(innerfilter 2st) till 305L
              och frågan är hur man hanterar dessa bäst.
              Går ytterfiltret att flytta med vattnet i ?, räcker det att ha filterpatroner mm. i en hink med akvarievatten under transporten för att rädda bakterierna.
              När jag hämtade ett akvarium på annons vilket var igång med fisk och allt och som hade innerfilter med blå filtermatta så la jag dessa i en hink med akvarievattnet under flytten. När jag väl var hemma så drog jag igång dessa i en större plastbalja tillsammans med fisken. Tog även med så mycket akvarie vatten jag kunde (inte för jag vet om det spelar roll) och använde detta till baljan till filtren och fisk.
              Jag förmodar att något liknande kan ni göra, även med ytterfiltrena. Det viktiga är att hålla igång filtren så länge det går och inte ha dom avstängda mer är så där en timme. Skulle det bli uppåt ett par timmar som dom är avstängda så skulle jag inte våga använda dom innan de rengörs.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Du kan ju köra filterna i en hink med akvarievatten under tiden du flyttar grejerna. Under själva transporten (antar att du flyttar inom staden) så hinner ju inget hända direkt. Kör med vatten i ytterfiltret och lägg innerfiltrena i en hink med vatten så funkar det nog!

                Jobbigt att flytta när man är akvarist , blir inte prio på att packa upp porslinet när man väl flyttat klart direkt

                Kommentar

                • Daniel Lindholm
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 92

                  #9
                  Tack för svaren,

                  Så det räcker inte med att filtren är blöta? De måste alltså vara syresatta med cirkulation också om jag förstår det rätt.
                  Det blir som med Guzrobs husbygge runt sitt 2340l. Akvarierna först och resten när det finns möjlighet.
                  -------------------------
                  Hälsningar

                  Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

                  720L Malawi

                  60L Malawismåttingar

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    VEt inte om du behöver fundera så mycket om det är plankgolv från sekelskiftet...... har alla mina akvarien i ett rum i mitt sekelskiftestorp. Är nog värre i nyare hus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...