Fluval FX5 - omdömmen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidis
    Användare
    • oktober 2005
    • 98

    Fluval FX5 - omdömmen

    Nu har ju den funnits ett tag på markanden så jag tänkte fråga om ngn här köpt och isf var ni tycker.

    Jag har pga busiga barn valt att ha två fluval 4+ filter i min 375l men jag tröttnar på att få göra rent filtren så ofta.

    Har fluval fx5 tillräcklig skjuts på vattencirkulationen eller tror ni att jag måste kompletera med en cirkulationspump.
    Har golden och aulonoc. i mitt akvarium.
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Jag har haft mina i ca 1 månad nu ( har 2 st i en 1125:a) och än så länge är jag väldigt nöjd med dom. Om du ska ha i en 375:a så räcker cirkulationen bra, det är bra drag i FX5 tycker jag. Det var lite ljud i från dom i början men det har försvunnit nu, tycker dessutom att det har blivit ännu mera drag i dom nu än det var i början, men det kanske bara är jag som har fått för mig. Så för att summera så tycker jag att FX5 är ett mycket prisvärt ytterfilter, men då har jag ju som sagt bara haft mina i 1 månad, så vi får väl se om jag har en annan uppfattning om ett år eller så.
    Kanske finns någon annan som haft sitt längre som kan dela sina erfarenheter?
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • ciklidis
      Användare
      • oktober 2005
      • 98

      #3
      Beast - hur mkt fick du ge för dina?

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Jag har ett i mitt 660 liters. Jag är mycket nöjd, än så länge. Men jag har också bara haft filtret en kort tid.
        Jag kan tycka/tro att det blir en förbaskat bra snurr på vattnet i ett 375 liters. Vill du ha så bra cirkulation?
        Min zoon

        Kommentar

        • ciklidis
          Användare
          • oktober 2005
          • 98

          #5
          Ursprungligen postat av HazelCR
          Jag har ett i mitt 660 liters. Jag är mycket nöjd, än så länge. Men jag har också bara haft filtret en kort tid.
          Jag kan tycka/tro att det blir en förbaskat bra snurr på vattnet i ett 375 liters. Vill du ha så bra cirkulation?
          De jag har idag "ska ge" 2000l/timme (båda tillsammans) och jag är nöjda med spruttet på dem. Har inte sett liter/timme på FX5 utan bara på fluval 404 som ska ge 1300l/timme..
          Fast sen har jag fått rådet av flera ciklidaffärer att just ytterfilter ger lite dålig cirkulation så man ska välja en starkare variant.
          Vet ngn hur mkt snurr fx5 ger?

          Sedan har jag lite planer på ett större kar på runt 420-510 liter
          (bara inte mannen läser detta så det är lite framtida planer som spelar in också.

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Jag fick mina lite billigare pga av att jag köpte 3 st i ett svep.
            FX5 ger 3500L/timmen i kapacitet så det räcker mer än nog till ditt 375.
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              Ursprungligen postat av ciklidis
              De jag har idag "ska ge" 2000l/timme (båda tillsammans) och jag är nöjda med spruttet på dem. Har inte sett liter/timme på FX5 utan bara på fluval 404 som ska ge 1300l/timme..
              Fast sen har jag fått rådet av flera ciklidaffärer att just ytterfilter ger lite dålig cirkulation så man ska välja en starkare variant.
              Vet ngn hur mkt snurr fx5 ger?

              Sedan har jag lite planer på ett större kar på runt 420-510 liter
              (bara inte mannen läser detta så det är lite framtida planer som spelar in också.
              3500 l/h om man inte har i biobollar eller liknade i mittenutrymmet. Med filtermaterial där också, så ca 2500 l/h.

              Med de planerna, så ar det nog bara att slå till.
              Min zoon

              Kommentar

              • ixxe
                Användare
                • februari 2005
                • 234

                #8
                Jag förmodar att l/h är en teoretisk volym som "pumpen" ger utan belastning. Dvs i vattenhöjd utan filtermaterial o dylikt.
                Tror faktiskt jag ska labba lite med det o se vad det gör för skillnad nån dag
                http://ixxe.se

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 540

                  #9
                  Vad du annars kan göra (om du helst inte vill köra med ytterfilter dvs), är att köpa 1-2 Eheim 2252. De ger lika stark cirkulation som Fluval 4+, men har kraftigare motor (dvs tacklar inte av när det blir skit i filtret) och behöver därför inte rengöras lika ofta

                  Kommentar

                  • poujac
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 170

                    #10
                    Bra tyst pump med god cirkulation.

                    Kolla priserna i danmark om du har möligheten.

                    Fluval FX5 > Filter udvendig. > Fluval | Udskriv | Tip en ven


                    Pris DKK 1.949,00
                    Tilbud: DKK 1.499,00
                    (EUR 201,21)




                    PouJac
                    >>Drive a real car drive a Jaguar<<

                    Kommentar

                    • ciklidis
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 98

                      #11
                      Ursprungligen postat av mek
                      Vad du annars kan göra (om du helst inte vill köra med ytterfilter dvs), är att köpa 1-2 Eheim 2252. De ger lika stark cirkulation som Fluval 4+, men har kraftigare motor (dvs tacklar inte av när det blir skit i filtret) och behöver därför inte rengöras lika ofta
                      Killen på "mitt" zoo tipsade om en cirkulationspump (eg. till saltvatten) där man kunde sätta på ett plaströr(fanns att köpta) och en stor rund filtermassa som röret sattes igenom. Är det ngt sådant du tänkte?

                      Kommentar

                      • ovsor
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 55

                        #12
                        Ingen har nämt ngt om strömförbrukningen som jag tycker e väl hög, 48 watt dygnet runt, året om blir ju en del. Inte för att jag e snål men det e värt att nämnas.
                        Ove

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #13
                          Ursprungligen postat av ovsor
                          Ingen har nämt ngt om strömförbrukningen som jag tycker e väl hög, 48 watt dygnet runt, året om blir ju en del. Inte för att jag e snål men det e värt att nämnas.
                          Håller med dig, det är lite väl hög förbrukning.
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • daniel60
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 527

                            #14
                            Ursprungligen postat av ovsor
                            Ingen har nämt ngt om strömförbrukningen som jag tycker e väl hög, 48 watt dygnet runt, året om blir ju en del. Inte för att jag e snål men det e värt att nämnas.
                            Visst, 48 watt är en del (jämfört med t ex 2080 på 20W). Drar en dryg kWh om dagen.
                            Fast om man slipper en extra pump blir det inte så mycket extra.
                            Och en hel del av de 48 watten värmer väl upp vattnet, så om doppvärmaren får vila lite blir strömslöseriet inte alls stort.
                            Har haft en FX5 i några månader, och har inte hittat något att klaga på.
                            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                            Mina fiskar & burkar

                            Kommentar

                            • ciklidis
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 98

                              #15
                              Ursprungligen postat av ovsor
                              Ingen har nämt ngt om strömförbrukningen som jag tycker e väl hög, 48 watt dygnet runt, året om blir ju en del. Inte för att jag e snål men det e värt att nämnas.
                              Skulle jag byta mina två mot FX5 skulle det bli ca 190kr dyrare/år i elkostnad, då har jag inte räknat med om doppvärmaren minskar sin förbrukning.

                              Fast 48watt är väl inte högt om man jämför med andra ytterfilter av samma kapacitet?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...