yngel och täta vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    yngel och täta vattenbyten

    Hur kommer det sig att täta vattenbyten får yngel att växa fortare?

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag är lite förvånad över att ingen kan ge något svar på denna fråga. För att den inte ska falla i glömska gör jag nu ett inlägg för att få med den bland aktiva ämnen.

    Hoppas att någon åtminstone har hört någon tala om vad det kan bero på..??

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      #3
      min personliga erfarenhet från mina Discus yngel är att det är en nödvändighet för att kunna klara dom överhuvudtaget.
      om du tänker på att du har kanske 100 yngel i en burk på låt säga 100l. så är ju ynglena förvisso små men dom är många och äter förhoppningsvis som hästar och du vet, många bäckar små...
      dom skitar ner vattnet mer än du tror!
      jag har nog inget konkret vetenskapligt svar annat än att rent vatten skapar en hälsosam miljö och det befrämjar en god hälsa och tillväxt hos fiskarna.

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Tack för inlägget Ante. Jag söker dock även en djupare vetenskaplig förklaring om någon har en sådan. Jag har hört några antydningar om att ett yngel omsätter samma mängd vatten som dess vikt eller volym osv. Kan det ha med ren förtäring av vatten att göra?

        mvh,

        Fredrik H.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Mm
          Användare
          • april 2002
          • 59

          #5
          Jag vet inte riktigt, men jag har hört (av en kille) att ynglerna utsöndrar någon slags hormon/hormoner, på grund utav deras snabba tillväxt. Och genom vatten bytten så tar man bort dessa "onyttiga" hormoner som stoppar tillväxten, iallafall till en viss mon.
          Kanske en mer avanserad akvarist kan svara ifall det stämmer eller inte?

          Mikael

          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • november 2002
            • 571

            #6
            det kan nog stämma, man tror ju att Abborrar som är dominanta i ett stim förhindrar sina syskon att växa genom hormonutsöndring.

            Kommentar

            Arbetssätt...