Att mata med räkstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Att mata med räkstjärtar

    Jag matar mina rovisar med räkstjärtar men funderar lite över hur mycket av det firrarna behöver som de får genom skalade räkstjärtar.

    Har provat att mata med mindre räkor och behöll skalet på (ej huvud). Macrostoman tog den tuggade ett bra tag men spottade till slut ut den. Sen dess har jag inte provat...

    Ibland (en gång per vecka) får de räkmix, ibland vitfisk.

    Har ju haft planer under ca 1 års tid att göra egen räkmix till dom men har aldrig kommit till skott.

    Några erfarenheter någon?


    Mvh Erik
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Jag ger mina rovisar räkstjärtar ytterst sällan, mest som snacks. Däremot rå upptinad pollock får de hyffsat ofta, och det verkar vara perfekt mat.

    Jag har precis som du lite planer på att göra någon form av carnivor-mix, och då är planen att köra något i stil med 40/60 räkor och fisk. Det övriga i näringsväg de behöver hoppas jag att de får i sig genom pellets.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Jag har inte riktigt hittat några pellets som passar för rovisar. Vad kör du med Tony?

      Kommentar

      • Zzzit
        Användare
        • januari 2006
        • 253

        #4
        Jag har 80/20 när jag gör räkmix! Verkar som att denna mixen jag gör nu, med diverse annat i oxå, fungerar kanonbra!!! Fiskarna mår bättre än någonsin och även de svåraste leker hej villt! ;-)
        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Frusna räkstjärtar med huvudet bortplockat, alaska pollock och pellets (stora koi varianter, tex hikari) är vad jag kör med. Funkar finfint.
          Anders L

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • februari 2003
            • 1686

            #6
            min Kulfisk har enbart ätit frysta hela räkor hela sitt liv och med en tillväxt på över 20 - 25cm så tror jag det borde finnas något gott i räkor iaf
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Höhö, Anders, med din fiskdiet är du nästan diskvalificerad

              Zzzit, menar du 80/20 räkor & ärtor?

              Erik, jag kör för det mesta med riktiga ful-pellets, Aquatic Nature Quick Grow. Man får mata sparsamt, annars blir de lätt feta. Fungerar ypperligt även om det skitar ner filtrena en del.
              Tony Englund

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Tack för svaren!

                Kör ni ner frusna räkor direkt i karet alltså? Jag brukar tina mina i vatten... :/

                Ska kolla lite vad jag hittar för pellets, tycker att det känns lite sådär med pellets alltså. Svårt att veta hur mycket man ska ge, sen är det ju flertalet gånger man har hört om fiasko med buken som följd...

                Men det är väl bara att prova å se helt enkelt!

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Jag skulle inte testa frusna räkor till malawis. Kulfisken lever ju på att äta sten och liknande i naturen, så de klarar det nog galant

                  Malawiciklider är ordentligt mycket känsligare med matningen än centralamerikaner, åtminstone Anlis firrar. Hade jag matat mina så som han matar sina biffar hade jag inte haft en enda fisk i livet

                  När det gäller pelletsmatning får man vara observant bara. Börja att mata med lite åt gången och öka succesivt. Håll ögonen på fisken så att de ser pigga och fräscha ut. När du kommit upp i "full dosering" efter någon månads inkörningsperiod bör fisken ha lite lätt synlig rundad buk efter matning. Detta fungerar för mig, men jag tar inget ansvar om det går åt skogen för andra..
                  Senast redigerad av Tony; 17 maj 2006, 11:45.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Zzzit
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 253

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tony
                    Zzzit, menar du 80/20 räkor & ärtor?
                    Japp, ca. 10 -20% ärtor eftersom de får i sig vegetariskt när de äter andra fiskar som oftast består av mbunas! Och även andra lägre stående djur.
                    Har testat mig fram under några års tid nu, och det verkar som att den mixen jag gör nu fungerar otroligt bra!?
                    Jag har en mycket bra tillväxt utan att de blir feta, och de är betydligt piggare än tidigare, vilket jag framförallt märkt då även mycket svårlekta fiskar leker! Tom. en hammal trög livingstoniihane har kommit igång och härjar och leker för fullt i ett av karen!
                    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                    Kommentar

                    Arbetssätt...