Äntligen ett klockrent fungerande kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Äntligen ett klockrent fungerande kar!

    Måste säga att jag har haft en mödosam tid med mitt kar från uppstart för ca: 4 månader sedan. Men ack så mkt jag fått lära mig!

    Har haft problem med buken, frätande fenor å för hög temp i karet. Alla tips jag fått har varit ja o nej på alla mina frågor o jag har provat allt!

    1. Justering av ph med lr utan bikarbonat både ja å nej!
    2. Använda salt både ja å nej!
    3. Fodra med räkmix både ja å nej.

    Det jag har gjort är å struntat i salt å bikarbonat. Då har jag hamnat på 7,2 i ph. Å detta mår mina malawisar helt klockrent av! Plus att jag fick råd att strunta med räkmix av olika faktorer. Detta testade jag, körde granulater istället. Hepp då fick jag buken istället. Så jag gick tillbaka till räkmix igen. Inom loppet av 4 dagar har jag då fått 4 lekar! 2 politar går med yngel, 1 johanni och för första gången Labeotropheus trewavasae! Så snacka om att jag inte kommer sluta med räkmix efter detta!

    Angående frät på fenor har jag kommit underfund med att det måste uteslutande vara odals salt bricketter! Hade inte haft i det på ca 2 veckor. Jag gjorde ett vattenbyte å hade i så lite som 5 bricketter i mitt 720 o pang sa det så såg jag 3-4 st som fick frätliknande utslag på kroppen å fenor. Så jag ska nog byta salt!

    Har oxå hittat en bra metod för att behandla bukvatten å strul i karet! Å detta har jag alexander här på forumet å tacka för. Byta 20% vatten 10 dagar i sträck. Plus att ta ur sjuka fiskar som jag upptäcker vid frukost utfodringen. Sedan inte mata mer under dagen. Detta har jag gjort å har ett fullt friskt akvarium nu! Har botat 5 fiskar med detta upplägg å sluppit medicinera i huvudkaret! Riktigt kanon!

    Allt är på topp just nu i alla fall! Jag hoppas det håller i sig!
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Grattis eraserx.
    Tryck upp några bilder här när du kan så att vi får se resultatet.
    Odals är det samma som Axal salttabletter??
    Min byttor funkar klockrent med Axal.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #3
      Grattis eraserx!

      Precis som jag rekommenderade och som fungerar hos mig.
      1. Använd inte bikarbonat i onödan (självfallet så måste vissa använda det).
      2. Använd inte salt (utan använd det om ni drabbas av sjukdom).
      3. Använd ETT bra grundfoder, skall ni komplettera med något annat måste ni vänta minst en dag innan ni ger det andra fodret, helst hoppa över fodringen en hel dag. Jag själv använder pellets som jag maler ner för att inte belasta magen/tarmen.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Håller inte med dig Johan F i någon av punkterna.
        Gör tvärt om i mina kar för att få fisken till att trivas.
        Bikarbonat har helt klart inverkan på hur bra filterna fungerar, dessutom förhindrar man ph svängningar speciellt om man har ett mjukt kranvatten.
        Saltet höjer kranvattnets ledningsförmåga samt hjälper fiskarnas slemlager vilket förbättrar fiskarnas välmående i högsta grad (utfärgning, matglädje, motståndskraft).
        Att variera fodret har samma betydelse för firrana som för oss.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          LN, det är det som är så farcinerande att vi alla löser det på olika sätt och det finns nog inget som är fel. Utan det gäller och hitta ett sätt som man själv tror på och inte minst att fiskarna mår bra.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Håller med dig fullständigt.
            Det är det som gör det här med akvariehållning så kul och så specifikt.
            Tror oxå att det är därför det ibland blir så vilda diskutioner som det blir.
            Bra Johan att vi kan hålla med varandra om det viktigaste är att vill vi våra fiskar väl.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • december 2005
              • 909

              #7
              Alla olika lösningar är det som i alla fall gjort mig förvirrad. Jag trodde att en regel va en regel utan undantag! Men så är det ju verkligen inte! Å det gäller å få folk att förstå det! Inklusive mig själv!

              Men med lite expreminterande så har jag nått fram till en balans som fisken trivs i! Å det är klart, det måste nog alla kämpa med. Om man inte har tur å träffar in allt redan från början. Vilket jag inte riktigt vet om jag lyckades med. Inte helt i alla fall. O det är en annan historia. För mkt fisk på för kort tid, plus mkt VF...
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                det här med funktionen salt/bikarbonat=bra eller dåligt beror nog lite på vilka vattenvärden man har, personligen använder jag inga tillsatser alls till mina malawi å tanganyika
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Tror att många precis som Ni säger har det bökigt i början med sin hobby.
                  Men det blir desto roligare eftersom man lätt kan flytta över en del av sin "biologi" till nästa o nästa o nästa kar man kör igång.
                  Det där med att man hela tiden kan utveckla sin hobby och bli inspirerad av detta forum att hitta på nya saker ger mig mest.
                  Sen att inte alla är överens det tycker jag är utveckling.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    håller helt med dig LN att olika uppfattningar skapar debatt som är positivt och intressant
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • december 2005
                      • 909

                      #11
                      Jo där håller jag oxå med! Det är ju därför det är så kul å hänga här på forumet för man lär sig alltid något nytt!
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 540

                        #12
                        Kombination av råd från andra och egna erfarenheter (kompromisser) brukar vara det mest rekommenderade

                        En fråga dock. Din räkmix..... har du blandat den själv eller köpt den? Har inte kört med sådant i mitt kar det senaste året (tjejen ogillar att jag springer i frysen ett par ggr per dag), men om den kanske kan få igång mina Golden så är det värt ett försök!

                        Kommentar

                        • m[A]use^
                          Användare
                          • december 2005
                          • 909

                          #13
                          Jag blandar min mix själv! Grundrecept 50/50 med lite extra tillbehör!
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 3615

                            #14
                            Kul att man för en gång skull kan hjälpa till !


                            Kan du skriva upp hela receptet på din räkmix? Är lite nyfiken på den då jag ska börja med malawi igen.
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • mek
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 540

                              #15
                              En sak till också..... du sade att buken sväller upp när du matar med granulat. Samma sak blev det för mig. Igår kom jag dock på att man måste svälla upp maten innan man slänger i den (ganska självklart....). Gjorde du samma misstag som jag? Om inte, slängde du i den hel/uppsvälld eller mosade du den först?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...