Corallzebra??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Corallzebra??

    Vad är det som gjort en korallzebra???
    Har sett benämningen på ciklidhuset i lerum och själv fått några sådana exemplar men enligt killen skulle det vara ob zebra.
    Men dom andra ob-zebran jag har är röda med små fläckar och den andra sorten är vita ljusrosa med lite fläckar av större format.
  • Dansken
    Användare
    • november 2004
    • 47

    #2
    Finns en gammal tråd om det

    Christian Andersson

    Kommentar

    • PsyM
      Användare
      • mars 2004
      • 460

      #3
      Corallzebra kan nog vara en korsning mellan röd zebra och Metriaclima Zebra Masinje. Mina Masinje honor är orange till ljusrosa med stora fläckar. Kan oxå röra sig om urvalsodlade Zebra Masinje... vissa yngel jag får har mycket orange i sig medans de flesta är mer åt de rosa hållet.. detta gäller honor då.

      bild på (visserligen dålig) ett masinje par finns här:
      Min Zoon
      Mitt 900 liters

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        okej då vet jag för det är ingen vacker fisk

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Också hört att det ska vara en kross på Rödzebra och Mbenji.Jo,bastarder e trist...
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            ja där ser man att det är fantastiskt att döma ut en fisk lätt på nätet.
            jag har en grupp med korallzebra hemma hos mig, och dom flesta som besöker mig tycker att det är den snyggaste fisken jag har,och jag har ju en del att välja på. ni kan se dom på min zoon. sedan kan man säga att det är en bastard , hur vet man det .
            man säger också att det inte är en vacker fisk, fast det är ju faktiskt upp till var och en, men det blir ju lite snedvridet. men jag tror att det är en urvalsodlad ob zebra med större fläckar, och den blir grymt snygg. se där var jag med och påverkade att fisken fick ett bättre rykte, så visst är nätet fantastiskt, det är bara att slänga ut sig med ord utan belägg mvh janne

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Ja, visst är det en snygg fisk, men det är ju även Röd rubin-aulonocaran. Om man sedan vill ha extremt urvalsodlad eller korsad fisk i sina kar är väl mest en smaksak. Personligen vill jag inte det även om fisken är snygg.
              Tony Englund

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                är det okey att urvalsodla dammfiskar som man har i sina dammar, eller var går gränsen. mvh janne.

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Ptja, för min del är det helt okej att urvalsodla vad som helst, jag är bara inte intresserad av sådana malawiciklider. I dammen har jag minsann både slöj-koi och diverse mixtrade guldfiskar, dock inga glosögon och dylikt

                  Om ni missade skrev jag att jag tycker korallzebran är ruskigt snygg, åtminstone de som Janne har. Ibland ser man korallzebra i butikerna som mest ser ut som smutsiga rödzebror, och de är inte alls samma sak.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  Arbetssätt...