jordätare fångstplats?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fs7210
    Användare
    • juni 2004
    • 183

    jordätare fångstplats?

    Är det någon som hört talas om Geophagus "tananaca"? Jag har för mig att jag såg det namnet i en butik för en tid sedan, men hittar ingen info på nätet. Finns det en sådan art, är min stavning helt fel eller är jag ute och cyklar?
    Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Ursprungligen postat av fs7210
    Är det någon som hört talas om Geophagus "tananaca"? Jag har för mig att jag såg det namnet i en butik för en tid sedan, men hittar ingen info på nätet. Finns det en sådan art, är min stavning helt fel eller är jag ute och cyklar?
    Det är mycket möjligt att en sådan art finns, vad vet jag. Tyvärr händer det också att vissa handlare/uppfödare/grossister hittar på egna namn som sen visar sig vara käpp rätt åt pipsvängen. T.ex. så kallades Parachromis motaguense mot slutet av 80-talet för potomarensis, dvs. ett påhittat namn eller ett missförstånd. Kolla med dem som är experter på jordätare ifall tananaca stämmer. Prova t.ex. att mejla Sven Kullander på Naturhistoriska riksmuseet eller kolla deras databas. Du kan även kolla med Thomas Weidner från Tyskland.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Geophagus sp. Tananaco kommer troligtvis från området Tananaco. Jag har också sett dessa i butik här i skåne och i lagerlistan hos simontorp.

      Skulle inte tro att det är påhittat.

      Kan du tyska finns det en kort text lite längre ner på denna sidan: http://www.aquarium-glaser.de/html/g...s&search_all=N

      denna snubben har en bild på sin zoon:


      Detta är allt jag kunde hitta om denna jordätaren. Tittar man på den tyska länken ser den ut att kunna bli runt 25cm stor. En fisk jag gärna skulle skaffa den dag jag uppgraderar mitt sydamerikaakvarium =)
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Glaser har stavat fel på fångstplatsen. Tamanaco är det korrekta namnet. Jag tror att det ligger i delstaten Gran sabana troligen i Rio Caura systemet.

        Kolla i artregistret vilka arter som finns i området. Det är inte omöjligt att de tillhör en av dessa beskrivna arter.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          ah, trevligt att få helt rätt namn! Verkar vara en mäktig jordätare.

          Edit: hittade nyss en sida som satt den som G cf.abalios Tamanaco.
          Senast redigerad av Jonas E; 16 maj 2006, 12:48.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • fs7210
            Användare
            • juni 2004
            • 183

            #6
            har du en länk, tack?
            Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Humm...

              Får kompletera med att jag menade delstaten Gran sabana i Venezuela.

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...