1200 + 1500 l/h - tre raster?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nojj
    Användare
    • oktober 2005
    • 90

    1200 + 1500 l/h - tre raster?

    Hejsan!

    Ännu en av de eviga insugsfrågorna =)

    Har filtrering i en uppochnervänd H-modul, och har tre stycken 60mm's raster i modulen.
    I modulen har jag kilat fast en bit blå grov filtermatta mellan rastrena och pumparna.

    Jag har en Eheim 2252 på 1200 l/h och en Aquaclear 70 på 1500l/h.
    Jag har bara lagt ner Eheimen i modulen, med originalfiltersvampar. Aquaclearen har jag gjort ett filter till av en kub grov blå matta, och lagt även den i modulen.

    Min fråga är nu om de tre rastrena räcker? alltså, måste det inte vara tillräckligt? det är rätt bra stora hål tycker jag nog, men pumparna kanske är superkraftiga?

    Jag har ju dock pumparna en liten del ner i modulen, så även om vattnytan i modulen blir lite lägre än i karet bör det vara ok, så länge det inte är en ackumulerande effekt.

    Någon som har erfarenhet av det här?

    Bilder på filterlösningen finns nyupplagda i ett galleri på zoonen, länkade nedan.

    p.s. Patrik, om du undrar så ja, det är på grund av din rekommendation jag skaffade den extra AQpumpen =)
    Tänkte att det är lika bra att få bra snurr på vattnet när jag ändå håller på och bygger.
    //John

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    #2
    Hallå John
    Det var en väldans massa moduler, jag kollade in dina bilder på zoonen. Utan att vara någon expert så tyckte jag att du verkar ha en seriös setup, det kommer nog att röra på sig ordentligt. Du märker ju om det behöver finjusteras efter hand när du dragit igång det. Jag såg att du använde H-modulen till filtrering, har du måtten på den? Jag tänker göra något liknande i mitt 720.

    Från en annan John
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • Nojj
      Användare
      • oktober 2005
      • 90

      #3
      Tjaa du, jag kan ta lite mått, det får ju vara lite på en höft sådär iom att modulerna sitter fast.
      *går o hämtar en tumstock*

      Den är 87 cm som längst, 22 cm från väggen och 37 cm från "golv till tak" alltså lodrätt. alla måtten är på längsta stället, men den är ju inte fyrkantig direkt.

      Mvh,
      //John

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        2D mått på modulerna finns här:
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #5
          Ursprungligen postat av Nojj
          Tjaa du, jag kan ta lite mått, det får ju vara lite på en höft sådär iom att modulerna sitter fast.
          *går o hämtar en tumstock*

          Den är 87 cm som längst, 22 cm från väggen och 37 cm från "golv till tak" alltså lodrätt. alla måtten är på längsta stället, men den är ju inte fyrkantig direkt.

          Mvh,
          Tack för det, H-modulen är en riktig bamsing m.a.o
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Verkar bli lite drag i baljan... Bra!! Annars får du testa och se. Spontant tror jag tre raster är i underkant. Var beredd med vattenslangen när du testar och fyll på i modulen. Sumpen jag har i lokalen funkar enligt liknande princip. Nu är min pump lite häftigare, drar runt 17 000 liter i timman, men de ca 150 liter vatten som finns i sumpen åker ut rätt kvickt. Modul H verkar ha en volym på ca 25-30 liter, och det tar inte lång tid att pumpa ut det med dina pumpar. Se till att hålla koll på ffa förfiltren så de inte kloggar igen för mycket.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • januari 2005
              • 540

              #7
              Det är en bra pumpkombination du kör med (kör med dessa själv, fast i ett mindre kar). Tänk dock på att inte koppla filter "direkt" till din PH (dvs rör med påkopplad filtermatta). Motorn är svagare på den, så när filtret börjar bli igenskitat kommer den att tappa effekt. Själv har jag PHn som cirkulationspump.

              Kommentar

              • Nojj
                Användare
                • oktober 2005
                • 90

                #8
                Ursprungligen postat av mek
                Det är en bra pumpkombination du kör med (kör med dessa själv, fast i ett mindre kar). Tänk dock på att inte koppla filter "direkt" till din PH (dvs rör med påkopplad filtermatta). Motorn är svagare på den, så när filtret börjar bli igenskitat kommer den att tappa effekt. Själv har jag PHn som cirkulationspump.

                Sorry, men ovanstående fattar jag inte speciellt mycket av?

                PH?
                //John

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 540

                  #9
                  Ok, Sorry!
                  PH = Powerhead, dvs Powerhead 802 som är ett annat namn på Aquaclear 70....

                  Denna pump har en motor som pumpar snabbare är Eheim, men inte har lika mycket kraft som Eheim (därför är den billigare). Får den motstånd i insuget (förorsakat av t ex mycket skit i filtret), minskar antalet litrar per timme....
                  Senast redigerad av mek; 15 maj 2006, 13:10.

                  Kommentar

                  • Nojj
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 90

                    #10
                    Aaah okej - det har jag dock gjort. (PH)
                    Dock, det känns som det är bra drag nog i den pumpen iallafall.

                    Patrik - vafan!? =)

                    det blir svårt att trycka in fler raster kan jag säga, jag får dra ner på pumpkapaciteten istället i så fall.

                    men men, som du säger - man må pröve!
                    //John

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Nojj,
                      om det inte funkar med tre raster kan du köra ett breddavlopp upptill. Kapa en fem-sex cm lång bit längs med överkanten på modulen, någon cm under vattenytan. Sätt en bit stålkam som insugsskydd/raster (enkelt med stålkam, den går lätt att trycka ner i modulen).

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Nojj
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 90

                        #12
                        aaah, tack för tipset!

                        "the wise one has spoken"
                        //John

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                        Kommentar

                        Arbetssätt...