Lysrörsfråga runt min T5 armatur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbe
    Användare
    • februari 2003
    • 527

    Lysrörsfråga runt min T5 armatur

    Jag har nu vid ett flertal tillfälle sökt någon som kan det här med vad man kan välja för färg på rören till T5 armaturer,men utan att få något svar överhuvudtaget.
    Jag tycker att det är väldigt konstigt att man inte får något svar överhuvudtaget på en sån här fråga när andra kan få svar på dom mest invecklade(och konstiga)frågor annars.
    Någon här måste väl för h....te ha någon erfarenhet av detta som ni kan dela med er av.
    Jag vet inte om det är för att jag inte är medlem eller att jag inte rör mig i rätt kretsar men jag tycker i alla fall att detta är märkligt.
    Jag hoppas med detta inlägg,väcka er med flera tusen inlägg som brukar kunna svara på allt annat,oavsett om ni har en aning om det eller inte,att kanske svara även lilla mig på denna fråga.
    Vad tycker ni att man ska använda för färg på lysrören på en T5 armatur????
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    #2
    Hallå Robbe
    Jag har samma fråga, nästan. T5-rör som framhäver det röda hos t.ex Moliro och Körsbär, vilka rekommenderas. Jag kör med arctinicrör nu och det gör att mina körsbär inte ser så aptitliga ut, det blir vitt och ljust. Däremot så blir mina bärnsten en fröjd att se på med ett sånt ljus. Det verkar som de flesta rör framhäver det blåa, "deep ocean", o.s.v. Jag antar att T5-ramper främst används i saltvattensakvarium. Det finns ett rör som heter daylight, kan det vara bra för Moliro?
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • december 2005
      • 658

      #3
      Hallå igen,

      jag har forskat lite i ämnet och om du går in på simontorps hemsida så finns det lite olika rör att ha som referens även PWSS har en del. Men allt är ju beroende av vad du har för fiskar och växter.
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      • Robbe
        Användare
        • februari 2003
        • 527

        #4
        Tackar för ditt svar,fiskarna jag har är Tropheus Maswa.
        Jag har haft en vanlig armatur innan och där har jag Aquastar och jag skulle vilja ha något liknande fast då som T5.

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #5
          Tror att Deltecs Arctinicrör kan vara något för dig, men jag är långt ifrån något expert i ämnet. Jag har precis köpt ett par T5ramper själv. Det finns experter här i forumet som skulle kunna skänka lite ljus över vårt mörker. Men de verkar ha sovmorgon. Hallå PatrikMalmö, Cutekid vakna.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • april 2002
            • 953

            #6
            Jag kanske inte är rätt man att svara dig men om ser till din inledning på detta ämne så kanske det är bäst att någon svarar dig
            Jag har själv T5 armaturer men för tillfälligt så kör jag snikvarianten med vanliga 840 rör vilket motsvarar dagsljus,det är inget som jag rekomenderar dock.Jag har beställt nya rör från PWSS och det är några som dom kallar Deltec Aquablue http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=196&page=1.
            Eftersom jag ännu inte fått dom så har jag svårt att rekomendera dessa men om ett par dagar när jag fått dom så kan jag kanske återkomma.
            Även jag har haft svårt att få någon info om T5 rör här på forumet så det är nog en lite knivig fråga ännu så länge innan fler skaffat sig erfarenheter om dessa.
            Har för mig att det var ett reportage i ett av Ciklidbladet förra året just om detta(ska kolla upp det)så du kanske ska slå till och bli medlem nu då?
            mvh Stefan

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              ärligt talat, om någon inte svarar kan det inte bara vara så att inte så många har koll på t5-ramper?

              Jag har en massa akvarium men inte ett enda t5-rör. T5 är dyrt i inköp och därför tror jag att många väljer att i alal fall köra slut på de ramper de har. Jag ska också skaffa t5 någon dag, men det blir den dagen min ramp till mitt 720 lägger av helt. T5 är självklart på gång men inte något som sitter ovanför var mans akvarium inom de närmsta 10 åren. Fortfarande är nästan alla ramper som säljs i "akvariepaket" T8-ramper (här kunde de väl skickat med T5 istället?) och T5ramper är dyrare, i en normal akvariebutik troligtvis mycket dyrare, än en gammal hederlig T8-ramp.

              Läser du igenom de trådar som handlar om ljus så finns där en del tips på rör. Dock får man läsa igenom inlägen ordentligt. Använd gärna sökfunktionen för forumet så får du nog upp en del svar.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Robbe
                Användare
                • februari 2003
                • 527

                #8
                Jag är fullt medvetom detta ,Jonas men som du nu gjorde tex så brukar ni med massor av inlägg kunna göra för varandra om inte annat.Nu gick det ju även att göra för mig och det tackar jag för

                Kommentar

                • jannemannen
                  Användare
                  • juli 2004
                  • 306

                  #9
                  Appropå detta med priset på T-5 armaturer. Det är faktiskt väldigt konstigt att dom är så dyra tycker jag. Ett drivdon till exvis ett 80 Watts T5 kostar inte många tior mer än ett drivdon för exvis ett 58 Watts T8 ! (Då menar jag moderna elektroniska HF-drivdon)

                  Jag tror det är handlarna och "branchen" som tar ut så mycket dom kan bara för att det är lite "nytt" och folk är beredda att betala lite mer för nya pryttlar...

                  Att sedan själva lysrören är dyrare till "high output" T5 det kan jag förstå, för dom kan ju omöjligtvis tillverkas i lika stora serier som vanliga T8 och standard T5 !

                  Mvh/Janne
                  Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Hej

                    Jag håller på o försöker komma underfund med vilka rör som blir bäst för mitt ändamål så jag har skaffat div olika rör från deltec så som -dayligh 10000K, aquaflora, actinic blue, Aquablue Plus som har lite mer vitt ljus som tillsammans med ett aquaflora kan komma att påminna om T8 aquarelle. Än så länge har jag inte hittat nån kombination som jag är nöjd med men jag har ett daylight 14000k på ingång som jag hoppas ska lösa det. Tyvärr så kan jag inte rekomendera nått rör än så länge eftersom jag inte e nöjd än =) Än så länge tycker jag MH i kombination med ett par T8 slår det mesta.
                    Senast redigerad av deelay; 14 maj 2006, 12:47.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      #11
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Hej

                      Jag håller på o försöker komma underfund med vilka rör som blir bäst för mitt ändamål så jag har skaffat div olika rör från deltec så som -dayligh 10000K, aquaflora, actinic blue, Aquablue Plus som har lite mer vitt ljus som tillsammans med ett aquaflora kan komma att påminna om T8 aquarelle. Än så länge har jag inte hittat nån kombination som jag är nöjd med men jag har ett daylight 14000k på ingång som jag hoppas ska lösa det. Tyvärr så kan jag inte rekomendera nått rör än så länge eftersom jag inte e nöjd än =) Än så länge tycker jag MH i kombination med ett par T8 slår det mesta.

                      Hallå Deelay
                      Hur verkar Aquafloran, tror du att den kan framhäva röda färger?
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av Perikles
                        Hallå Deelay
                        Hur verkar Aquafloran, tror du att den kan framhäva röda färger?
                        Joda visst gör den det, helt klart hjälper den att få fram det röda i fisken.
                        Här kan du se en rödrubin, belysningen är ett aquamedic actinic och ett aquaflora och kortet är taget utan blixt så det ser väldigt likt ut som det ser ut i karet.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          jannemannen: Ja, så är det nog. Jag har räknat fram att när jag köper lösa T8-delar till någon av de ramper jag renoverat kostar det ungefär lika mycket som 40-50% av rampens pris i butik(reserdelar köpta från akvariebutik, dvs jag betalde kanske mer än nödvändigt). Dvs de tar 50-60% för lite plåt,plast och skruvar.

                          Så de får helt enkelt in ännu mer på t5ramperna. Men det måste vara tillverkarna som trissar upp priserna för oavsett var man kollar å är t5 en hel del dyrare.
                          Senast redigerad av Jonas E; 15 maj 2006, 01:02.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #14
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Joda visst gör den det, helt klart hjälper den att få fram det röda i fisken.
                            Här kan du se en rödrubin, belysningen är ett aquamedic actinic och ett aquaflora och kortet är taget utan blixt så det ser väldigt likt ut som det ser ut i karet.
                            Ok, tack, det verkar vara röret för mina moliro och körsbär. Det där actinicröret går väl mer emot vitt?
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Ursprungligen postat av Perikles
                              Ok, tack, det verkar vara röret för mina moliro och körsbär. Det där actinicröret går väl mer emot vitt?
                              Det rörer du tänker på är nog Aquablue Plus som är lite mer vitt, actinic är ganska blått.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...