Neolamprologus brichardi, artbeskrivning samt fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Neolamprologus brichardi, artbeskrivning samt fråga

    Jag har precis läst artbeskrivningen av Neolamprologus brichardi. En sak som inte är bra, är att det gamla latinska namnet förekommer i den löpande texten. Borde det inte bytas ut till det som nu gäller eller är det inte tillåtet att redigera en persons gamla text?

    En iakttagelse som jag gjort hos mina Neolamprologus brichardi är att även "andras barn" hjälper till vid vaktandet av nya yngel. Jag har tre vuxna, varav ett par samt fyra halvuxna och det är mycket tydligt att även de mindre hjälper till att jaga bort dubbar och leleupi.

    Hur duktiga är N. Leleupi på att sno prinsessyngel, kommer det att bli några prinssesor kvar?
    Är det säkrast att försöka slanga upp några prinssesor, om jag vill ha kvar några stycken?
    Akvariet är på drygt 400 liter.
    Senast redigerad av Havs; 14 maj 2006, 09:39.
    Min zoon
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Ursprungligen postat av HazelCR
    En sak som inte är bra, är att det gamla latinska namnet förekommer i den löpande texten. Borde det inte byttas ut till det som nu gäller eller är det inte tillåtet att redigera en persons gamla text?
    Det är kvar för att Ciklid.se följer www.cichlidpress.com referensservice för latinska namn, och de har valt att ignorera namnbytet till Neolamprologus.
    Jag har vid upprepade tillfällen förordat byte till nån av de professionella (och gratis) namn-referens-databaser som finns:

    See how all life is connected at the world’s only aquarium-planetarium-rainforest-living museum.

    eller


    Jag har inte hållit prinsessor med leleupi, men har du redan en fungerande koloni av prinsessor, dvs det är många fiskar som hjälps åt i försvaret, så tippar jag de kan hålla en försvarlig andel av ynglen vid liv. Det är nog svårare för ett ensamt prinsesspar, eftersom leleupin är både större och mer aggressiv.
    Senast redigerad av Mike_Noren; 14 maj 2006, 09:21.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      HazelCR: Jag har gått igenom texten och ändrat där vi hade missat att byta namn, tack för tipset!
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Det ska bli intressant att följa fortsättningen. Mitt N. Leleupipar har lekt några gånger, men de klarar inte av att dra upp några yngel.
        För att få glädjen att se några små Leleupi växa upp , så slangade jag upp en del av deras fjärde kull.
        Förmodligen klarar sig prinssesorna bättre, de får väl försöka själva den här gången. Eller är det lika gott att försöka rädda ett 20-tal yngel och lämna resten till föräldrarna&co, nu på direkten?
        Min zoon

        Kommentar

        • Tennessee
          Användare
          • januari 2006
          • 46

          #5
          När jag har haft ensama Leleupi (aldrig lyckats få ett par att överleva)med princessan så har det alltid gått bra.. och jag har också haft en 3-4 vuxna princessor att starta med.. dock så har jag haft ljuset på dynget runt när ynglena är nykläckta .. det har nog spelat in en hel del då mina leleupis gärna har varit skymning/nattaktiva.

          Men det hela beror ju lite på vad du vill med ditt akvarium.. skall du dra upp princessorna för att sälja eller vill du ha yngle för att bilda en större kolloni? om du vill bilda en kolloni så skulle jag föreslå att låta dom gå kvar.. vet inte riktigt hur förräldrarna regerar om du först slangar upp dom och sedan släpper tillbaka 2cm'are i karet.. dom kanske slår ihjäl dom direkt.. har aldrig testat men känns som att det kan finnas en risk för slakt i varje fall.
          MvH Mattias
          222 L Malawi

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Jag vill gärna bygga upp kolonin, men samtidigt har jag en akvariebekant som gärna vill ha prinssesor och så har det varit en längre tid.
            Bäst är kanske att låta yngeln vara och ådrerlåta kolonin, när de är flyttstora.
            Min zoon

            Kommentar

            • Tennessee
              Användare
              • januari 2006
              • 46

              #7
              Ja så skulle jag gjort.. så om det inte funkar nu med första kullen så låt ljuset vara på dygnet runt, (eller om det står ljust till så släcker du det på dagen i stället) så kommer yngel klara sig nästan garanterat.. och när du väl fått upp en kull med "soldater" kommer dom försvara kommande kullar..
              MvH Mattias
              222 L Malawi

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Vill du ha många princess yngel, så är det bäst att ta ut leleupin. Kolonin kommer att växa enormt. Sedan är det bäst att ta ut halvstora "prinsar" då de annars blir förpassade till evigheten av alfahannen. (Så är det i mitt akvarium).

                Leleupin är en alldeles utmärkt yngelrövare.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                Arbetssätt...