Hur många malawi i 515l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _erik_
    Användare
    • februari 2005
    • 242

    Hur många malawi i 515l?

    Tjena!

    Fått lite malawifeber och gjort om min 515 liters tank till malawi biotop. Nu så är min fråga: Hur många malawis (mbunas) kan jag ha i akvariet utan att det blir överfullt? Måtten är 120x65x65.

    Tack på förhand
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Kör du mbunas så ca 30-35, happlisar 20-25, nått i den stilen vore nog ganska lagom, sedan finns det ju extremfall som om du skulle välja speciellt stora fiska eller dvärgmbunas så flexar ju antalet lite upp och ner. Filtreringen är ju en avgörande faktor också, mycket stor o kraftig filtrering så kan du har lite mer har du lite filter så blire lite mindre fisk =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Zzzit
      Användare
      • januari 2006
      • 253

      #3
      20-25 haplisar i ett kar som är 120 långt!!! Lite väl mycket va!?
      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Beror väl på vad det är för haplisar. Alla haplisar är inte enorma direkt, vissa Copadichromis exempalvis...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av Zzzit
          20-25 haplisar i ett kar som är 120 långt!!! Lite väl mycket va!?
          Väljer man stora arter så är det mycket som du säger men man räknar ju med att nån som har ett 500L som e 120 långt inte skaffar sig 40cm stora firrar utan kanske håller sig till fryeri, aulononcarer, copadichromisar o lite annat smått o gott i en världen =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Mitt tips till dig erik är att skaffa få men många av resp. grupp. Tex 25 Demasoni och och 15 Polit. Eller 1+5 Zebra fr Chilumba + 25 Maingano eller rödzebra.Personligen talat så ser det bara plåttrigt ut om man har fler än 3 arter/varianter oberoenda hur stort karet är.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Zzzit
              Användare
              • januari 2006
              • 253

              #7
              Ursprungligen postat av deelay
              Väljer man stora arter så är det mycket som du säger men man räknar ju med att nån som har ett 500L som e 120 långt inte skaffar sig 40cm stora firrar utan kanske håller sig till fryeri, aulononcarer, copadichromisar o lite annat smått o gott i en världen =)
              Tycker att det är att ta i med 20-25 fiskar i storlek 15-20cm oxå! Finns ju ingen chans att de får någon ro ett ett så "tätbefiskat" kar!!!
              Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av Zzzit
                Tycker att det är att ta i med 20-25 fiskar i storlek 15-20cm oxå! Finns ju ingen chans att de får någon ro ett ett så "tätbefiskat" kar!!!
                Dom arterna jag nämde brukar inte bli 20cm om man inte matar otroligt fel. Sedan så lär dom få mer lugn o ro i en burk med lite mer fisk i än om det skulle ha varit 10 fiskar eftersom dom mot förmodan kommer bli ganska jagade av en förmodad aggresiv dominant hane, därför är det ofta lättare att ha lite flera fiskar.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • _erik_
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 242

                  #9
                  Okej, Tack för alla svar och för tipset Ozric!

                  Jag har för tillfället 8 golden och 1+5 Trewavasae MC/OB (snyggaste hanen jag nånsin sett, väldigt röd!). Ska nog komplettera med några golden och en art till, antingen maingano eller Bright blue zebra (har inte bestämt mig än).

                  Kommentar

                  • _erik_
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 242

                    #10
                    Så kanske jag kan passa på att ställa en ny fråga, känns lite onödigt att starta en ny tråd....

                    Skulle denna kombo funka i ett 222 liters?

                    1+3-4 Copadichromis azureus
                    1+3-4 Aulonocara baenschi
                    1+3-4 Tramitochromis intermedius

                    Kommentar

                    Arbetssätt...