Fråga från discusnybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper2
    Användare
    • oktober 2003
    • 49

    Fråga från discusnybörjare

    Hej!

    Jag har stoppat ner 8 unga discus i mitt 375 liters växtakvarium där jag kör med CO2 och PMDD. Ph ligger kring 7 och vattnet är ganska mjukt. Utöver discus har jag två scalarer, 10 nättetra och ca 25 kardinaltetra samt lite algätare, malar och räkor.

    Nu har det snart gått två veckor sedan jag skaffade discusarna och de har mycket begränsat intresse för mat. Till och från simmar de omkring i akvariet och ibland häckar de bakom en stubbe. Jag har provat flingor, granulat och frusen artemia. Hur länge klarar de sig och vad kan jag mer göra?

    Mvh
    Jesper
  • Tennessee
    Användare
    • januari 2006
    • 46

    #2
    tjena jag är nog rätt så nybörjare på diskus jag med men det jag kom att tänka på är
    Hur varmt vatten har du? om du inte har typ 32 redan så höj tempen en grad per dag typ tills du når till 32.. det kan vara så att dom är sjuka. Men att höja värmen är något jag brukar testa först när jag har diskus som inte beter sig som dom skall.. Nu vet jag ju inte kan ju vara VF disus och då är dom lite skyggare i början men annars tycker jag att dom borde börjat äta vid det här laget.. det kan ju vara så också att dom är invanda på ett foder och svåra att få att ta något annat.. då får du fråga den du köpte dom av vad dom fick för mat då.

    Men skulle det vara så att dom inte äter fasten du höjt tempen så är mitt förslag frysta rödamygglarver.. även om man inte skall mata med sådant så är det min erfarenhet i varje fall att rödamygg är något som är bra att starta igång diskus på när dom varit sjuka eller matvägrar efter transport..

    Om det är så att detta inte hjälper så får du försöka observera fiskarna mer och läsa mer om sjukdomar i böcker eller på nätet. Och lista ut vad dom kanske lider av och sedan medicinera mot detta.. Välsorterade akvarieaffärrer brukar ha en hel del mediciner men man måste ju försöka lista ut vilken sort man behöver..
    Senast redigerad av Tennessee; 12 maj 2006, 10:00.
    MvH Mattias
    222 L Malawi

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Värme och mindre ljus. Allt för att dom ska börja känna sig trygga. Mata lite vid många tillfälle. Då blir det lite kamp om maten och fiskarna kan bli mera sugna.
      Du kan få problem om du håller discus under 28 grader. Vissa former att fett i maten smälter inte och du kan få en mindre tillväxt helt enkelt.
      Tänk på att karet kräver lite mera syre vid högre temp. Framför allt på natten om du kör med co2.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • ixxe
        Användare
        • februari 2005
        • 234

        #4
        kommer dom fram när du matar o smakar på maten eller står dom o gömmer sig?.
        Kommer dom fram o smakar men spottar ut maten skulle jag gissa att dom är uppfödda på oxhjärta o är kräsna.
        http://ixxe.se

        Kommentar

        • Jesper2
          Användare
          • oktober 2003
          • 49

          #5
          Temperatur och annat

          Tack för era tips, här kommer lite svar på era frågor. Jag har ca 28-29 grader. Minst två av dem äter nu medan resten gömmer sig mest hela tiden. De är sedan tidigare vana vid granulat och tidigare ägaren föreslog frusen artemia vilket vissa av dem alltså accepterar nu.

          Jag har ingen annan syresättning än växterna och en liten ytcirkulation. Annat lämpar sig inte för växtakvarium där det är växterna som ger syre. Jag har inte mätt syrehalten men har aldrig sett något tecken på brist. Jag kanske släcker ett rör och försöker mata dem när ljuset inte är igång...?

          Höja temperaturen vill jag helst inte eftersom det kan skada övriga akvariet och framförallt växterna. Visst skall man kunna hålla discus i 28-29 grader, eller?

          Mvh
          Jesper

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Njaaa . Nattetid ger växterna inget syre alls, tror t.o.m det kan vara så att dom kan förbruka en del istället. Matar du någorlunda så tar bakterierna en hel del syre och skulle du få syrebrist så är det bakterierna som styker med. Det gör att du kan ha problem med dina filter. Och discus vill ju ha en del mat så det gör att vattnet inte blir 100. Eftersom du stänger av CO2 nattetid kan du även få ph-svängningar i byttan, om du inte har någorlunda buffrat vatten.
            Så att lite syresättning behövs nog framförallt nattetid.
            Skulle nog provat att starta en pump nattetid som virvlar runt ytan en del, Dock inte för stark så att discusen behöver börja balansera nattetid. Det kan ta någon vecka innan du ser något bra resultat (så var det för mig), eftersom filterna behöver en tid för att repa sig.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Fråga defdac eller tropfrog om det där med syresättning och fotosyntes.
              Dom har järnkoll på när växterna ger/tar syre i karen.
              28-29 grader däremot är ok för discusen.
              Senast redigerad av LN; 19 maj 2006, 16:17.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Till Diskusnybörjare!

                Hej!
                Var inte orolig för att dom inte ätit ännu,diskus kan klara sig utan mat i flera veckor,har du försökt med diskusquick?Värmen du har bör ligga på 27-28 är det ungdiskus som är små kan di gott ha runt 29-30 då äter dom mycket och växer snabbare.Är dom nya i akvariet så tar det alltid en tid innan dom vant sig,som du själv säger det är ju en del fisk i akvariet, så att det kan ju hända att dom inte vågar sig fram vid matningen,var du lugn du,det kommer och lösa sig,det du också kan ge som foder förutom dom vanliga fodersorterna är ju daggmask direkt från naturen,mitt lekpar äter det nu och dom älskar det.Lycka till nu med dina diskus.Mvh Ann-Mari

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • maj 2006
                  • 1816

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tennessee
                  Men skulle det vara så att dom inte äter fasten du höjt tempen så är mitt förslag frysta rödamygglarver.. även om man inte skall mata med sådant så är det min erfarenhet i varje fall att rödamygg är något som är bra att starta igång diskus på när dom varit sjuka eller matvägrar efter transport..
                  ..
                  När jag hade diskus höll jag alltid 31 grader i akvariet. När jag fick hem nya diskus så matade jag alltid med röda mygglarver 1a veckan, hade alldrig problem med matvägran när jag gav rödamygglarver. Sedan gick jag långsamt over till annant foder. Om dina diskus inte skulle ta röda mygglarver skulle jag tro att de är sjuka, friska diskus äter garanterat röda mygg.
                  Lycka till

                  Kommentar

                  • mz791117
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 42

                    #10
                    Japp, 28 grader fungerar bra. Men det är lättare att få dom att äta vid högre temp.

                    Om du har dom i ett växtakvarie så får du tänka på att ta bort gamla blad, annars kan dom bilda smådjur som irriterar diskusarna.

                    Variera maten. Vissa diskusar tycker om en viss mat och andra en annan. Testa med hackade räckor. Många av mina nya diskusar gillar det.
                    Det är bra om du får dom att äta så fort som möjligt, även om dom klarar sig utan mat ganska länge.

                    Gå in på www.amazondiscus.se/phpBB2 och se om du får mer hjälp där. Det är ett svenskt diskusforum.
                    Senast redigerad av mz791117; 19 maj 2006, 19:07.
                    www.amazondiscus.se/phpBB2 - ett svenskt diskusforum

                    Kommentar

                    Arbetssätt...