Min påfågel i trubbel!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonassundvall

    Min påfågel i trubbel!!

    Min största påfågel åt igår kväll upp min lilla pansarmal det var inget lyckat drag för honom då malens sidobensutskott likt hullingar krokade igenom båda kinderna, och malens bakfena sticker ut genom munnen på stackarn.Har försökt med hjälp av tång att trixa ut malen ur hans mun men icke,,,blir rädd att skada honom + att han har demolerat 2st rätt grova håvar,
    påfågeln 20cm är ruskigt stark, hursomhelst han kommer ju att svälta ihjäl!!Vad ska man göra,?? kommer testa imorrn igen med nya håvar.Kan det tänkas att han får rätsida på sin dödskamp(malen mjuknar etc)har ingen lust att förpassa honom vidare ???
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #2
    i naturen så ingår bl.a. pansarmalar i deras kost...tycker att du ska avvakta...om du någon fångat en abborre så kan man se ibland att dom har typ en löja halvvägs ner i magen...tror inte det är någon fara han har ju iaf fångat den på rätt håll

    Kommentar

    • malplacerad
      Användare
      • maj 2005
      • 877

      #3
      Jonas, hur går det med påffen?
      ||||

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • maj 2006
        • 1816

        #4
        Kan du visa en bild på frosseriet?

        Kommentar

        • Lutt
          Användare
          • oktober 2005
          • 1919

          #5
          ja hur går det har den halvsmällt pansarmalen alltså....inget dödsfall hoppas ja på...

          Kommentar

          • jonassundvall

            #6
            Jesus va nice,,,,min påskfågel (som min dotter säger) grejade sig utan fler kirurgiska halvimpotenta ingrepp från min sida. Jag fiskade upp halva pansarmalen från ytan igår, benutskotten intakt så det är frid o fröjd.
            Malen har väl helt enkelt löst upp sig en smula så påffen har kunnat göra sig av med den samma väg den kom in.
            Han käkar som aldrig förr med max lite träningsvärk i käkpartiet och inga synliga skador av "nålarna".
            Jag känner mig numera tämligen säker på att man ska låta en sån här incident vara och inte försöka leka doktor,,(tack Lutt) tror man riskerar o göra det värre.

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #7
              Ursprungligen postat av Lutt
              i naturen så ingår bl.a. pansarmalar i deras kost...tycker att du ska avvakta...om du någon fångat en abborre så kan man se ibland att dom har typ en löja halvvägs ner i magen...tror inte det är någon fara han har ju iaf fångat den på rätt håll
              Det där har jag bara sett från en enda källa, nån bok som Ola Svensson har. Jag tror fortfarande inte på det.

              Löja = mjuka fenstrålar
              Cory = hårda vassa fenstrålar

              Det finns säkert fiskar som äter coryssom popcorn, men poffar är nog inte en av dom.
              fish r friend

              Kommentar

              • Lutt
                Användare
                • oktober 2005
                • 1919

                #8
                Ursprungligen postat av Daniel Odell
                Det där har jag bara sett från en enda källa, nån bok som Ola Svensson har. Jag tror fortfarande inte på det.

                Löja = mjuka fenstrålar
                Cory = hårda vassa fenstrålar

                Det finns säkert fiskar som äter coryssom popcorn, men poffar är nog inte en av dom.
                alltså ja sa ingår inte vardagsmat, i det vatten som påfåglarna lever så kryllar det av pansarmalar...men det är ju som du säger löja eller tetror är ju skönare för gommen på dom...men en pansarmal är ett mycket lätt byte för en påfågel.

                i mitt kar skulle nog inte en pansarmal bli långlivad...

                Kommentar

                • malplacerad
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 877

                  #9
                  Skönt att det ordnade sig =)
                  ||||

                  Kommentar

                  Arbetssätt...