Hur många grader?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Hur många grader?

    När jag kom hem igår kväll var det strax över 31 grader i stora Malawikaret (240 liter). Hade förberett en petflaska med vatten i frysen dagen innan, så jag slängde ner denna (med is i) i karet. Detta påverkade dock inte särskilt mycket. Antar att lämpligaste (och mest ekonomiska) åtgärden vore att lyfta glaset lite grann och låta en fläkt blåsa bort varmluften.

    Men min fråga är..... var ligger övre gränser i temperatur i ett Malawikar? De verkar klara 30-strecket bättre än t ex Ancistrus.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Byt vatten med kallt så löser du ju problemet fort. Sen kan du ju ha täckglas borta, en fläkt, färre ljustimmar etc för att hålla det nere...

    Allt över 30 är lurigt. Vid 33-34 kommer det börja dö fisk...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      sålänge man har tillräcklig syresättning klar fisken temperaturer över 30grader. Problemet är ifall du inte har tillräcklig syresättning. Ta av täckglaset och kör med en exta cirkulationsramp, stäng av lysramp/doppvärmare så får du ner tempen i lagom nivå igen.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • januari 2005
        • 540

        #4
        Har 2 pumpar (Eheim 2252 + PH802), så det borde räcka. Doppvärmare har jag inte haft där på 1 år. Kruxet är också att omgivande temperatur (på övervåningen i ett trähus med platt papptak) ligger nära 30 på varma dagar.
        Ingen risk för firrarnas "rytm" om man skippar akvariebelysningen?

        Har funderat på att skippa täckglaset, men vågar inte (risk för att ngn hoppar ur)

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • november 2005
          • 841

          #5
          jag har 27-28 grader i mina malawikar. det tycker jag är lagom(tycker ni det?). jag trodde att man helst ska undvika över 30 grader!? gör inte det fiskarna "trötta"!?

          mvh christoffer
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          • Bedde
            Användare
            • maj 2006
            • 18

            #6
            23-24 grader....

            Ursprungligen postat av choffe
            jag har 27-28 grader i mina malawikar. det tycker jag är lagom(tycker ni det?). jag trodde att man helst ska undvika över 30 grader!? gör inte det fiskarna "trötta"!?

            mvh christoffer
            Vid 23-24 grader är Malawisarna som piggast enligt min erfarenhet,tycker det är stor skillnad när jag nån gång haft 27-28 grader då jag upplever dem som lite slöare..

            Kommentar

            • Daniel Lindholm
              Användare
              • mars 2006
              • 92

              #7
              Jag försöker nog hålla mina runt 25 grader men det är en omöjlighet. Varannan dag får jag tillföra kallvatten för att få ner tempen och lika fort piper det upp till 28 igen. I var enda artbeskrivning så är ju den övre gränsen 27-28 vilket gör mig fundersam om det går att ha en bra bit över 30(enl.Zaphi) utan dödsfall.
              Jag instämmer dock helt i att fisken börjar slöa till över 27 grader som nämndes innan.
              -------------------------
              Hälsningar

              Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

              720L Malawi

              60L Malawismåttingar

              Kommentar

              Arbetssätt...