Discusfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Discusfråga

    Jag trodde i min stilla enfald att discus är någorlunda monogama.
    Så är i alla fall inte fallet med min ena Discushona. Hon leker just nu med sin 4:e hanne på lika många månader.
    Så en annan sak häromdagen mitt i en lek så började en hona leka med en hane som redan tidigare var fullt sysselsatt med lek. Med andra ord en hanne lekte med två honor samtidigt.
    Har någon av er hört talas om denna typen av discus lek???

    Ja ja vet att det finns många kul inslag i mitt inlägg som assostierar till andra aktiviteter men skippa det och grunna på fiskar i stället.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Har lekarna givit några yngel ännu? Utan att veta misstänker jag att honan mycket väl kan gallra bort odugliga hanar och leta tills hon hittar någon som ger avkomma.
    Tony Englund

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #3
      Hade en hanne som lekte med två honor i ett 280 liters kar. Det blev rätt kul då honorna bevakade sitt revir medan hannen for mellan dem o ena stunden fläktade hos hona ett o nästa hos hona två. Bägge kullarna kläcktes till larver men dag två började antalet minska hos den ena honan o hannen var mer o mer hos den andra. Såg sedan att den honan rövade alla larverna till sin lekkruka. Så till slut blev det bara ett par men med en mixad kull.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Ja Tony den ickemomogama honan får fram frisimmande yngel med två av hanarna men det är för hård konkurans i karet för att dom ska överleva.

        Kul Kaj att ja inte är ensam och precis som i ditt fall föll en romkaka bort väldigt snabbt. Tyvärr så visar hannen inget intresse av att delta i den rommen som finns kvar, så att jag har inga förhoppningar att det ska bli frisimmande yngel av den.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        Arbetssätt...