Mina Demasonis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #46
    Ursprungligen postat av Thomas R.
    Kul att det går bra med era demasonigrupper!
    Johan F., The Fonz - "levererade" honorna yngel?
    Det kanske rent av är flera honor som går och tuggar. Har de väl börjat så brukar det rulla på.
    Johan F. - Baserat på bilder av Ad Konings (Malawiciklider i sin naturliga miljö) så har demasoni lika många band oavsett om de kommer från Pombo Rocks eller Ndumbi.

    Vad gäller matningen med räkmix så har jag aldrig stött på problem. Jag har haft min grupp i drygt tre år nu och de får nästintill uteslutande räkmix.

    Hoppas det fortsätter gå bra med era grupper, det är en underbar fisk...
    Japp, 10 små och ytterligare en hona som säkert släpper till helgen.
    Mina 36 st. har fem band, och så har jag en med sex band som kommer från en annan handlare?
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • rent vatten
      Användare
      • november 2005
      • 530

      #47
      Ursprungligen postat av Johan F
      Japp, 10 små och ytterligare en hona som säkert släpper till helgen.
      Mina 36 st. har fem band, och så har jag en med sex band som kommer från en annan handlare?
      Alla mina demasoni har 5 band.

      Kommentar

      • THE-FONZ
        Användare
        • oktober 2005
        • 99

        #48
        Ursprungligen postat av Thomas R.
        Kul att det går bra med era demasonigrupper!
        Johan F., The Fonz - "levererade" honorna yngel?
        Det kanske rent av är flera honor som går och tuggar. Har de väl börjat så brukar det rulla på.
        Johan F. - Baserat på bilder av Ad Konings (Malawiciklider i sin naturliga miljö) så har demasoni lika många band oavsett om de kommer från Pombo Rocks eller Ndumbi.

        Vad gäller matningen med räkmix så har jag aldrig stött på problem. Jag har haft min grupp i drygt tre år nu och de får nästintill uteslutande räkmix.

        Hoppas det fortsätter gå bra med era grupper, det är en underbar fisk...
        Min demasoni hona spottade alldrig ut några. borde nog inte ha låtit honan gå för länge i det stora karet.

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #49
          Bifogar en bild av de 36 Demasoni som jag har samt en bild på den märkliga honan med 6 band som jag köpte i en affär under namnet Ps. Demasoni. Det som även kan tilläggas till den med 6 band är att den inte alls är lika intensiv i färgerna, utan allmänt blek. Det är bara hanarna som färgar ut vad jag kunde se i affären men det kanske inte är en miljö där alla färgar ut ordentligt.
          Är det någon som kan säga något om dessa varianter, 5 band och 6 band? Kan det vara så att den med 6 band är den så kallade spec.Mosanbique?
          PS! Jag tänkte åka tillbaka till affären någon dag nästa vecka, är det något ni vill jag skall ta reda på?



          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #50
            Tror inte att det är så konstigt med 6 band. Kolla här...http://images.google.se/images?q=dem...%C3%B6k+bilder
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Thomas R.

              #51
              Ursprungligen postat av THE-FONZ
              Min demasoni hona spottade alldrig ut några. borde nog inte ha låtit honan gå för länge i det stora karet.
              Det är nog inga problem, har dem lekt en gång så leker dem igen...
              Jag brukar låta mina gå 17-18 dagar innan jag lyfter över dem till "spottkopparna".
              /Thomas

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #52
                Ursprungligen postat av Johan F. - Baserat på bilder av Ad Konings ([I
                Malawiciklider i sin naturliga miljö[/I]) så har demasoni lika många band oavsett om de kommer från Pombo Rocks eller Ndumbi.
                Thomas R. - Vad tror ni om demasoni med 5 resp. 6 band? Om de inte finns naturligt hur kommer det sig?

                I dag spottade honan ut ca 10 yngel, dom är nog inte mer än 5 mm stora.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • Thomas R.

                  #53
                  Ursprungligen postat av Johan F
                  Thomas R. - Vad tror ni om demasoni med 5 resp. 6 band? Om de inte finns naturligt hur kommer det sig?
                  Det kan nog mycket väl vara så att variationen, 5 eller 6 band, finns naturligt men jag tror inte att det skulle vara en särskiljande karaktär på demasoni från Pombo Rocks eller Ndumbi.
                  Det som verkar intressant är den där varianten som kallas spec.Mosanbique. Bilderna på den visar fiskar med flera band...
                  Men jag vet inte om jag personligen skulle blanda in den i min grupp. Utseendemässigt tycker jag att den skiljer sig för mycket. Är det verkligen en Ps. demasomi?

                  Ursprungligen postat av Johan F
                  I dag spottade honan ut ca 10 yngel, dom är nog inte mer än 5 mm stora.
                  Grattis
                  /Thomas
                  Senast redigerad av Gäst; 11 juni 2006, 00:22.

                  Kommentar

                  • THE-FONZ
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 99

                    #54
                    två st har avlidit. en som vägrade att äta vilken var den störste av dem alla och den dominerande hanen samt en som hittades död när jag bytte vatten. Men jag tror nog inte att det är farligt. såg att de parade sig igen så jag har en hona som tuggar nu. frågan är när ska jag plocka upp henne. mitt yngel kar är fyllt med andra mbunas. jag har dock en 8 liters rektangulär burk. frågan är om man kan köra honan där? och koppla in en pump som jag har finns dock ingen filter men hon ska ju ändå inte matas.

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #55
                      Ursprungligen postat av THE-FONZ
                      två st har avlidit. en som vägrade att äta vilken var den störste av dem alla och den dominerande hanen samt en som hittades död när jag bytte vatten. Men jag tror nog inte att det är farligt. såg att de parade sig igen så jag har en hona som tuggar nu. frågan är när ska jag plocka upp henne. mitt yngel kar är fyllt med andra mbunas. jag har dock en 8 liters rektangulär burk. frågan är om man kan köra honan där? och koppla in en pump som jag har finns dock ingen filter men hon ska ju ändå inte matas.
                      Tråkigt med dom två som dog, det låter som den ena hade ont i magen?
                      Kul med att ni har en hona till som ruvar, jag brukar väntade ca två veckor innan jag plockar upp mina ruvande honor.
                      Den odlare som jag köpte i från använde sig av yngelkassar när han fick för trångt. När jag var där så stod fyra honor i varsin kasse i samma yngelakvarium. Det kanske kan vara en möjlighet? Ánnars borde det gå bra med åttaliters akvariumet. För många år sedan så hade jag 12 liters akvarium för mina tuggande honor och det var aldrig några problem.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • THE-FONZ
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 99

                        #56
                        jag får nog se vad jag gör. men jag ska nog försöka fånga in henne så fort jag har tid så att hon inte blir störd av de andra fiskarna, de har ju en tendens att stressa varandra.

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #57
                          Ursprungligen postat av THE-FONZ
                          jag får nog se vad jag gör. men jag ska nog försöka fånga in henne så fort jag har tid så att hon inte blir störd av de andra fiskarna, de har ju en tendens att stressa varandra.
                          Hur har det gått, blev det några yngel?
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Falköping Andreas
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1214

                            #58
                            Ursprungligen postat av Micke Lövberg
                            Sitter ju i filtret,ju
                            jo men med 100% vatten byte så överlever inte de bakterierna som finns i filtren. mängden nytt vatten blir för stor. Om du vill få bort particklar i vattnet så är inte 100% vattenbyte det jag skulle rekomendera. Byt filtrena i stället och fixa fint vatten med en bra bakteriekultur. Filter med dålig kultur renar inte vattnet vilket gör att det ser smutsigt ut i vattnet jag tror det är jusst det som inträffat i ditt kar.
                            http://www.skovdeaf.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...