Aequidens diadema?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Aequidens diadema?

    Är det någon som har någon erfarenhet av denna art. Har hittat bilder men ingen information om hur den är till lynnet. Kan man ha den tillsammans med växter. Är det könsskillnad mm.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    har en polare som har dessa, jag tycker de är skit fina. han håller enbart snälla fiskar o han är förtjust iväxter så jag kan inte tänka mig att de varken är "aggro" men än standard braxen. o tror inte heller de mumsar växter. jag skulle själv gärna vilja ha denna nån ggr. till utseenedet så är de lite lika metae som jag har, trodde först att de var såna han hade. men sen såg att de hade lite annat huve o lite mer avlånga.

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Jag har någon typ av A. diadema 4 st VF:



      De är till skillnad från A. metae revirhävdande och håller ett litet område. Min erfarenhet av a. metae är väl att hanarna ignorerar andra arter och honor men ibland jagar hanar av samma art. Förföljelse jägare på det viset är inte mina a. diadema.

      De rör inte växterna och är på det hela lungna och snälla.

      Hur de leker är oklart jag har läst både grottlekare, sbustratlekare och larvofila munruvare. Troligen finns det flera arter som säljs som A. diadema vilket ju förståss bidrar till förvirringen. Mina ligger gärna och trycker i krukor o dyl så min gissning är att de leker där också.

      Jag har 2 som är större och högre och gissar att de är hanar men på beteende och färgsättning har jag fortfarande inte kunnat avgöra könen på mina fiskar.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      Arbetssätt...