Kompisar till mina Frontosor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anubis
    Användare
    • mars 2006
    • 21

    Kompisar till mina Frontosor?

    Jag har 8 st frontosor(Cyphotilapia Frontosa) som jag ska stoppa ner i ett 540-kar, de är ganska små max 7-8 cm än så länge. Jag skulle vilja ha lite tips på fiskar som passar ihop med dem. Jag har sneglat lite på Prinsessan av Burundi(Neolamprologus brichardi), men de är kanske för små? Vad har ni andra för fiskar ihop med frontosor?
    Mvh
    Robert
    540L Tanganyika x3
    375L Tanganyika
    310L Tanganyika
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Någon sandlekare kanske?

    /Jocke

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      En snabbsökning på "sällskap till frontosor" ger massor av svar. Det finns många trådar om ämnet, här är några:

      Tony Englund

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        frontosor är egentligen fiskätare så pröva med något billigt

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Ett perfekt sällskap är Cyrtocara moorii. Visserligen är det en malawi, men de passar riktigt bra ihop.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #6
            Jag har ställt samma fråga tidigare i forumet. Nu har jag 8 Frontosor i ett 720l kar tillsammans med C. moori P.Similis och P.Ornatus. Det börjar redan kännas som fisksoppa. Det bästa hade nog varit o skaffat fler Frontosor än att blanda ihop dom med en massa Malawi. Men det är ju som sagt svårt att låta bli att handla på sig fler arter ibland. Vi får se men jag tror mina Frontosor snart ska få ha hela burken för sig själva, som det är nu verkar dom tycka att det är för stökigt och står mest bara och hänger.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              sandlekare + frontosor funkar ett tag, men frontosors naturliga förda är cyprichromis leptosoma. Således bör även xanos och liknande stå på menyn, tror ju inte den tackar nej till fint käk....
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Det vanligaste sällskapet till frontosor är olika malawiciklider och med det den mest accepterade biotopmixen man kan finna i det här forumet. Lämnar man den debatten och söker svar på din fråga så tror jag vilken tanganyikafisk som helst kan passa förutsatt att den passar dåligt i munnen. Tittar du på kroppen så ser du att det är en trög lurpassare(typ gös) och bör alltså undvika frivattensfisk(typ leptosomor) eller andra mindre fysiskt revirtrogna fiskar.

                Kommentar

                • Ralph
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 736

                  #9
                  Jag har haft Aulonocara Stuartgranti Maleri med mina Frontosor (Burundi). Det gick alldeles utmärkt och de fungerade som en fin gul färgklick i burken. Jag hade även Leleupi utan problem, men mina frontar kanske var ovanligt snälla för att vara VF.

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • juni 2004
                    • 1582

                    #10
                    Altolamprologus calvus och Altolamprologus compressiceps måste ju vara bra kompisar till frontosor förutsatt att de är tillräkligt stora när de sätts samman. Tänkte också på callochromis macrops och petrochromis-släktet fast där kanske inte maten är densamma.

                    Kommentar

                    • Gwendly
                      Användare
                      • december 2003
                      • 374

                      #11
                      B.tricoti ar ett utmarkt sallskap till cyphotilapor. Andra bra val ar snalla haps, altolamprologus , cyathopharynx (se till att karet ar stort nog och att de ar storre an frontosorna) och *host host* p.splendida.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...