Hur ofta mat till troffar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    Hur ofta mat till troffar?

    Hur ofta matar ni era troffar????

    ^Oo^
  • zeke
    Användare
    • november 2002
    • 75

    #2
    Matar mina 1 gång om dagen
    Hälsn. Dennis

    Bara det bästa är gott nog
    Bara det bästa är gott nog ;-)

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Jag matar mina två gånger om dagen. Jag tror kanske inte att det är nödvändigt men om man tänker på hur Tropheus äter i sjön så får de i sig väldigt små mängder föda ständigt.

      En Tropheus som betar alger så gott som hela tiden borde må bättre av att få lite mat vid flera tillfällen även i fångenskap medans tex. en rovfisk som frontosa borde vara lämpad för att få en stor portion var annan dag. Frontosan äter ju stora fiskar hela och jagar nästa gång när magen blivit tom.

      mvh,

      Fredrik H.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Ok..tack ska ni ha

        ^Oo^

        Kommentar

        • zeke
          Användare
          • november 2002
          • 75

          #5
          Troffar i verkligheten äter så gott som hela tiden
          men det är väldigt kalorifattig mat så att dom är tvingade till att
          göra det.
          Ger du för mycket av räkmix/cyclops mm,
          så mår de ej bra för att den innehåller mycket näring
          dvs. dom får magproblem med ev. sjukdomar som följd.

          Hälsn.Dennis

          Bara det bästa är gott nog
          Bara det bästa är gott nog ;-)

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Mängden mat bör givetvis alltid vara densamma per dygn oavsett om man matar 1 eller 4 gånger dagligen.

            mvh,

            Fredrik H.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #7
              Hej!

              Jag matar mina tropheus 2 gånger om dagen. Tidigare matade jag enbart med Räkmix men för att få fiskarna till att växa lite bättre så har jag dom senaste månaderna matat även med Pellets(aquatic-nature cichlid eXcel).

              Hälsn/Stefan

              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Det går förstås att vänja Tropheus vid att äta proteinrika foder men blir de inte feta av det Stefan? Jag har nyligen sett en hel grupp duboisi som hade levt på enbart Hikari Cichlid Gold pellets i fem år. Det var det största jag har sett men de hade även mist formen och såg väldigt obehagliga ut, men de var pålitliga och punktliga fortplantningsmaskiner som hönsen i sina burar.

                Kan någon kunnig i ämnet berätta hur fort Tropheus växer i naturen? Jag vill gärna helst försöka imitera naturliga förhållanden så långt det går.

                mvh,

                Fredrik H.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #9
                  Hej!

                  Än så länge så har dom inte börjat se konstiga eller feta ut, det hela beror kanske även på mängden foder dom får vid utfodringen. Till mina 30st(4-8cm) ger jag c:a 3/4 tsk av fodret(2mm granulat) som först får ligga i blöt i 5-10 minuter.
                  Jag matar inte uteslutande med detta foder utan ger dom även Räkmix en gång om dagen. Det finns även gott om alger i karet som dom nästan hela tiden går och "betar" av.

                  Nej jag tror istället att en lite mer varierad kost än att bara utfodra med räkmix är det bästa. Efter vad jag kan se på mina firrar så verkar deras vanligtvis känsliga magar må betydligt bättre nu.

                  Jag skickade vid ett tillfälle ett mail till Tetra för att höra deras råd angående utfodring av mina tropheusar. Deras råd var att jag kunde använda alla deras fodersorter dom har i sitt sortiment, jag kunde även utfodra med deras diskus foder, bara jag inte gjorde det dagligen. Diskus foder till Tropheus!!!Nej, det finns gränser även för mig.

                  Hälsningar-Stefan


                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • HoRuS

                    #10
                    Hejsan!!


                    Jag matar mina Troffar 1 gång om dagen, då matar jag i 1 minut!
                    Detta har funkat bra för mig har inte haft nå problem med nå magar eller liknande.
                    Vissa tycker kanske det är för lite, men det har då visat sig vara bra för mig då mina troffar hållit sig i bra kondition och vuxit bra dom senaste månaderna.
                    En fisk som växer för fort brukar oftast sluta med dåliga färger och bristningar.
                    Precis som människan så kan även fiskarna får bristningar om dom äter (tränar) för mycket!
                    Men är man bara ute efter en stor och ful fisk så är det bara att mata på, kanske har man valt fel sorts fisk om man vill att en Thropheus ska bli stor?



                    // M3

                    Kommentar

                    Arbetssätt...