Lamprologus Callipterus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Lamprologus Callipterus

    Nån som har erfarenhet av denna snäcklekare??
    Har bara haft L.Meleagris & L. Brevis å tyckte inte dessa var särskilt lattjo. Är Callipterusen roligare månne? Borde väl vara det då hanen ordnar till stora harem av honor....
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    callipterus är en art med stort underhållningsvärde, hannarna är riktigt lustiga med sin jakt efter flest snäckor som dom hela tiden försöker stjäla av varann
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Finns det något affär som har arten? Jag har länge varit sugen på den, men inte hittat den.

      /Jocke

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Låter riktigt intressant! Vore något att stoppa i mitt 1225 l kar!

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Finns det något affär som har arten? Jag har länge varit sugen på den, men inte hittat den.

          /Jocke
          Cichlidecentret som lämnar rabatt till NCS-medlemmar har med L. callipterus i sin lagerlista.


          Lagerlista:
          Akvarieudstyr købes i en rigtig Akvariebutik - Kig forbi en rigtig akvariebutik - Masser af fisk,foder og godt grej til faste lave priser - Vi ses
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Där ser man. Jag ska ju till Danmark om två veckor. Inte riktigt läge att skaffa ny fisk nu p.g.a. flytt. Brukar den finnas i lager i någon av de svenska välsorterade ciklidaffärerna (typ Akvarie Malawi eller Nol)?

            /Jocke

            Kommentar

            • Torsten
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 647

              #7
              Ursprungligen postat av Banderad
              Brukar den finnas i lager i någon av de svenska välsorterade ciklidaffärerna (typ Akvarie Malawi eller Nol)?

              /Jocke
              Där finns det bara ett svar; NEJ!

              Jag va på jakt efter denna fisk för något år sedan och vart jag än vände röven så sa alla "-Kent i Nol!" Men inte hade han den, utan efter lite surfing å smörande för en Köpenhamnsresa så hade jag firrarna hemma...

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Det verkar vara Cichlidecenteret som rockar om man ska ha den arten. Har inte sett den någon annanstans, och har den inte själv heller. Som jag greppat det av polare så är den hyfsat utrymmeskrävande om man ska ha flera hannar - vi pratar två revir i ett 720 eller större. Fräck är den dock, just pga beteendet, men det kräver sin plats om man ska få se det tillfullo.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Här är en artikel om L. callipterus med fina foton av Henrik Malchau på Flyvefisken i Köpenhamn: http://www.flyvefisken.dk/L%20callipterus%20art.html
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    Vi har en kille i Stockholms ciklidklubb, Jonas Persson (här: äventyraren), som håller den fisken och även odlat på den. Nu vet jag att han håller på att flytta(redan flyttat?) till Halland och gör sig av med en del fisk. Testa att kontakta honom, Nyköping är ju inte så långt från Stockholm.

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Tack för tipset men jag har den,förhoppningsvis, på G ändå.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...