Labeotropheus trewavasae, Thumbi West

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eva h

    Labeotropheus trewavasae, Thumbi West

    Jag har 4st OB/MC i ett av akvariumen och en ensam hane, ej MC.
    Är det ok att stoppa ner den ensamma hanen?
    Hur lever de i sjön, "vanlig" tillsammans med OB/MC?
    Tänkte närmast på om det skulle bli lek med en OB hona.

    /Eva
    Senast redigerad av Gäst; 08 maj 2006, 11:25.
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det är väl bara o köra på... dom flesta OB trewavasae som finns i omlopp är ju iaf av ganska okänt ursprung. Sedan om du har en mörkbrun OB hona så har sånna skickats med som orginal hona under många år till just dessa.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Det blir i vart fall inte större problem än när man stoppar ihop andra mbunas - vilket iof kan bli rätt stora problem fort.

      Har själv OB/MC på Thumbi West, med ett bra gäng "yngel". Min stam är bra för odling, då det blir ca 75 procent OB/MC, men ett gäng blir blå hannar. Håller sig nästan kolsvarta tills de är runt 6-7 cm, då blir de blå (mörkblå hittills, får se vad som händer med större storlek och/eller en blå hane som dominant). MC och blå hannar bråkar vare sig mer eller mindre med varandra än firrar av samma färg. I sjön är MC/OB ovanligt såvitt jag greppat det, men de lever i samma områden/nisch som normalfärgade hannar. Beroende på hur "avlade" dina firrar är så kan det hända olika saker om en blå hane leker av med en OB-hona. Tippar på att blå hanar från min "avlade" stam får rätt stor andel OB/MC. Om dina firrar är vildfångade (VF) eller rätt nära VF så har du tur om du ens får någon OB/MC. Återigen, om jag greppat det rätt. Ingen expert på Malawi, men sökte lite info på just dessa firrar när de hängde med vid en lokal vi tog över.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...