Husbygge runt mitt 2340L Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • februari 2005
    • 734

    Det blir så fett snyggt med MH i ett kar
    Snygga skuggspel och vågspel på botten....helt underbart

    //Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

    Kommentar

    • Lacustris
      Användare
      • juni 2005
      • 142

      Carsten Gissel (Dansk Malawiimport) har ett 2800-literskar som är väldigt snyggt.
      Kika på:
      Carstens Dyrehandel har eksisteret siden 1987 og er Aalborgs ældste dyrehandel. Vi går meget op i at hjælpe kunderne gennem vores mange års erfaring og viden.

      (kräver tålamod och en del scrollande)

      Du kan ju prova att fråga hur det karet är upplyst, de brukar vara trevliga och svara på mail.
      Då han har butik och alla möjligheter i världen att prova olika alternativ är ju sannolikheten stor att han "landat rätt".
      Det är aldrig för sent att ge upp!

      Kommentar

      • Torsten
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 647

        Ursprungligen postat av Guzrob
        Sitter här och funderar över vad jag skall ha för belysning till karet.

        Först hade jag tänkt mig ett gäng med T5 armaturer. men ju mer jag funderar och jämför priser desto mer hamnar jag på 2 st metallhalogen.

        Frågan är ju bara hur många Watt skall lampan ligga på? Vilken Lampa skall jag använda? Finns ju hur mycket som hälst att välja på.

        Tacksam för tips ang. denna frågan.....
        Jag sa ju det till Dig!!
        Hängande belysning e definitivt snyggare, men ger mer värme...
        Fast om det räcker med 2x150w låter jag vara osvuret. Ska du sen eventuellt "bygga om" till saltvatten är det väl bara 250w som gäller??
        Köra med ngra lysrör som gryning/skymning och 2x250w som dagsljus. Sen tror jag oxå på 10'000Kelvin. Som Aquarelle å PowerGlo...

        Kommentar

        • Guzrob
          Användare
          • oktober 2004
          • 389

          Tack för tipsen!

          En liten fundering. Vad är det för skilnad på 10000kelvin och 16000kelvin?
          :D:D:D:D

          Kommentar

          • MickeA
            Användare
            • juni 2003
            • 456

            Färgtemperaturen. Ju lägre tal desto gulare, ju högre desto blåare. Dagsljus ligger vid... ööööh...hjärnstillestånd... rätta mig någon, är det 6500K eller 8500K? 10000K är lagom i sötvatten, kanske lite för mycket rent av.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              Ursprungligen postat av MickeA
              Färgtemperaturen. Ju lägre tal desto gulare, ju högre desto blåare. Dagsljus ligger vid... ööööh...hjärnstillestånd... rätta mig någon, är det 6500K eller 8500K? 10000K är lagom i sötvatten, kanske lite för mycket rent av.
              Om jag inte helt missminner mig har solen 5 200K. Jag har 5 200 i mitt sydamerikakar och 10 000 i tanganyikaburken. Det känns bra. 5 200 ger verkligen en känsla du känner igen, nämligen en solig dag på stranden.

              Kommentar

              • MickeA
                Användare
                • juni 2003
                • 456

                Är du säker på det Kalle-Maja? Jag har för mig att jag har runt 5000 i en av mina lampor nu och den är nästan helt gul.

                Hursomhelst, det bör inte vara några jätteproblem att ta reda på hur det ligger till. Jag sitter på jobbet nu oh har en chef som blänger på mig hela tiden, annars hade jag kunnat surfa lite.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  Kelvintalet är ett mått där man tar ljuset i alla frekvenser och slår ihop i en enda klump. Det är altså ett snitt på färgtemperaturen som inte på något sätt har samband med hur ditt öga upplever det. Jag har sett två 10000k lampor i samma ramp där den ena ger ett vitt krispigt ljus medan det andra ger ett blått kallt ljus. Så jag tycker att ni skall lägga ner kelvindebatten och tipsa om lampor ni sett med egna ögon, försök sedan beskriva hur ni upplevt dem. Något subjektivt, jag vet, men klart bättre än kelvintalet.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Guzrob
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 389

                    Ursprungligen postat av tropfrog
                    Kelvintalet är ett mått där man tar ljuset i alla frekvenser och slår ihop i en enda klump. Det är altså ett snitt på färgtemperaturen som inte på något sätt har samband med hur ditt öga upplever det. Jag har sett två 10000k lampor i samma ramp där den ena ger ett vitt krispigt ljus medan det andra ger ett blått kallt ljus. Så jag tycker att ni skall lägga ner kelvindebatten och tipsa om lampor ni sett med egna ögon, försök sedan beskriva hur ni upplevt dem. Något subjektivt, jag vet, men klart bättre än kelvintalet.
                    MVH
                    Magnus
                    Låter välldigt smart faktist....

                    Så en snabb fråga!

                    Vilken 150W lampa skall jag använda... Hittade en armatur från Aqua Medic med 150W och 13000kelvin... Den hette Oceanlight 1x150W.... Nån som har köpt denna eller vet om den lyser fint?
                    :D:D:D:D

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      Ursprungligen postat av Guzrob
                      Låter välldigt smart faktist....

                      Så en snabb fråga!

                      Vilken 150W lampa skall jag använda... Hittade en armatur från Aqua Medic med 150W och 13000kelvin... Den hette Oceanlight 1x150W.... Nån som har köpt denna eller vet om den lyser fint?
                      Det är en sån armatur som lyser på bilden jag bifogade fast med 10000k... lite gulare än 13000k lampan, kan kanske vara en bra ide att köra med 13000k eftersom jag upplever att man bör blanda 10000k lampan med nått lysrör för att man ska slippa det lite "pissgula" skenet, finns iof dom som gillar det eftersom smaken e lite olika =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        Ursprungligen postat av tropfrog
                        Kelvintalet är ett mått där man tar ljuset i alla frekvenser och slår ihop i en enda klump. Det är altså ett snitt på färgtemperaturen som inte på något sätt har samband med hur ditt öga upplever det. Jag har sett två 10000k lampor i samma ramp där den ena ger ett vitt krispigt ljus medan det andra ger ett blått kallt ljus. Så jag tycker att ni skall lägga ner kelvindebatten och tipsa om lampor ni sett med egna ögon, försök sedan beskriva hur ni upplevt dem. Något subjektivt, jag vet, men klart bättre än kelvintalet.
                        MVH
                        Magnus
                        Måste nog säga att jag tycker precis tvärtom... om du sett exakt likadana lampor ge så olika sken så var den ena antingen inte varm ännu eller så va det nått fel på den eller så va den felmärkt =) Så stor skillnad har jag alldrig sett i mitt på 2 mh med samma kelvin av samma märke i samma armatur förutom om det inte varit nått fel på den ena eller att den ena varit kall.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          Ursprungligen postat av deelay
                          Måste nog säga att jag tycker precis tvärtom... om du sett exakt likadana lampor ge så olika sken så var den ena antingen inte varm ännu eller så va det nått fel på den eller så va den felmärkt =) Så stor skillnad har jag alldrig sett i mitt på 2 mh med samma kelvin av samma märke i samma armatur förutom om det inte varit nått fel på den ena eller att den ena varit kall.
                          Jag själv har aldrig heller upplevt skillnad på ljuskällor som kommer från samma tillverkare av samma modell. Jag hoppas verkligen att du inte upplevt samma lampor från samma tillverkare olika, det skulle vara ett tecken på mycket dålig kvalité. Vad jag säger är inte att enskilda tillverkare gör lampor med varierande kvalité, utan att lampor med samma kelvintal från olika tillverkare har oerhört skilda ljus. Detta gäller då splitter nya lampor som båda varit tända lika länge, dvs minst en timme. Av den anledningen är det mycket bättre att tipsa om en speciell lampa istället för att tipsa om ett kelvintal. Detta för att din beskrivning av lampans sken är oerhört mycket bättre information änkelvintalet.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • faltaren
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 341

                            Vad händer?

                            Hur går det med inredandet? Vill se bilder ju

                            Kommentar

                            • Guzrob
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 389

                              Har beställt alla prylar man jag har samma otur som vanligt.......


                              Ena delen av bakgrunden har inte kommit ännu... Blev lovad att den skulle komma innan Måndag.... Men har jag tur kommer den på Fredag........
                              :D:D:D:D

                              Kommentar

                              • Guzrob
                                Användare
                                • oktober 2004
                                • 389

                                Hej alla glada som vänta på att mitt kar skall komma igång!

                                Här kommer en invånare som skall bo i karet! Men nu bor han i Svärmor och Svärfars 600L kar tills jag fått i gång stora baljan.......
                                :D:D:D:D

                                Kommentar

                                Arbetssätt...