Artbestämning tack...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi375
    Användare
    • april 2006
    • 209

    Artbestämning tack...

    Var och köpte tre malawisar i dag, den som sålde sade att det var Pseudotropheus Hajomaylandi, men hon sade samtidigt att de inte såg ut som de brukar göra...hon var inte säker att hon hade fått rätt fisk från leverantören. Själv är jag också tveksam, men tyckte fiskarna såg trevliga ut. Enligt säljaren så skulle jag ha fått en hane och två honor. Vad tror ni? Här är länken för att titta på fiskarna: http://hem.passagen.se/matost/fisk.htm
  • medion
    Användare
    • augusti 2003
    • 243

    #2
    Det ser ut å vara
    Pseudotropheus crabro

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Hehe får man det där till att vara Hajomaylandi så kanske det e dags o söka jobb på ICA ist =)

      medion e nog ganska rätt ute!
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • oktober 2005
        • 1919

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        Hehe får man det där till att vara Hajomaylandi så kanske det e dags o söka jobb på ICA ist =)

        medion e nog ganska rätt ute!
        hehe....ja kan hålla med dom två ovanstående att det är en Crabro

        Kommentar

        • malawi375
          Användare
          • april 2006
          • 209

          #5
          Ja, deelay, så är det här i sundsvall... Det finns två butiker som säljer malawi: första butiken hade tre kar fulla med fisk av olika slag men personalen hade ingen aning om vilka fiskar det var så där ville jag inte köpa.. Andra butiken var det då denna tjej som visste lite grand om vad de sålde, i alla fall så mycket att hon var osäker om det verkligen var hajomaylandi... bättre hjälp än så får vi inte här uppe i norrland
          Själv är jag rätt grön, hade malawi som tonåring och har nu startat om på "äldre dar", så jag är ganska lätt att lura...

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av malawi375
            Ja, deelay, så är det här i sundsvall... Det finns två butiker som säljer malawi: första butiken hade tre kar fulla med fisk av olika slag men personalen hade ingen aning om vilka fiskar det var så där ville jag inte köpa.. Andra butiken var det då denna tjej som visste lite grand om vad de sålde, i alla fall så mycket att hon var osäker om det verkligen var hajomaylandi... bättre hjälp än så får vi inte här uppe i norrland
            Själv är jag rätt grön, hade malawi som tonåring och har nu startat om på "äldre dar", så jag är ganska lätt att lura...
            jo det kanske inte e deras grej malawi =) dom säljer säkert mer hamster fågel hund o katt artiklar så specialområdena inom fisk blir lite sekundärt.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • larsa
              Banned
              • april 2006
              • 198

              #7
              Ursprungligen postat av deelay
              jo det kanske inte e deras grej malawi =) dom säljer säkert mer hamster fågel hund o katt artiklar så specialområdena inom fisk blir lite sekundärt.
              hahaha...jag älskar sådan här trådar....en camelont!! trodde du skulle sätta mig på hårda prov!

              Kommentar

              • malawi375
                Användare
                • april 2006
                • 209

                #8
                Ledsen att det var för enkelt...

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • december 2004
                  • 607

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawi375
                  Ja, deelay, så är det här i sundsvall... Det finns två butiker som säljer malawi: första butiken hade tre kar fulla med fisk av olika slag men personalen hade ingen aning om vilka fiskar det var så där ville jag inte köpa.. Andra butiken var det då denna tjej som visste lite grand om vad de sålde, i alla fall så mycket att hon var osäker om det verkligen var hajomaylandi... bättre hjälp än så får vi inte här uppe i norrland
                  Själv är jag rätt grön, hade malawi som tonåring och har nu startat om på "äldre dar", så jag är ganska lätt att lura...
                  Du är inte den förste som köper konstig namngivna fiskar i Sundsvall. Det verkar vara ett ställe i Sverige, där det florerar felaktiga namn på iaf en del Malawiarter. Jag gissar att det är människor precis som du, som litar på akvariehandlarna och därefter läggs kanske namnet in i på t.ex. zoonen. Sedan är spridningen igång.

                  Jag tycker att du gör precis rätt d.v.s. fråga ciklidfolket på ciklid.se !
                  Senast redigerad av Havs; 07 maj 2006, 15:10.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • malawi375
                    Användare
                    • april 2006
                    • 209

                    #10
                    Ja, jag återkommer nog... Har beställt Tropheops "red cheek" av butiken, men den har jag haft förut så jag vet om jag får fel Ska bli spännande att se vad som kommer

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawi375
                      Har beställt Tropheops "red cheek" av butiken, men den har jag haft förut så jag vet om jag får fel Ska bli spännande att se vad som kommer
                      Haha jo det blir lite som julafton =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • malawi375
                        Användare
                        • april 2006
                        • 209

                        #12
                        Hmmm..apropå Lutt's signatur...BassHunter - sommarens plåga osv...Gjorde misstaget att ladda ner låten, och dessvärre så lyssnade jag också på den - LOL Vilken dynga, haha. Kolla bara texten:
                        Jag känner en bot
                        Hon heter Anna, Anna heter hon
                        Och hon kan banna, banna dig så hårt
                        Hon röjer upp i våran kanal
                        Jag vill berätta för er att
                        Jag känner en bot.


                        Ja, det är humor för datanördar det

                        Kommentar

                        • choffe
                          Användare
                          • november 2005
                          • 841

                          #13
                          det är helt säkert crabro!!! har dom själv. har också massa yngel av dom... ser ut att vara en hane och två honor! är föresten jag som har skrivit och tagit bilderna i artregistret!

                          en bild på min tuggande hona...
                          riktigt fin fisk det!!!

                          mvh christoffer
                          Christoffer Lundholm

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            choffe snart kommer du får smeknamnet crabban =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • malawi375
                              Användare
                              • april 2006
                              • 209

                              #15
                              Ja, trevliga fiskar tycker jag det verkar vara. Jag var "dum" nog att sätta in Johannii som första art i akvariet, och därmed är ju ribban liksom satt - måste vara relativt tuffa fiskar som sätts in efteråt för att klara sig, men "crabborna" har anpassat sig bra hittills. Hanen har inte tagit upp striden med Johannii-hanen men backar bara undan lite lagom... Och fanken vad glupska de är, har inte sett maken till aptit!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...