Skygga Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bigslick

    Skygga Malawi

    Tjena
    Jah har ett 240 l akvarium med malawiciklider. Har haft det i ca 6mån.
    Då andra har köpt lite fisk till mig(av rätt art) blev dom lite många så jag gav bort 5st till en polare... Efter det har fiskarna inte visat sig från sina små gömställen bland stenar och rötter.
    Skulle dom visa sig sticker dom när man närmar sig. Dom kommer inte ens fram när man matar dom. Detta har pågått i en månad snart o jag vet inte vad jag ska göra, hela glädjen har liksom försvunnit. Innan var dom mkt aktiva och det koka på ytan när jag mata dom.
    V ad kan man göra och vad är det som händer
  • PloW
    Användare
    • april 2006
    • 11

    #2
    minna är samma går ja nära akvariumet så gömmer dom sig ... lungt tror dom gömmer sig för försvar eller nått hehe.. dom blir rädda :O ?

    Kommentar

    • malawisimon
      Användare
      • februari 2006
      • 88

      #3
      Hej!

      Av mina erfarenheter så beror skyggheten ofta på två saker antingen mår fisken dåligt pga litet akvarium eller dåligt vatten nummer 2 är helt enkelt för lite fisk tycker ofta malawisar verkar skygga när man bara har ett par stycken men får man i ett gäng så blir dom väldigt mycket trevligare.
      som små är dom även väldigt skygga.







      Ursprungligen postat av bigslick
      Tjena
      Jah har ett 240 l akvarium med malawiciklider. Har haft det i ca 6mån.
      Då andra har köpt lite fisk till mig(av rätt art) blev dom lite många så jag gav bort 5st till en polare... Efter det har fiskarna inte visat sig från sina små gömställen bland stenar och rötter.
      Skulle dom visa sig sticker dom när man närmar sig. Dom kommer inte ens fram när man matar dom. Detta har pågått i en månad snart o jag vet inte vad jag ska göra, hela glädjen har liksom försvunnit. Innan var dom mkt aktiva och det koka på ytan när jag mata dom.
      V ad kan man göra och vad är det som händer
      -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
      -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
      akvariet.forum24.se

      Kommentar

      • Daniel Lindholm
        Användare
        • mars 2006
        • 92

        #4
        Det finns säkert många orsaker till skygg fisk men vanligen så brukar det upphöra. Av någon anledning saknas troligen trygghet för fisken,hur är det med gömställen osv. Mina reagerar inte och är till och med svåra att chasa iväg ibland när jag rengör. Ofta attackeras slamsugen när den närmar sig reviren. Igår blev jag dessutom biten i fingret av min största Lombardoihanne när jag matade, så skygga är de inte.
        Hoppas att det löser sig för er då man förståss vill se fisken.
        -------------------------
        Hälsningar

        Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

        720L Malawi

        60L Malawismåttingar

        Kommentar

        • Mattilohela
          Användare
          • januari 2006
          • 145

          #5
          mina har var skygga ibland men när jag matar dom så kommer dom fram
          när det är ljust ute så är dom lite rädda av sig men på kvällen är dom inte alls rädda

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Jag hade stora problem med oerhört skygga trewar och likomapärlor. Fick då tipset av en akvaristkompis att flytta rösen bakåt i akvariet.
            Hade ganska många mindre grottor och gömslen, efter ommöbleringen blev det färre men större grottor som låg längre bak i karet.
            Koppade även i samband med detta in ett drygt halvdussin Goldenyngel, som var allt utom skygga!

            Vet inte om det var det ena eller andra eller rent av en kombination som gjorde det, men omedelbums efter att goldenynglen började simma runt i det övre skiktet i burken så var det som att "di andre" fattade att man kunde vara på andra ställen i grottor och under stenar!

            Sen den dagen så har jag ett akvarium där ALLA invånare är väldans framåt och helt plötsligt inte bryr sig om det är nån som går förbi akvariet eller sitter och kollar på dom...

            Kommentar

            Arbetssätt...