Filtrering till Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Filtrering till Tanganyika

    Jag har precis satt igång ett 375-liters Tanganyikakar och undrar hur kraftig filtrering man kan ha. Jag har ett 2215 eheim ytterfilter, ett sigma innerfilter och ett maxijet med filtermatta. Sammanlagd cirkulation blir då 2600 liter/timmen
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Nu vet jag inte hum många liter din filterbukr ligge på med 2600L/T till 375L känns som långt ifrån för lite, själv kör jag 2400L/T till 860L hemma oska utöka med 600L/T till i ett litet biofilter.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      jag kör med ett 2000 l/h i min 400 liters t-sjö burk och det verkar räcka till.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Som jag ser det är det två frågor i en - volym på filter och hur kraftig cirkulation det "ska vara". Pratar vi själva filterdelen så kan den vara rätt stor i volym. Enda problemet med volymen uppstår när pumparna inte orkar dra runt vattnet genom filterdelen, men då pratar vi rätt stor volym och för tätt filtermaterial. Cirkulationen i sjöciklidkar brukar rekommenderas till 6-8 gånger karets volym. Med 2600 liter i timmen ligger du därmed i underkant - men det kan mycket väl räcka till beroende på hur stor fiskbelastning du har i karet.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          #5
          cirkulation?

          Jag har 6 C. leptosoma "jumbo", 4 J. marlieri, 2 N. niger, 3 L. daffodil och 2 L. multifasciatus. Är det filtreringen som skall ökas eller räcker det med att öka cirkulationen? Och skulle jag kunna ha i någon mer fisk? Funderar på att skaffa mig sandciklider.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Skadar aldrig med ökad filtervolym, om det bara blir bra cirkulation och syresättning i filtermediet. Du får avgöra själv om du vill öka något, men som jag skrev ovan så ligger du lite i underkant enligt "rekommendationerna" Samtidigt har du inte så mycket fisk i karet, så jag tror det funkar fint som du kör nu. Får du algproblem eller att firrarna visar några tecken på något, så kan du ändra då.

            Personligen hade jag inte stoppat ner fler arter i karet du beskriver, men däremot några fler leptosomor och några till multisar (om du inte är säker på att det är ett par, då blir det garanterat fler med tiden). Sandciklider tror jag får trångt i ett sådant kar, men vet att andra har andra erfarenheter.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Räcker gott enligt mig. Sug upp skiten på botten emellanåt bara.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Nojj
                Användare
                • oktober 2005
                • 90

                #8
                Ugh, ska man verkligen ha så sjuk snurr på vattnet? Har planerat för 1200 (ehein 2252) plus 1400 (aquael med UV-C ytterfilter) till min hörnburk på 560 liter. Det blir ju också 2600 liter i timmen. Trodde det var mer än vad som behövdes.

                Dock vete fan hur jag ska få in mer filter i burken? Möjligtvis få in ett powerhead i nån modul, men de är redan späckade med utblås och pumpar.

                Har moduler och filtervolym till förbannelse dock, 24 liter i aquaelen, ska fylla två stora moduler med filtermassa, som förfilter till ytterfiltret och Eheimen, så det tycker jag borde räcka gott och väl.

                Har planerat att ha en massa leptosomor och annat smått och gott, alltså neolamprologiner och snäcklekare eller sandciklider.

                Frågan är väl om jag måste trycka in en powerhead till?
                //John

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Ett kraftpaket (1200l/h) till en troffegrupp räcker också gott men man har då lite mindre att "spela på" ,om man säger så.Alltså kör man med två!
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Nojj
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 90

                    #10
                    Jag ska inte ha nåra troffar, dom är trista *hukar mig för stormen*
                    //John

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Ska ha och ska ha. Det handlar om rekommendationer, så beroende på vad man kör för kar och för fisk (samt fiskbelastning) så kan man modifiera. 6-8 gånger akvariets volym i cirkulation rekommenderas till sjöciklider generellt. Kör man bara snäcklekare eller Neolamproginer så är det förmodligen inte lika viktigt som om man kör Troffar. Vilket du inte skulle.

                      Tycker spontant din uppsättning låter bra, men se bara till att få bra cirkulation/syresättning i allt filtermaterial. A och O, enligt mig. Sandciklider "pallar" eller vill gärna ha lite bättre filtrering och cirkulation. Hyfsat känsliga firrar generellt, och speciellt för kväve-föroreningar, enligt min uppfattning. Cyps trivs inte heller helt bra med "hyfsat" vatten, de vill gärna ha perfekt.

                      Men, men. Finns säkert många med andra erfarenheter. Testa och se.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Matz Karlsén
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1127

                        #12
                        Filtrering?

                        Tack för alla tips! Jag har utökat Leptosoma gruppen och multifasciatusen och skaffat en till daffodilhane samt skaffat ett par Neolamprologus cylindricus.
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...