Mobbad "Hongi"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Lindholm
    Användare
    • mars 2006
    • 92

    Mobbad "Hongi"

    Hej på er,

    I min grupp av Hongisar så är det en individ som blir totalmobbad. Han jagas och hackas på och nu står han och flämtar bakom ena pumpen. Detta har hänt en gång tidigare och då fick han återhämta sig i två veckor i ett annat kar. Det gick bra att flytta tillbaka den lilla hanen till ursprungsakvariet men nu efter tre veckor så är det klippt igen. Det konstiga den här gången är att samtliga invånare i 305:an ger sig på honom. Han får stryk av mina Golden, Maingano och till och med en A. Jacobfreibergi hane som är hur lugn som helst annars. Jag behöver knappst tillägga att resten av Hongisarna är på honom konstant.

    Varför denna aggro?
    -------------------------
    Hälsningar

    Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

    720L Malawi

    60L Malawismåttingar
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag har inget bra svar på din fråga men jag har själv funderat lite på vad som gör att olika individer blir starkast. Självklart är det just för att de är olika individer och att de har olika psyke osv. Men finns det några andra faktorer som påverkar? Jag har funderat på hur det ser ut i sjön, vad händer med de "svagare"?

    Blir de "utmobbade" även där eller är det ett "akvariefenomen". De får inte tillfälle att sprida sina gener vidare och på det sättet så blir arten starkare, eller är det pga av utrymmet som det blir så här?

    Jag hade två rödzebrahanar som slogs och verkade vara jämnstarka, det är väldigt kul att se på när de spänner upp sig och slåss på lika villkor, inte bara ett evigt jagande. Sen släppte jag i en "hona" till för att få bättre fördelning hanar/honor. Denna hon visade sig vara en hane. Den ena av mina gamla hanar blev sen hackkyckling åt båda de andra och har inte "kommit igen". Han slogs ju trots allt mot den ena av dom tidigare (som nu är dominant), och då var de jämna. Vad hände sen, försvann självförtoendet eller?
    Senast redigerad av Erik Österlund; 02 maj 2006, 11:08.

    Kommentar

    • Daniel Lindholm
      Användare
      • mars 2006
      • 92

      #3
      Hej Erik

      Helt klart intressant fenomen och kul med olika funderingar i ämnet.
      Det som är mest underligt i mitt fall är individer från olika arter ger sig på en ensam stackare.
      Det är ju rimligt att det kan uppstå dominansproblem inom den egna arten av olika anledningar,men detta begriper jag inte.
      -------------------------
      Hälsningar

      Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

      720L Malawi

      60L Malawismåttingar

      Kommentar

      • ki0alma
        Användare
        • januari 2006
        • 9

        #4
        Det kan ju vara så att de andra fiskarna blir "genetiskt" triggade att döda "sjuka" (försvagade) individer för att förhindra spridning av ev sjukdom? Denna fisk är väl inte sjuk då men det var bara en tanke.

        Kommentar

        Arbetssätt...