Tråkigt uppvaknande...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Tråkigt uppvaknande...

    Idag när jag vaknade upp och tittade in i akvariet hemma så möttes jag av en sorglig syn. Min hane av arten Protomelas virgatus, Namalenje (som jag fotat en hel del och lagt ut här på forumet) hade dött och utan den minsta förvarning. Ingen synlig sjukdom och igår kväll var allt som normalt. Hemskt tråkigt då denna art var väldigt speciell för mig och har visat sig oerhört svår att få tag på. Jag har försökt att finna fler av arten så den jakten får gå vidare.

    Jag försökte länge att få lek på paret men det ville sig inte...tyvärr.
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Verkeligen tråkigt och ännu värre är det när fisken är näst intill omöjlig att finna.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      =(=(=(( kan inte kännas roligt, speciellt när man har ett av dom få exen som finns i landet...
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Vingåker
        Användare
        • november 2004
        • 73

        #4
        Det var synd, jag gråter med dig.
        Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Det känns ännu mer tråkigt då jag hade planerat en rejäl ändring för mig rörande min hobby. Jag ska skaffa ett 720 till sommaren och hade tänkt göra om 375:an helt och hållet.

          Arten kommer jag definitivt att skaffa igen, om och när det finns möjlighet att få tag på den.

          Det är riktigt tråkigt när något sånt här händer, särskilt när man enbart har ett par av dom...men men...det är såhär med hobbyn ibland och det får man ta. Nu blir det en lite annorlunda planering av hobbyn framöver och det ska bli riktigt kul att ta tag i det under vår/sommar.

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #6
            Skönt att du ändå har goa planer o inte viker en tum när något sådant här händer. Bättre inställning kan man nog inte ha!

            O vad säger man, ibland händer tråkigheter men inte ska väl hobbyn bli lidande... Fasen va kul att du ska skaffa ett 720! Hur har du tänkt att du ska inreda det stefan? Vad har du för planer? Filtrering pumpar fiskar o.s.v? Har du spånat något?

            Sen tycker jag halva hobbyn är att drömma om framtiden... Nästa fisk, nästa möblering o.s.v. Dock alltid tråkigt när man drabbas av motgångar. Men fiskar är ju som oss, icke odödliga...

            Ha det!
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jepp! Tanken är att jag ska utrusta både 720 och min gamla 375a med BTN moduler. Filtreringen skall vara som idag...dvs med både ytterfilter och cirkulationspumpar. Jag ska införskaffa nya ytterfilter till 720.

              720 kommer innehålla Malawiciklider medans 375an eventuellt blir en liten överraskning. Är väldigt sugen på att köra det som ett halvseriöst växtakvarium med några SA-ciklider...eller kanske t o m bryta helt och köra CA.

              Längre framåt i tiden så kommet jag investera i ett nytt 540L med Tropheus och några andra Tanganyika arter.

              Nummer ett på prio listan är att köpa ett 720 och ställa iordning för att sedan flytta över Malawicikliderna dit och helrenovera 375an.

              Kommentar

              • Pieter
                Användare
                • augusti 2004
                • 251

                #8
                ush det är alltid sorgligt när någon går bort
                men nått som kan va nyttigt å veta är om du hade satt in några nya
                invånare med honom som kanske stressat upp honom

                detta säger jag eftersom jag hade en A baenschi hanne som var otroligt grann
                va hoss Kent tog hem en jäkla massa nya eftersom jag skulle börja om med nya
                i ett av karen där jag hade denna hanne plus några fulborni mc

                detta var ca två veckor sedan å i fredas fick jag plocka upp honom
                så jag gissade på att han bidde sressad av alla nya som sattes i med honom

                //Pieter
                Senast redigerad av Pieter; 30 april 2006, 17:16.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Det har tillkommit nya i karet, men hanen var absolut inte stressad av det. Han dominerade karet före och efter att de nya inkommit. Jag såg inga dispyter mellan fiskarna alls och de verkade ha funnit sin rangordning snabbt. Fisken hade inga skador varken på fenor eller kropp som kunde indikerat slagsmål utan han var lika fin som alltid när han låg död på botten.

                  Jag kollade akvariet innan jag somnade och det såg harmoniskt ut. Ingen annan fisk visar symptom att vara dålig så det är ett litet mysterium. Jag skulle vilja säga att det ser ut som en naturlig död, men man vet ju aldrig. Fisken kan ju fått en invärtes åkomma, men har inte visat några ätstörningar eller några beteenden som skulle indikerat att allt inte stod rätt till med honom.

                  De arter som tillkommit är:

                  Copadichromis azureus
                  Iodotropheus sprengerae
                  Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point
                  Placidochromis electra

                  Både Pseudotropheus saulosi och Copadichromis azureus leker så det verkar inte heller vara speciella vattenproblem heller. Jag har kollat värdena och inte sett några fel alls...

                  Kommentar

                  • akva99
                    Användare
                    • september 2005
                    • 527

                    #10
                    det är bara att beklaga.var han vf eller odlad? peter

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Paret var VF och fångade av Carsten Gissel i Danmark när han var till Malawisjön (importerad via Stuart Grant). Jag köpte paret via Carsten Gissel och nu nedlagda företaget/butiken Cichliden i Malmö.

                      Det var första import i Skandinavien av arten. Jag var den ende i Sverige som hade arten och den har aldrig, såvitt jag vet eller fått information om, lekt med framgång i akvarium.

                      En mycket speciell art och jag har kollat överallt efter den men inte funnit arten ännu. När jag gör det så kommer jag att skaffa fler än ett par och jag kommer verkligen slå till direkt då denna art är en av mina absoluta favoriter någonsin när det gäller akvariefiskar.

                      Kommentar

                      • Danne_mull
                        Användare
                        • november 2005
                        • 60

                        #12
                        Tråkigt för dig Stefan! Hoppas att du lyckas få tag på arten igen!

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          carsten i ålborg hade en balja med virgates namalenji i somras när jag besökte honom. mvh janne

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                            Jag var den ende i Sverige som hade arten och den har aldrig, såvitt jag vet eller fått information om, lekt med framgång i akvarium.
                            Arten Protomelas virgatus har ju många fått lek på men just från den platsen är det kanske inte så många som har eftersom den är så pass ovanlig

                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            carsten i ålborg hade en balja med virgates namalenji i somras när jag besökte honom. mvh janne
                            Synd att han inte vill skicka fisk... lite lång resa från sthlm =(
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Malawijanne: Han sålde av alla paren och det är en av dessa jag skaffade. Tyvärr fick jag endast köpa ett par då andra var bokade.

                              deelay: Jo jag vet att Protomelas virgatus släktet har lekt men jag fick veta av Johnny på Cichliden samt Carsten Gissel att just denna art av Pv inte lekt i fångenskap ännu...just pga att den inte importerats förr men också troligen pga att den är svår att få till lek. Kanske behöver denna art speciella förhållanden. Carsten hade ju själv arten i en stor burk, men fick ingen lek.
                              Senast redigerad av StefanL; 30 april 2006, 22:42.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...