Lamprologus Multifasciatus, få upp yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Lamprologus Multifasciatus, få upp yngel?

    Är det någon av er som kommit på ett bra knep att få upp ett litet gäng, 6 st, yngel av Lamprologus Multifasciatus ?

    Lyfta upp en eller flera snäckor och försöka få ut ynglen i en balja vatten eller?

    Finns det enklare sätt och kanske ett sätt som stör gruppen mindre?
    Min zoon
  • Malawichrille
    Användare
    • februari 2006
    • 67

    #2
    Ett vanligt sätt brukar ju vara att lägga snäckorna i en grovmaskig håv och låta ynglen simma ut i t ex ett yngelkar. Då skiljer man ju också den vuxna fisken som troligtvis finns i, från ynglen. Och man kan sätta tillbaka den till gruppen.
    240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
    +55 liters yngelkar

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Du kan prova med en enkel mjärde också, en PET-flaska som du skär av toppen på, vänder den ut och in, stoppar i lite mat och lägger ner i karet. Tror inte det stör gruppen vilket sätt du än använder. Måste ju även ske "störningar" i sjön som drabbar grupper betydligt värre, och de återhämtar sig snabbt från sådant verkar det som.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Tack för tipsen. Nu till nästa fråga.

        Hur många yngel brukar det bli av en lek?
        Min zoon

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Har ett kanonknep.
          Krossa kalksten till 2-5 cm stora bitar.
          Lägg dom i botten fyll tomrummen med sand och lägg skalen ovan för bädden.
          sen gräver fiskarna ur mellan stenarna och vips så står skalen 2 cm ovan bottenglaset och perfekta barnkammare är skapade under skalen. Ynglen får lugn och ro och lagom beskydd.
          Funkar kanon.
          5-15 yngel per kull
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Har ett kanonknep.
            Krossa kalksten till 2-5 cm stora bitar.
            Lägg dom i botten fyll tomrummen med sand och lägg skalen ovan för bädden.
            sen gräver fiskarna ur mellan stenarna och vips så står skalen 2 cm ovan bottenglaset och perfekta barnkammare är skapade under skalen. Ynglen får lugn och ro och lagom beskydd.
            Funkar kanon.
            5-15 yngel per kull
            Ungefär så ser det ut i mitt kar.

            Jag har bara kunnat se 6 yngel samtidigt från två föräldrapar. Troligtvis finns det fler yngel än så. Men det är första gången de leker, så kanske blir det färre yngel än 15 då.
            Min ursprungsfråga kommer sig naturligtvis av att jag har en akvariekompis som gärna vill ha några yngel. Jag får väl se, om han vill ha, så att jag får testa era förslag, att plocka upp multisyngel.

            Tack för svaren!
            Min zoon

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #7
              mitt ena par har runt 20 yngel, det andra har 5. tror det första paret har två kullar som växt sig jämnstora .. .men är inte säker på det

              Hursomhelst så producerar dom en j**la massa bebisar å verkar förlora 0st till jullarna. fastän de har snäckorna rakt på glaset nu.

              tipsen i tråden för å få ut ynglena uppskattas, nån gång måste man nog rensa kolonin. hoppas det finns avsättning för alla ungdjuren.
              fish r friend

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #8
                Hej.

                fick ett tips en gång (av Ola Tror jag) att höja upp snäckskalen så att de kommer nära ytan liggandes på nåt genomskilnigt Typ glas i ett spann eller liknande......då kommer alla multisar att lämna snäckorna då de helst vill vara vid botten.

                jag måste säga att det fungerar bra (har vidareutvecklat iden lite så jag kör direkt i yngelkaren men det är ju lite överkurs...och om det stör gruppen har jág inte märkt de är tillbaka i gammal god yngelgörnings form ganska omgående...

                mvh

                Peter
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Jepps, vill man tömma snäckor på snäcklekare generellt,så går det fint med ett rör eller grovmaskig håv. Röret kan enkelt stickas ner i sanden och så lägger man snäckan ovanpå - firrarna simmar så småningom ut och ner till botten. En grovmaskig håv, eller ett grovt nät funkar på samma sätt, men man har plats för flera snäckor. Se bara till att öppningen på snäckorna inte blir blockerad om ni vräker på många snäckor.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Brukar använda en sån där 1 liters yngel behållare som fästs med sugproppar.
                    Fäst den så högt det går och luta den 45 grader. Vips har man skaffat sig en snäckskål som man kan ha ett tiotal snäckor i. Men som Patrik sa det gäller att se till att man inte blockerat någon snäckas utgång. På någon dag har man tömt karet trots ett stort antal snäckor. Sen är det bara att håva.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...