Lombardoitrivsel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    Lombardoitrivsel

    Hej hej! Jag har skaffat mig en skara unga Lombardoi. Elva stycken. Dessa gick inte att könsbestämma pga att alla var blå, men nu börjar de färga ut efter bara ett par dagar hemma hos mig. Det ser ut att bli en hel del hanar vilket ju var att vänta.
    Det verkar även som att två av hanarna har tagit en tredjedel av akvariet var som revir och de övriga nio får simma runt på mitten av akvariet :-)

    Tror ni att det går bra att hålla en grupp med jämn könsfördelning?
    Hur skall man inreda?
    Finns det möjlighet att sälja av hanarna om de inte drar jämt?
    Om man skulle få nästan bara hanar, skall man då anse sig dragen vid näsan av affären?

    Många frågor. Hoppas någon har visdom att dela med sig av!
    Det går alltid en senare buss.
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #2
    det beror på hur stort kar du har å om du har många andra arter...ja tycker det är bättre att ha flera hanar för att då får dom avreagera sig på mer än en hane och honorna får vila lite mer

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Det kommer säkerligen fungera bra om du får ungefär 50/50 könsfördelning. 2-3 hanar brukar däremot bli en till slut. Att sälja singelhanar i största allmänhet brukar vara svårt eller snudd på omöjligt.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • februari 2006
        • 557

        #4
        Så det är egentligen bättre att ha jämn könsfördelning än något annat? Jag som hade fått för mig att man ville ha en massa honor. Där ser man.
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • Lutt
          Användare
          • oktober 2005
          • 1919

          #5
          ja massor av honor år ju aldrig fel...det är som tony säger att mindre än tre hanar brukar innebära problem så på 10 individer så skulle det va perfekt med 4+6 (hanar+honor)....

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Är inte ett problem? med arten att den är mycket agro? Om man nu ser det som ett problem?

            Blir det inte så , att det ganska snabbt bara blir en hane kvar?

            Det gäller väl också att välja tuffa kompisar till Lombardoi. Vilka kan tänkas passa?
            Många av Melanochromisarter, P. Flavus t.ex. eller?
            Min zoon

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              auratus
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                En mix som fungerar suveränt ur aggro-perspektiv är lombardoi tillsammans med M. zebra "maisoni". Båda arterna är ungefär lika arga vilket gör att det faktiskt blir ganska lugnt i burken.
                Tony Englund

                Kommentar

                • larsa
                  Banned
                  • april 2006
                  • 198

                  #9
                  Hellre 5 hanar o uppåt,för få så slutar det som tony säger,ska nån ta ett revir så ska den tvingas till så litet som möjligt,låter man 1 hane ta över ett normalstort kar så är det risk för ajöss med de andra,Jag körde en gång 6 fullvuxna trewavase hanar utan honor i ett 375,ständiga slagsmål till en början som ebbade ut med tiden.Då var det iofs en regent i det karet,en M auratus.Frågan är hur en sådan står sig mot en fullvuxen lombardoi hane?Jag höll lombardoi förr på den gamla goda tiden när de hette lillancinus(mer passande:-)),tillförde en nästan dubbelt så stor hane som överlevde 10min.Riktigt aggresiva upplevde jag dom.honorna är ju riktigt snygga så jag förstår om du kanske känner dig lite dragen vid näsan om det visar sig vara mest hanar

                  Kommentar

                  • Sacrium
                    Användare
                    • november 2005
                    • 353

                    #10
                    Har kombinerat M. Auratus, Lombardoi och sedan M. Zebra Nakantenga
                    som tar ut varandra rätt bra aggresionsmässigt.
                    Har faktiskt haft problem innan med att jag bara haft en hane och flera honor.
                    Kanske ska försöka omvärdera den tanken då?

                    Kommentar

                    • Daniel Lindholm
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 92

                      #11
                      Jag har en grupp lombardoi med 3 vuxna hanar, 3 vuxna honor och 2 små på runt 4 cm.
                      Tidigare gick gruppen tillsammans med en salig mix i 305 L.
                      Nu går dom med en grupp rödjuveler och en grupp Scienochromis fryeri i 720 L. Jag har aldrig sett till den aggro som alla pratar om under det året som jag haft gruppen. Dock har jag fått lek på alla arter utom just Lombardoi. Min teori är att det är för lite fisk i akvariet som gör Malawis till mördarmaskiner ibland.
                      Rådet jag kan ge är dock att surra fast inredningen ordentligt för mina gräver som schaktmaskiner.
                      En sak som bekymmrar mig är dock att Lombardoien äger akvariet och står först i ledet så fort det är utfodring. Den dominanta hanen ser ut som en badboll snart och jag får anstränga mig för att alla ska få av maten.
                      Dock tycker jag att arten är klart trevlig och lite väl smutskastad för sitt aggresiva beteende.
                      -------------------------
                      Hälsningar

                      Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

                      720L Malawi

                      60L Malawismåttingar

                      Kommentar

                      • Rhodebaert
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 557

                        #12
                        De små liven (lombardoierna) blir bara mer och mer aggressiva för var dag som går. Nu har tre hanar revir efter ommöblering, en gräver och vaktar nästan halva akvariet. De åtta återstående får stå och trycka vid en stor sten i ett hörn. Måste nog skaffa det där auratus-gänget för att få lite mer balans kanske.
                        Det går alltid en senare buss.

                        Kommentar

                        • Daniel Lindholm
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 92

                          #13
                          jag tror att du har ett aggroakvarium för att det är för lite fisk i det. 11 Lombardoi på 400 liter gör att det finns FÖR mycket plats för revir. Mitt 305l har nog minst 20 invånare och det är bara en Hongi som får sota för det. I övrigt är harmonin total och jag har haft Lombardoigruppen på 8 individer i både 305:an och 720:an utan problem.
                          -------------------------
                          Hälsningar

                          Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

                          720L Malawi

                          60L Malawismåttingar

                          Kommentar

                          • Rhodebaert
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 557

                            #14
                            Nu har lombardoierna fått sällskap av 11 auratus i lite mindre storlek. Lombaroierna verkade måttligt förtjusta över den nya kaxiga populationen, men det blir nog bra för att fördela aggressioner. En Fryerihona fick också följa med, men hon verkade inte lika glad över att komma hem till mig. Får se om hon tagit sig en plats när jag kommer hem igen.
                            Det går alltid en senare buss.

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              låter bra att komplettera med mer fisk och auratus med lombardoi kan vara en bra kombo
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...