T spec. black "caramba"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akva99
    Användare
    • september 2005
    • 527

    #46
    tycker att du jonas har vettig syn på kvalitetsfisk.fast tyvärr tycker att de flesta går efter priset.en riktigt fin fisk för ett par kronor till kommer de inte ens att titta på.och är det en sämre till ett billigt pris blir hur många som helst intresserade.peter

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #47
      Förstår inte den synen alls. Men jag vet attt den finns där, så fort man ska sälja något och har ett hyffsat bra pris i annonsen så ska det ändå prutas, oavsett hur stor och fin fisken är. Det är nån form av kass mentalitet i denna hobbyn (troligtvis inom andra hobbyer också) att man måste pruta ner det så fort det handlar om ens hobby.

      Jag till en snubbe över telefon:

      Du kan få goldens för 30spänn stycket, de är 4-5cm, från kanonföräldrar.

      kund: "men han där (skriv in valfri stad i denna ruta) har för 25kr/st i samma storlek"

      Jag: "Men hur ser de ut?"

      kund: "Jaaa, inte exakt lika fina som dina (dvs de är vitmagade och av allmänt dålig kvalitet). Men de är 5kr billigare"

      Jag: "Ska de tjabbas om 5kr kan du köpa hans fisk"

      Till slut brukar det gå så att de köper min fisk för de där ynka 5kronorna över....eller så skiter de i det och tycker jag är en surpuppa som inte vill gå med på att sälja fisk 5kr billigare /st.

      5kr är i sammanhanget ingenting, de som köper fisken har fast jobb, oftast en del akvarium, en stadig inkomst och köper fisk för mycket pengar och ofta. Själv sitter man och studerar och har noll pengar över när lokalhyra och alla fasta grejer är betalda. Att då ha mage att pruta 50kr på 10 fiskar......nä, då låter jag hellre såna kunder gå till de som har billigare fisk.

      Varför är det så att man måste pruta så fort det handlar om ens hobby? Att det ska prutas, även om fisken antingen är snorbillig eller av kanonkvalitet (till ett rättvist pris).

      Detta och många saker har iaf fått mig att hålla mig borta från branschen, annars hade jag för något år sen troligtvis börjat att försöka skaffa jobb i akvariebutik för att sedan försöka få igång en egen affär eller leasingverksamhet.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #48
        Innkoppningen har börjat =)
        OBS* det är en hink till... totalt 25djur, hoppas det räcker.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #49
          Kul! Grattis! Förstår precis hur det känns... Det bästa med akvaristiken ju-att koppa in fisk!! =)
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #50
            hehe detta va ju skoj... påminner mer om när man kör igång med ett gäng VF happlisar en mbunas som man hört dom jämföras med... ivriga som mbunas men känns kanske lite mer exklusivt som typ ett gäng VF haplisar. Det tog 15s innan det blev revirstrid mellan 2 hanar som va klart på 20s =) sen ville han leka me lite honor efterytterligare 30s =) aja vi får se hur det tar sig, kanske dör i magsjuka alla =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #51
              äta vill dom iaf men det får dom inte, hur länge brukar man vänta med o mata till troffar?
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #52
                Ser bra ut! E det din 1:a troffe-grupp eller?
                Nu var det väl inte nån särskild lång strapats de fick utstå!?Isf hade jag nog börjat mata redan i morgon om de inte ser allt för stressade ut. Nåt svårsmält,typ Tropicals flingor,men bara minimalt så de har lite i tarmarna att arbeta med. Tror det blir svårare att få igång magarna ju längre de varit utan.....
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #53
                  Ursprungligen postat av ozric
                  Ser bra ut! E det din 1:a troffe-grupp eller?
                  Nu var det väl inte nån särskild lång strapats de fick utstå!?Isf hade jag nog börjat mata redan i morgon om de inte ser allt för stressade ut. Nåt svårsmält,typ Tropicals flingor,men bara minimalt så de har lite i tarmarna att arbeta med. Tror det blir svårare att få igång magarna ju längre de varit utan.....
                  Japp det e premier me troffar =) Från att jag fångade dom tills dom va nere i min burk tog totalt 1timme men dom kom till affären förra veckan så dom hade precis börjat mata lite häromdagen så dom stackarna har inte fått mycket mat senaste tiden. Köpte Tropiclas spirulina forte flingor. Dom verkar känna sig ganska hemma redan... plaskar bra i ytan när jag kommer in i rummet så dom vill ha mat dom små liven =)
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #54
                    ja fina troffar har du fått tag på, snyggt ljus-vad har du för lysrör?
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 1042

                      #55
                      Om dom verkar så pigga på maten är det bara att börja peta ner en liten mängd flingor under morgondagen som Janne föreslår. Tror de kan må bra av det eftersom de ser lite magra ut. Det kommer nog gå utmärkt det här ska du se Det är inte många grupper som plaskar i ytan och tigger mat redan från början. Mina har varit skeptiska till mat nån vecka eller två, och inte börjat tigga förren efter någon månad.
                      Senast redigerad av blackened; 04 maj 2006, 20:19.

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #56
                        Ursprungligen postat av specmats
                        ja fina troffar har du fått tag på, snyggt ljus-vad har du för lysrör?
                        tjo =) T5 rör, aquaflora och nån actinic variant, ska stoppa i 14000K daylight tänkte jag så det inte ser alltför flummigt ut =)

                        Ursprungligen postat av blackened
                        et är inte många grupper som plaskar i ytan och tigger mat redan från början. Mina har varit skeptiska till mat nån vecka eller två, och inte börjat tigga förren efter någon månad.
                        Ofan... mina e riktigt på g, ljuger nog inte om jag säger att detta e nog rekord vad det gäller pigga krabater och hur fort det gick för dom att börja tigga mat av mig... ok ger dom lite mat i morgon =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #57
                          ja troffar kan vara grymt aktiva och speciellt sägs "black" som du har vara de mest livliga, ska bli kul att se bilder på din grupp allt eftersom..
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #58
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Japp det e premier me troffar =) Från att jag fångade dom tills dom va nere i min burk tog totalt 1timme men dom kom till affären förra veckan så dom hade precis börjat mata lite häromdagen så dom stackarna har inte fått mycket mat senaste tiden. Köpte Tropiclas spirulina forte flingor. Dom verkar känna sig ganska hemma redan... plaskar bra i ytan när jag kommer in i rummet så dom vill ha mat dom små liven =)
                            Ahh,då dröjer det inte så länge förrän din malawi-era bara är ett minne blott och vi andra kan avnjuta/avunnas alla dina kommande olika troffevarianter i fototråden tex... hehe

                            Well, lucka till !
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • akva99
                              Användare
                              • september 2005
                              • 527

                              #59
                              skulle inte bli förvånd om du blir tropheusbiten för gått. kul lycka till peter

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #60
                                Ursprungligen postat av ozric
                                Ahh,då dröjer det inte så länge förrän din malawi-era bara är ett minne blott och vi andra kan avnjuta/avunnas alla dina kommande olika troffevarianter i fototråden tex... hehe

                                Well, lucka till !
                                hehe jo kanske kan bli så efter 25år med malawi så kändes det som det skulle kunna va kul o prov lite annat.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...