Klor i vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #61
    Ursprungligen postat av malawijanne
    ja mike jag har självklart testat det med askorbinsyra, det funkade inte för mig.
    så jag säger det igen har ni problem med vattnet testa med ett kolfilter.
    jag vet att det fungerar. mvh janne
    Hur menar du att det inte funkar? Eller rättare sagt, hur avgjorde du att det inte funkade?

    Askorbinsyra omvandlar klor till klorid, och kloramin till klorid plus ammonium, och gör det bättre än tiosulfat (som dock är billigare). Det går åt dubbelt så mycket askorbinsyra som det finns klor/kloramin i vattnet, normalt sett finns det några ppt kloramin, så en knivsudd askorbinsyra är mer än nog - fast har man mer kloramin än så får man väl öka dosen.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #62
      ja som jag skrev i början av tråden att det var något som vattenverket tillsatte som man inte kunde få bort med varen askorbinsyra eller vatten beredningsmedel, och det går inte att lufta bort heller. och som jag skrev att det kanske inte är kloret, men något är det.
      och det enda som fungerade för mig var ett kolfilter. och jag skrev även i början att jag hade plötslig fiskdöd och ett jättehaveri i mina baljor.
      och jag skrev också att dom försvann när jag körde med kolfiltret mvh janne.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #63
        Janne,
        kan du få fram vad det var vattenverket tillsatte? Spelar ju lite roll för frågan.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #64
          maliwi Janne - Aktivt kol funkar.
          Inget tu tal om annat, och ingen har sagt annorlunda heller.
          Däremot är det så att det har gjorts en hel del mätningar i användandet av a.kol. Det visar sig att kolet är en mycket bra plats för bakterier att växa i antal. som med alla annan bakterie tillväxt så kan dom föröka sig lavinartat.
          Så att jag i alla fall tänker aldrig ha a.kol i något kar mer än kanske efter någon medicinkur, och då endast max en vecka.
          Visst kan kolet`s absorptionsförmåga minska med biofilm eller liknande. Det bli klägg på ytan helt enkelt.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #65
            Ursprungligen postat av LN
            Det visar sig att kolet är en mycket bra plats för bakterier att växa i antal. som med alla annan bakterie tillväxt så kan dom föröka sig lavinartat.
            Så att jag i alla fall tänker aldrig ha a.kol i något kar mer än kanske efter någon medicinkur, och då endast max en vecka.
            Men att det aktiva kolet är en bra plats för bakterier att växa till är väl mest ett problem i anläggningar där man inte vill ha några bakterier alls - som dricksvatten och badvatten.

            I akvariet strävar vi ju oftast efter att få så stor och aktiv bakteriekultur som möjligt för att få bra biologiskt nedbrytning.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #66
              Daniel,
              helt sant, men med kolet så är det så finporigt att det kan bli lurigt - aerobt från början och så mer och mer anaerobt. Aktivt kol har jag tänkt använda i vattentunnorna för att förbereda vatten, men det kolet ska bytas rätt ofta. Har hört att det ska kunna regenereras genom att bränna i ugn, men jag tror jag kom fram till att våra vanliga hushållsugnar inte kommer upp i den temperatur som krävs. Ska börja gräva lite mer om aktivt kol under sommaren tänkte jag.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #67
                Läste någon stans 1000`c för att "aktivera" kolet.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #68
                  Hur tacklar RO klorvarianterna?
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #69
                    Tony,
                    det sitter ett filter med aktivt kol före osmospatronen på de flesta RO-filter. Beroende på membranet kan klor vara verkligt skadligt för membranet. Det finns dock membran som klor inte påverkar, men de är känsliga för annat i stället.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #70
                      Att byta kolfilter i sitt RO minst en gång om året är nog oxå att föredra.
                      Om inte annat så för igenkläggningen av kolet.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #71
                        patrik i malmö nu har jag kollat vad vattenverket tillsatte i mitt vatten, de var natriumhypoklorit som tillsätts efter i dos på 0,03 mg/l, jag är lite osäker om det står mg eller ml jag skrev så kladdigt. mvh janne

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #72
                          Har funderat länge på hur mitt kranvatten är men jag har inget att mäta klorhalten med. Men efter vad jag har förstått så får jag som bor i Nacka samma vatten som andra i Sthlm och ingen annan verkar ha problem. Kan det finnas något regionalt i Nacka som påverkar vattnet, att de tillsätter något eller...?

                          Deelay: du och jag borde få vatten från samma ställe, har du märkt ngt? Jag tycker fiskarna kliar sig mycket, speciellt efter vattenbyte och dagen efter. Har kollat andra parametrar men där ser allt bra ut så då återstår bara kranvattnet känns det som.

                          Jag såg på ngt hälsoprogram på TV där de pratade om att det inte var bra att hälla i sig för mycket kranvatten pga klorhalten. Man skulle istället köpa vatten (billigt att byta vatten då ) eller använda en liten påse (såg ut som en liten te-påse) med några mineraler i som var helt naturliga och bla bla blaa. Först la de i en tablett i vattnet som reagerade på klor och färgade vattnet rött, sen la de i påsen och då blev det kristallklart igen. Kanske bara var så att innehållet i påsen tog bort färgen

                          Undrar just vad det var i påsen och om det skulle fungera i akvariesammanhang?

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #73
                            Ska bara förtydliga en sak som jag kom på...

                            Det är rovisarna som verkar påverkas mest. Mina Mbunas verkar inte lika känsliga eller vad man nu ska säga, beroende vad kliandet nu beror på...

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #74
                              Janne,
                              natriumhypoklorit alltså. Har läst om det i olika sammanhang, men inte kopplat om det är något som neutraliserar det. Ska söka lite mer och återkomma. Du verkar i vart fall ha hittat ett sätt att få väck det, och det är bra. Aktivt kol klipper mycket.

                              Erik,
                              som skrivits tidigare i tråden går det att använda klortester för swimmingpool, men med lite anpassning. Kanske väl dyrt för den normale akvaristen, har aldrig verkligen kollat upp dem. Enklare att kolla med vattenverket vad de tillsätter. Vattenförsörjningen behöver inte alls vara samma i en stor kommun, och vattnet kan ändra egenskaper (till viss del) beroende på var i ledningsnätet man bor. Ju närmare vattenverket, desto mer klor. Enda raka är att kolla. För Malmös del hade vi tidigare mycket olika vatten beroende på var i stan man bodde, men numera är vattnet i stort sett samma i hela stan.

                              Vissa firrar verkar vara känsligare mot klor, liksom vissa firrar är känsligare generellt för förändringar i vattenvärden. Bra med observationer där. Prova att förbereda vatten till ett vattenbyte och se vad som händer. Till en del fisk har jag märkt stora skillnader med förberett vatten respektive kranvatten.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                #75
                                Hmm, det gick märkvärdigt fort att hitta mer info om natriumhypoklorit, kemisk formel: NaOCl.



                                Verkar som du ska vara rätt glad för att du pysslar med sjöciklider och hårdare vatten. I surare vatten blir det kvickt klorgas av det. Visst, den luftas då lättare ut, men är attans giftig. Enligt den kemiska formeln så innehåller det egentligen inget farligt, det är koksalt samt en syreatom. Det verkar dock starkt oxiderande, genom natriumhypokloritjoner, OCl–. Får klura lite mer på vad som krävs för att neutralisera dem, men det borde gå tycker jag spontant. Askorbinsyra, C-vitamin, kemisk formel: C6H8O6 borde kunna neutralisera även detta, om jag greppar kemin rätt. Kanske handlar det om tiden, enligt första länken så sägs natriumhypoklorit vara mycket stabilare vid lägre koncentrationer. Byter man med kranvatten rakt av och tillsätter askorbinsyra i karet så kanske firrarna tar stryk innan syran gett effekt.

                                Någon mer kemikunnig hoppas jag yttrar sig, men om jag greppat det rätt är det joner som är "aktiva" i vatten - de föreningar man stoppar ner i vatten delas snabbt upp i joner. Får söka lite mer på vilka joner som bildas av askorbinsyra och återkomma.

                                Annars används natronlut (vilket är en förening som ingår i bildandet av natriumhypoklorit) också för att avhärda vatten. Detta sker med Malmös vatten. Om jag greppat det rätt tillsätts natrolut i så stor omfattning att pH-värdet höjs kraftigt, vilket leder till att karbonatet fäller ut som kalk. Därmed sänks hårdheten i vattnet, och vi får istället ett fint gäng hydroxidjoner som jag klurat på attans länge hur fasen jag får väck dem. Om processen funkar på ena hållet borde den funka på andra hållet också. Nå. Jag gräver vidare och återkommer.

                                Hilsen,

                                P
                                Senast redigerad av PatrikMalmo; 19 maj 2006, 21:10.
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...