Missbildade saulosi yngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Missbildade saulosi yngel...

    Jag köpte en mindre grupp (3+5) Pseudotropheus saulosi, odlade, för några månader sedan och de har lekt ett antal gånger.

    Det som oroar mig är den dåliga kvaliteten på ynglen. En kull har i stort sett dött av och de två överlevande (av 14) har ingen stjärtfena!

    Jag har även problem med fiskarnas yttre utseende där de har ganska mycket svarta prickar...ser ut som sotprickar.

    Mina teorier är att jag fått urusel kvalitet och att de inavlats så att de nu får avkomma med bristsymptom.

    Är det vanligt bland Ps saulosi med svarta prickar eller är det enbart rutten kvalitet på de fiskar jag köpt?

    Funderar på att avliva hela gruppen...det tar emot men ser ingen anledning att behålla en grupp som inte kan få avkomma av kvalitet så att gruppen kan växa till sig. Det är också svårt att veta vilka fiskar som bär på bristerna då hanarna ser riktigt fina ut nu...men det kan ju vara alfahanens gener som ger svagheten hos avkomman och inte honans.
    En hona har gett fullkomliga yngel men endast fyra yngel på en kull...honan ser för övrigt bedrövlig ut med fläckar överallt.
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #2
    Både svarta prickar och dålig kvalité på yngel är annars symtom som man oftast brukar hänvisa till miljöfaktorer som tex. foder. Eftersom resultatet har varit så dåligt så att en majoritet av ynglena dött skulle jag också fundera på om det kan vara någon slags förgiftningssymtom eller akut bristsymtom.

    Är de odlade i Sverige eller kan man misstänka att de odlats mha hormoner i någon öststat? (som om hormoner skulle behövas till malawiciklider...;-) Eller i närheten av Tjernobyl... ;-)

    Miljöfaktorer kan ge spontana gendefekter på könscellerna som inte föräldradjuren i sin tur ärft.

    Att helt symtomfria föräldrar skulle bära på ärvda gendefekter som inte alls slår igenom på dem men med 100% på deras yngel tycker jag verkar mindre troligt, även om det naturligtvis är fullt möjligt. Det finns ärftliga sjukdomar kända hos människan som blir multipelt värre med varje generation.

    Om du verkligen vill ta reda på orsaken så pröva med att ta fler kullar med samma föräldrar och jämföra med kulllar där du blandat in en helt obesläktat förälder.

    Eller spola ut dem och börja om...
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 26 april 2006, 19:21.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Tror att orsaken heter tjeckfisk om jag inte misstar mig.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • roman

        #4
        Ursprungligen postat av Cutekid
        Tror att orsaken heter tjeckfisk om jag inte misstar mig.
        Jag tycker att du misstar dig.

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Jasså? På vilket sätt?
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag vet inte om det är "tjeckfisk" eller svenskodlat...för mig har det ingen betydelse alls.

            Förgiftning? Då borde väl all avkomma från alla fiskar i karet vara lika defekta??

            Alla saulosi yngel är inte defekta utan det finns en hona som avgett en liten kull på fyra yngel där de ser friska ut...men en hona avger större kull...14st senast och de håller riktigt låg kvalitet...och har kroppsliga defekter. Jag trodde först att jag hade problem med vatten i karet, men det har jag kontrollerat och har inte sett några fel.

            Nu upptäckte jag att fiskarna saknar stjärtfena och då kan ju även invärtes brister finnas vilket de andra ynglen kan ha dött av.

            Kommentar

            Arbetssätt...