Sand till Malawi ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Sand till Malawi ciklider

    Hejsan!

    Hur är det med olika typer utav sand till dessa underbara fiskar. Spelar det någon roll vilken typ man har, tex Engelsksjösten, korallsand eller råda. Jag menar då förutom utseendet på akvariumet. Påverkar valet utav sand fiskarna och dess beteende. En del säger att om man har "grovt" grus eller engelsksjösten så syresätter man vattnet bättre, finns det belägg för ett sådant uttalande. Hur är det sedan med växter och olika botten material. Ta tex javaormbunkar, kan man få dom att trivas bättre i grovkornig sand eller grus, gemtemot tex rådasand.

    MvH

    Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Rådasand 0,4 - 0,8 eller 0,8 - 1,2 mm känns OK. Jag har bara kört med den mindre vilket har funkat kanon. Ska däremot köpa mig den grövre i morgon.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Ciklider som lever vid sandbottnar och söker sin föda i sanden ska ha en fin sand också i akvarium, då är sanden som Robin föreslår ett bra val. För fiskar som lever i öppet vatten och lever på plankton, i klippbiotopen och betar alger eller rovfiskar är valet av bottenmaterial inte lika viktigt.
      Själv tycker jag det ser mest naturligt ut med en blandning av fin sand och grövre grus.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Anubis
        Användare
        • mars 2006
        • 21

        #4
        En liten kommentar...

        Råda Sand är ett företag som ligger i Lidköping(eller rättare sagt i Råda). Det är en gammal rullstensås från istiden där vi Lidköpingsbor har tagit vårt dricksvatten i århundraden. Har man som Jag, tur att bo i Lidköping så kan man åka upp till grustaget, knalla in på kontoret och välja vilken kornstorlek man vill ha på gruset. Sedan åker man ner till lagret så kommer det en kille/tjej körandes med de säckar man beställt(vanligtvis 25kg/säck). Jag minns inte riktigt vad en säck kostar men ring å kolla om ni inte har långt att åka. Det blir säkert billigare att köpa direkt hos Råda Sand AB än att du ska betala affären för att de har köpt hem och tömt upp sanden/gruset i en hink.
        Mvh
        Robert
        telefonnumret till Råda Sand AB är:0510-14195
        540L Tanganyika x3
        375L Tanganyika
        310L Tanganyika

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av robjo
          Hur är det sedan med växter och olika botten material. Ta tex javaormbunkar, kan man få dom att trivas bättre i grovkornig sand eller grus, gemtemot tex rådasand.
          Robban
          Tja javaormbunkar trivs lika bra om man fäster dessa på rot,sten eller något annat underlag det var vanligt att sätta dessa på kolsten därav namnet kolplanta samma gäller för anubias

          mvh Lennart

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Ursprungligen postat av Anubis
            Råda Sand är ett företag som ligger i Lidköping(eller rättare sagt i Råda). Det är en gammal rullstensås från istiden där vi Lidköpingsbor har tagit vårt dricksvatten i århundraden. Har man som Jag, tur att bo i Lidköping så kan man åka upp till grustaget, knalla in på kontoret och välja vilken kornstorlek man vill ha på gruset. Sedan åker man ner till lagret så kommer det en kille/tjej körandes med de säckar man beställt(vanligtvis 25kg/säck). Jag minns inte riktigt vad en säck kostar men ring å kolla om ni inte har långt att åka. Det blir säkert billigare att köpa direkt hos Råda Sand AB än att du ska betala affären för att de har köpt hem och tömt upp sanden/gruset i en hink.
            Mvh
            Robert
            telefonnumret till Råda Sand AB är:0510-14195
            Thats the way to go.. gör det i morgon...
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Råda Sand har en massa återförsäljare. Ett "normalt" pris hos företag som sysslar med blästermedel och/eller vattenfiltrering är 60-80kr/25kg. Kolla i Gula Sidorna och ring runt.
              Tony Englund

              Kommentar

              • robjo
                Användare
                • maj 2005
                • 330

                #8
                Idag har jag vit korallsand i mitt 720, det ingick när jag köpte burken. Visst är det snyggt men har nu börjar tröttna på den och tänker byta till sommaren, då det är dags för en större rengöring utav karet ändå. Vad tror ni om kombinationen 0,8 - 1-2mm råda blandat med lite engelsksjösten. Fiskarna är mestadels Mbunas men även en grupp 1 + 2 Alonocara baenschi.
                I karet sitter även en BTN Malawi så det ser lite lustigt ut med korallsanden idag.
                Eller kanske 2 olika storlekar utav Råda är att föredra.

                Att det alltid ska vara så svårt att välja.....

                MvH

                Robban
                http://picasaweb.google.se/sipedon/

                Kommentar

                • robjo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 330

                  #9
                  Man bockar och bugar för ditt fina tips Tony. Har alldrig tänka på tidigare. Och synd nog ligger ju Lidköping för långt bort. Ska sätta mig ner och ringa imorgon redan.

                  //Robban
                  http://picasaweb.google.se/sipedon/

                  Kommentar

                  • Daniel Lindholm
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 92

                    #10
                    Gå in på vilket byggvaruhus som helst och titta. Råda sanden säljs under flera formen och den som jag hittade skall tydligen användas att täta springorna mellan plattor man sätter på gångvägar mm. och priset är en spottstyver per 25kg säck.
                    -------------------------
                    Hälsningar

                    Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

                    720L Malawi

                    60L Malawismåttingar

                    Kommentar

                    • mek
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 540

                      #11
                      Jag fick med ngt grövre rådasand med mitt kar. Tyckte denna var helt ok, men misstänkte till slut att den var ngt för grov. Var skeptisk till blästringssand, men till slut drog jag till Biltema och köpte en 25 kg säck för 50:-.
                      Kan inte påstå att jag ångrat detta (tom min icke fiskintresserade sambo ser att firrarna trivs bättre nu ). Två nackdelar är, dels att ca 3-4 Malawi dött till följd av bakteriechocken (eller kanske annat, vad vet jag?) och dels att jag inte orkat/klarat att bottensuga karet efteråt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...