L-malkorsing??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    L-malkorsing??

    Eh,kanske för tidigt att säga nåt men kan fan inte låta bli...
    Har en L142 (Baryancistrus Neviatus) och en Orange Seam L ?? ( typ Golden Nugget fast med mindre prickar) i ett 600 l Tropheuskar med stenhårt vtn. Nu misstänker jag att de har lekt! Orangen (som jag förut misstänkte vara en hona) har grävt sig in i en gång/grotta under en stor sten där hon (?) viftar på bästa Ancistrus-mane`r. Kanske inte så konstigt men L142;an (som jag trodde var en hane) är idag rejält avmagrad och det var den INTE här om dan,då var den smällfet.
    Kan det vara så att de har lekt och att Orangen vaktar romhålan!? Har detta hänt nån förrut att två olika L-varianter har korsat sig. Trodde de i det närmsta var omöjliga att få lek på,särskilt i "fel" vatten.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #2
    det är inte vanligt att L-malar förökar sig och att dom korsar sig borde ju chansen nästan vara minimal men kul om det är sant...

    Nu misstänker jag att de har lekt! Orangen (som jag förut misstänkte vara en hona) har grävt sig in i en gång/grotta under en stor sten där hon (?) viftar på bästa Ancistrus-mane`r.
    Jag har odlat ancistrus till och från och då har jag sätt att även honan fläktar med fenorna ibland (ingen aning om varför)....

    så det kan ju bara vara en tillfällighet att en mal ligger under en sten och den andra är lite avmagrad....

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av Lutt
      det är inte vanligt att L-malar förökar sig och att dom korsar sig borde ju chansen nästan vara minimal men kul om det är sant...



      Jag har odlat ancistrus till och från och då har jag sätt att även honan fläktar med fenorna ibland (ingen aning om varför)....
      Sa Ancistrus ar ingen L-mal (Forlat, kunde inte lata bli)
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • oktober 2005
        • 1919

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Sa Ancistrus ar ingen L-mal (Forlat, kunde inte lata bli)
        hahaha du har så rätt men ja tänkte inte ancistrus släktingar....klart dom går att odla all fisk går att odla....

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • mars 2003
          • 527

          #5
          De tillhör samma släkte så helt omöjligt är det inte. Men lek av Baryancistrus-arter är inte vardagsmat direkt.
          www.goc.se kan du få säkrare svar.
          Senast redigerad av daniel60; 26 april 2006, 22:15.
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            #6
            ja vet att dom är av samma släkte

            Kommentar

            • calle-hallabro
              Användare
              • juli 2005
              • 303

              #7
              Ursprungligen postat av ozric
              Eh,kanske för tidigt att säga nåt men kan fan inte låta bli...
              Har en L142 (Baryancistrus Neviatus) och en Orange Seam L ?? ( typ Golden Nugget fast med mindre prickar) i ett 600 l Tropheuskar med stenhårt vtn. Nu misstänker jag att de har lekt! Orangen (som jag förut misstänkte vara en hona) har grävt sig in i en gång/grotta under en stor sten där hon (?) viftar på bästa Ancistrus-mane`r. Kanske inte så konstigt men L142;an (som jag trodde var en hane) är idag rejält avmagrad och det var den INTE här om dan,då var den smällfet.
              Kan det vara så att de har lekt och att Orangen vaktar romhålan!? Har detta hänt nån förrut att två olika L-varianter har korsat sig. Trodde de i det närmsta var omöjliga att få lek på,särskilt i "fel" vatten.

              Hur stora är dina Malar??

              Blir lite förvirrad över dina namn.
              Har aldrig hört talas om att en Golden Nugget ska kallas Orange Seam!?
              Detta är uppgifter ifrån www.goc.se:
              Vetenskapligt Namn:
              Baryancistrus sp
              Handelsnamn/L-Nummer:
              L081, Golden nugget


              Den som kallas Orange seam pleco är en Peckoltia.
              Vetenskapligt Namn:
              Peckoltia sp
              Handelsnamn/L-Nummer:
              L076, Orange seam pleco


              L142 (Baryancistrus Neviatus), det namnet har jag ej heller hört.
              L-142/LDA-33 brukar kallas Snowball
              Detta är uppgifter ifrån www.goc.se:
              Vetenskapligt Namn:
              Baryancistrus sp
              Handelsnamn/L-Nummer:
              L142, LDA33

              Låter otroligt om dina har lekt, framförallt så skulle det vara otroligt om det blir något, då det ska vara omöjligt att få dem att kläckas i ditt hårda vatten.

              Men för att reda ut detta så skicka en fråga på www.goc.se och då gärna med bilder.

              //Calle
              **********
              En Mal idiot!
              www.goc.se

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

                Exakt SÅ ser min "Orange Seam" ut men i länken kallas den för "Gold Nugget" . (men har inte "Gold Nugget" nr:et L 085 ??) Den har växt på sig bra senaste halvåret sen den kom ner i stora karet här. Den är väl 12 cm +.
                L 142:an är köpt på Aquarim Malawi för 5-6 år sen som Baryancistrus Neviatus å jag minns att de sa att denna var den ÄKTA "snowball-plecon". Den är idag 11 cm +. (bifogar en halvtaskig och gammal bild på L142:an,kanske kan nån malkunnig se vad den har för kön?)
                Orangen var fortfarande vid sin håla när jag kom hem fr jobbet och L142:an satt emot frontrutan alldeles nyss och den ser onekligen "tom" ut i buken,precis som en vanlig Ancistrus efter lek. Vad som är lite förvirrande (förutom att jag tror att de lekt!) är att jag var så gott som säker säker på att Orangen var en hona då hennes ,eh?, form på skallen är mer "snipigt" än på L142:an ,som jag trodde var hane iom att dennes är mer rundad,både i profil och underifrån.För visst är det hanen som vaktar romklasen på dessa,likt Ancistrus??? Och visst är könskillnaden som jag tror,eller!??? Å kan man se skillnaden på könsöppningarna??

                Får se hur det utvecklar sig. Inte var dag man hoppas på "bastarder" i karet...
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • calle-hallabro
                  Användare
                  • juli 2005
                  • 303

                  #9
                  Ursprungligen postat av ozric
                  http://www.planetcatfish.com/catelog...anci/154_4.PHP
                  Exakt SÅ ser min "Orange Seam" ut men i länken kallas den för "Gold Nugget" . (men har inte "Gold Nugget" nr:et L 085 ??) Den har växt på sig bra senaste halvåret sen den kom ner i stora karet här. Den är väl 12 cm +.
                  L 142:an är köpt på Aquarim Malawi för 5-6 år sen som Baryancistrus Neviatus å jag minns att de sa att denna var den ÄKTA "snowball-plecon". Den är idag 11 cm +. (bifogar en halvtaskig och gammal bild på L142:an,kanske kan nån malkunnig se vad den har för kön?)
                  Orangen var fortfarande vid sin håla när jag kom hem fr jobbet och L142:an satt emot frontrutan alldeles nyss och den ser onekligen "tom" ut i buken,precis som en vanlig Ancistrus efter lek. Vad som är lite förvirrande (förutom att jag tror att de lekt!) är att jag var så gott som säker säker på att Orangen var en hona då hennes ,eh?, form på skallen är mer "snipigt" än på L142:an ,som jag trodde var hane iom att dennes är mer rundad,både i profil och underifrån.För visst är det hanen som vaktar romklasen på dessa,likt Ancistrus??? Och visst är könskillnaden som jag tror,eller!??? Å kan man se skillnaden på könsöppningarna??

                  Får se hur det utvecklar sig. Inte var dag man hoppas på "bastarder" i karet...
                  Om man läser i Auqalogen så står det följande under L-085:
                  Adult of L-01, L081 or L177.
                  Som jag ser det så är det en vuxen av L-081, men jag är osäker.

                  Som jag ser det så är det ingen "risk" att dessa är könsmögna än då de bara är halvvuxna
                  Har några LDA-33 som är mellan 15-18cm (1+3), och dessa ska vara nära könsmognad enligt uppgifter.
                  Har även en L-177 hanne på runt 19cm.

                  Tyvärr så tror jag att dessa behöver växa på sig lite till innan de är redo för eventuell lek.

                  Ang att buken var svullen innan, kan ha varit så att den var förstoppad.
                  Våra honor kan ligga och fläkta lite, vet inte om detta är tonårsfasoner, eller något annat...

                  Skulle det finnas risk för att två av samma släkte skulle para sig, så skulle jag tvärt dela på dem, för bastarder vill man inte ha.

                  Bifogar en bild på våra LDA-33


                  //Calle
                  Senast redigerad av calle-hallabro; 27 april 2006, 00:57.
                  **********
                  En Mal idiot!
                  www.goc.se

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Ang "Orangen" ska jag snacka med säljaren i morron. Tror de kom in via Simontorp för 4-5 år sen. I samma sändning kom det "Golden Nugget" i samma stlk . Valde mellan dessa men föll för "Orangen" då den var en hundring billigare samt mindre ljusskygg.

                    Så det är alltså ingen skillnad på L142 och LDA33 då ?? Det hävdade de på AM iaf,som jag minns det. Och jämför man dina på bilden och min så är ju skillnaden att prickarna på dina är mindre och fler medans det är tvärtom på min.De kanske blir mindre och fler med tiden? Hade en större förrut iofs,ca 15cm ,och den såg precis lika dan ut som min mindre.

                    Kanske var L142:an förstoppad men jag kan inte begripa mig på vad isf.Hos mig lever de på alger,lite räkmixrester och kanske en å annan pellets.Mina L-malar ,förutom Ancistrusen i yngelkaren,får aldrig nån särskild mat.De är till för att optimera vattnet åt mina troffar.

                    Apropå ev "bastards" så skulle jag ärligt talat inte banga för att dra upp dessa för att se hur de skulle utveckla sig. Skulle duga gott som "städare" i troffe-karen. L 666 kanske?
                    Skämtåsido; hur stora är oddsen på att de HAR lekt tror ni? Lika stora som att få lek på vf tropheus i surt SA-vtn eller??
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #11
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Skämtåsido; hur stora är oddsen på att de HAR lekt tror ni? Lika stora som att få lek på vf tropheus i surt SA-vtn eller??
                      Njä....det är nog större chans att dina troffar leker i ett amerikakar. Enligt mig
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                        Njä....det är nog större chans att dina troffar leker i ett amerikakar. Enligt mig
                        Tror jag knappast! De skulle nog inte leva en timme....

                        Jag ropade visst "Hej!" för tidigt.....
                        Det blev inget av`et alltså. "Orangen" far omkring som vanligt nu på morgonen ,men hon/han (?) var iaf i sin håla viftandes fram till 02:00 i natt och L142:an ser onekligen avlekt ut,så jag vete fan vad jag ska tro.Kanske var hon/han (L142:an) förstoppad trots allt och visar isf sin rätta kondition nu.Verkar som vanligt lika pigg dock.
                        Så här i efterhand ångrar jag att jag inte helt sonika hade tagit upp stenen och isf tagit hand om romkakan i annat kar....... Fan det hade varit gott att motbevisa alla "disbelievers"...Menmen ,kommer tjoa till igen om det händer på nytt. OM det händer.....
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • calle-hallabro
                          Användare
                          • juli 2005
                          • 303

                          #13
                          Vad jag vet så är L-142 och LDA-33 samma mal, men är inte 100% säker.

                          De kanske kan bli förstoppade av dålig mat, men jag vet inte...

                          Tycker att du ska ställa dina frågor på www.goc.se

                          //Calle
                          **********
                          En Mal idiot!
                          www.goc.se

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Eh,kan inte,är inte medlem.Skulle kanske bli det. Men om du e det så får du gärna länka denna tråden.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • calle-hallabro
                              Användare
                              • juli 2005
                              • 303

                              #15
                              Ursprungligen postat av ozric
                              Eh,kan inte,är inte medlem.Skulle kanske bli det. Men om du e det så får du gärna länka denna tråden.
                              Man behöver inte vara medlem, men regar sig på forumet, men självklart ska du även bli medlem i föreningen!!

                              //Calle
                              **********
                              En Mal idiot!
                              www.goc.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...