Sökaren i Nikon D70s

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    Sökaren i Nikon D70s

    Funderar så smått att skaffa en systemkamera, och just nu verkar Nikon D70s vara hetast för mig då jag har några gamla Nikkor objektiv liggande (35:a och 24:a) utan AF.
    Frågan är då hur bra den manuella skärpeinställningen i sökaren är?
    Är den i paritet med gamla analoga FM eller liknande?.

    Iofs kanske dessa objektiv inte blir så intressanta att använda om den medföljande kit objektivet 18-70 håller hyfsad kvalitet? Tacksam för åsikt om denna Zoom!

    När jag ändå är pg så vill jag ha tips på ett prisvärt macro, man kanske vill fota nån liten firre nångång. Inbillar mig annars att 18-70 zoomen räcker för att fota mina bumlingar

    Detta behöver inte bli någon canon vs nikon debatt. Har funderat på 350D ocoh den verkar schysst, men tycker är för liten. Vill ha stora grejer å brottas med.

    En sista fråga, vad hittar man begagnade objektiv enklast?
    Senast redigerad av anli; 26 april 2006, 12:13.
    Anders L
  • Ralph
    Användare
    • maj 2002
    • 736

    #2
    Begade objektiv hittar du t ex på:

    Buy & sell electronics, cars, clothes, collectibles & more on eBay, the world's online marketplace. Top brands, low prices & free shipping on many items.


    www.blocket.se (dock mycket med rejäla överpriser)
    Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.

    Kommentar

    • Bjarne Sætrang
      Användare
      • oktober 2003
      • 167

      #3
      18-70mm objektivet er et bra objektiv og vil fungere fint til dine store fisker. Dine gamle objektiver tror jeg ikke du kommer til å benytte med 18-70'n på kameraet

      Et godt macroobjektiv å anbefale til kameraet er 60mm 2.8.

      Bildet av P.t. "Kienke" her er fotografert med 18-70mm på D70s:
      Mvh Bjarne
      www.aquadigital.net

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Kanon Bjaerne! Mycket bra och illustrativ information! Mindre fiskar har jag knappast !
        Skippar makroobjektivte så länge. Kompletterar istället med en billig Nikon 50 mm 1.8 , så har jag ett fast lite ljustarkare "porträttobjektiv". Kanske en mellanring?

        De tråkiga med dessa små digitala bildsensorer att jag skulle vilja köra med en fast klassisk 24 mm (mostvarande) vidvinkel, tycker det är en skön brännvidd. Men det verkar bli hopplöst dyrt med 15-16 mm!!!
        Anders L

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Ursprungligen postat av Bjarne Sætrang
          Bildet av P.t. "Kienke" her er fotografert med 18-70mm på D70s:
          Bjarne, den bilden är nog så nära ett perfekt akvariefiskporträtt man kan komma. Snyggt!
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Fruktansvärt fin fisk och bild...!
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #7
              En grej till:
              Hur pass problematiskt/känsligt är det med damm på chipet? Törs man byta objektiv överhuvudtaget. Kommer man åt att rengöra själv (har till gång till LAF-bänkar å kvävgas på jobbet)? Eller är det service på Nikon som gäller?
              Anders L

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Jag byter objektiv ofta och vill inte påstå att jag är noga med att skydda från damm när jag byter. I början blev jag lite orolig när jag såg alla fläckar på bilderna men sen tycker jag att problemet har minskat igen. Det beror givetvis på motiv också, blå himmel är värst.
                Man får nytta av kloningsverktyget i PS i alla fall.
                Än så länge har jag inte behövt rengöra och när jag behöver det så kommer kameran troligtvis att lämnas in.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Laesk
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 2447

                  #9
                  Bjarne, din skicklighet bara flödar! *tappar hakan varje gång man ser bilder från dig!
                  T.ex den bilden, vad är gjort i photoshop osv? Dess orginalbild vore kul å se.

                  Anli, ang mellanring.. jag köpte mig en 25mm canonring från www.dustinhome.se häromveckan, (650kr) snuskigt billigt om man jämför me andra.
                  aja, jag blev grymt besviken iafall, testade både me mitt 50mm fasta + tamron 28-75mm , man va tvungen att ha objektet mellan 1-15cm från linsen. dvs fota fisk va inte å tänka på, stillsamma discus hade väl kanske funkat.. men satan, trodde inte man behövde va så nära..
                  (sålde ringen nästa dag) *host* för 800kr *harkel*

                  en sak till.. gå till en affär som har batterigreppet hemma till 350D å testa sen är du fast
                  (dina gamla nikkorobjektiv lär du aldrig använda ändå)
                  Lennart "Laesk" Axelsson
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                  With CANON you can!

                  Kommentar

                  • Bjarne Sætrang
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 167

                    #10
                    Ursprungligen postat av Laesk
                    Bjarne, din skicklighet bara flödar! *tappar hakan varje gång man ser bilder från dig!
                    T.ex den bilden, vad är gjort i photoshop osv? Dess orginalbild vore kul å se.

                    .....
                    Har gjort lite i Photoshop. Litt kloningsverktøyet og USM + crop. Fotografert i RAW-format (NEF). Bildet er et av de første bildene jeg tok med D70s i fjor sommer.

                    Her er originalen:
                    Mvh Bjarne
                    www.aquadigital.net

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      Läsk: Det finns ju kortare mellanringar, 25 mm är väl lite mycket!
                      Nja 350 faller bort, säkert bra men nej. För liten.

                      En variant är att satsa på en icke slr-kamera, om man blir nojjig för skräp. Helt annan grej men inte uteslutet. Har inte bestämt nivån än på mitt återupptaagande av fotografering. Har 10000 att spendera på detta (istället för guldklocka från företaget).
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Laesk
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 2447

                        #12
                        bjarne! Mkt mkt najs! Men hur fick du firren så skarp me så långsam slutartid.... gah

                        anli.. mjo jag borde nog köpt en 12mm ist. men men ska bli ett macro sen ist
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                        With CANON you can!

                        Kommentar

                        • doctor
                          Användare
                          • december 2003
                          • 238

                          #13
                          18-70mm är helt okej faktiskt, hyffsat snabb AF och visst är det skönt med ultraljudsmotorn. Den optiken kommer du kunna ha till mycket. 50at du kikat på är väldigt skarpt och ljusstarkt men af är inte så värst snabb men om du är gammal analogräv kanske du fokuserar snabbare manuellt, vet att många jobbar så. Har haft en sån men den blev ofta liggande för den var mitt i mellan väldigt ofta, antingen för kort eller för lång brännvidd. Skulle nog hellre köpa ett Sigma 50/2.8 macro faktiskt. Väldigt bra skärpa och priset ligger runt 2700:-. Mycket nöjd med det även om det kan vara lite "kort" ibland. Funkar utmärkt till porträtt den med men använder den såklart till macro mest. Prisvärd är den, men sen finns ju såklart Tamron 90mm och Sigma 105 och Nikons nya 105 med vr.

                          Vad gäller begagnat kan du ju alltid ta en tur till Stockholm och titta in på schönherrs foto, kameradoktorn, LP foto eller kanske Yfo. Finns många som säljer begagnat och avståndet är ju inte så långt, om du inte vill handla online förstås. Det är ju inte så långt att åka men det finns säkert nån butik i stan hos dig som har beggat oxå, man brukar ju få några månaders garanti med köpet i butik.

                          Vidvinklar är dyra... Funderar själv på ett Tokina 12-24 som får bra betyg i tester och kostar hälften av Nikons motsvarande även om den såklart är ett strå vassare.

                          Ett bra tips när du byter optik är att hålla kameran med optiken neråt så att partiklar ramlar nedåt och inte in i kamera huset. Jag använder en sån där gummituta från apoteket man ska blåsa sig i örat med till att blåsa det damm som trots allt kommer in i huset och det funkar väldigt bra. Lämnat in den till nikon på fotomässan i Sollentuna en gång oxå och då får man den gratis rengjord. Kameran såg ut som ny när killarna var klara!

                          Sen kan du ju alltid surfa runt på de här ställena och se vad folk gillar osv. Http://www.d70sverige.net och http://www.nikonforum.se

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            Mycket trevliga tips! Låter bra detta.
                            De enda som kan rubba mitt D70s val, är om jag råkar hitta en Rickenbacker 401/4001/4003 (en kultig klassisk elbas som jag hade och slarvade bort på tidigt 80-tal!) ny eller begagnad. Den ligger högst som "belöning för lång och trogen tjänst".
                            Annars får jag väl nöja mig med en kamera , iofs då slipper jag bli anklagad för att ha 50-års kris som vissa menar att jag börjar få tendens till
                            Anders L

                            Kommentar

                            • doctor
                              Användare
                              • december 2003
                              • 238

                              #15
                              Sen kan man köpa till en annan ögonmussla med lite förstoring för en billig peng ifall man tar den från tyskland. DK-21M heter den. Har inte testat den själv men många gillar den så jag tänkte köpa en. Den är egentligen till för D200 men passar på d70 oxå.

                              Hur slarvar man bort en elbas?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...