Ögonskada

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nusse
    Användare
    • april 2006
    • 69

    Ögonskada

    Hej, köpte en C. moori-hona (10 cm) i lördags för att avlasta honan jag redan har, hanen är rätt "på"...

    Jag såg ingen skada på fisken i affären, men väl hemma (ja efter snabb och försiktig transport och lång inkoppning) såg jag att ena ögat var skadat. Det verkar vara en ytlig skada, men ögat ser grått ut och det ser ut att vara ett par gasbubblor i skadan. Under skadan verkar ögat se normalt ut. Nu efter ett par dygn är honan fortfarande pigg men ställer sig gärna lite själv i ett hörn ibland. Hon verkar inte helt blind på den skadade sidan, hon reagerar om någon fisk närmar sig från det hållet. Se mina bilder på zoonen.

    Har någon erfarenheter av liknande skador? Prognos? Behandling?

    Jag har lagt till salt i vattnet (0.2%) för att ev hjälpa honan, temperaturen ligger stadigt på 27 grader, nitrithalten är inte mätbar. pH=8.5, KH = 8.

    Akvariet är ett nystartat 450 liters, med 8 små golden och nu 3 st c. moori. Jag matar med flingfoder var 3:e dag de första 3 veckorna. Övriga fiskar mår alldeles utmärkt.

    Tacksam för hjälp,
    Magnus.
    Zoon
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Spontant låter allt bra, förutom ögonskadan då. Personligen kommer jag trist nog inte på mer att göra heller, mer än att ha tålamod och sköta karet som man ska. Du verkar tillräckligt erfaren/påläst för att köra enligt konstens alla regler. Enten så läker det ut eller så blir det permanent. Behöver alls inte vara någon fara om det mot förmodan skulle bli permanent, en firre med ett öga kan klara sig bra i akvariet i vart fall. Ingen fara att odla på den heller, då det inte är något genetiskt. Ögonskador är enligt min erfarenhet svåra att behandla och ordna till på något sätt.

    För mig landar det därmed i en smaksak, faktiskt. Gillar du inte att en hona bara har ett öga så får du reagera på det och slå ihjäl den, samt ev. skaffa en/flera honor till.

    Hilsen och lycka till,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • nusse
      Användare
      • april 2006
      • 69

      #3
      Tack för svar,
      snarare påläst än erfaren då. Nå, då är det väl bara att väntas och hoppas då. Det tar emot att avliva så länge honan uppenbart inte fungerar, både av humana och ekonomiska skäl .
      Zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...