Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ancient
    Användare
    • juni 2006
    • 36

    #91
    Är lite inne på att skaffa ett par discus eller Scalarer som sällskap.. men ska först och främst se att det "finns plats"

    men annars bra eller dålig ide? vilka är att föredra att gå med Dvärgciklider?

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #92
      Vill du ha yngel på dem är nog inte Scalarer en bra idé. Vet dock inget om Diskus.

      Annars borde det funka kanon. Samma Kontinent.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • matt.is
        Användare
        • september 2003
        • 386

        #93
        Ursprungligen postat av Ancient
        Är lite inne på att skaffa ett par discus eller Scalarer som sällskap.. men ska först och främst se att det "finns plats"

        men annars bra eller dålig ide? vilka är att föredra att gå med Dvärgciklider?
        Scalarer absolut - de brukar inte störa dvärgarna nämnvärt eftersom de 'brukar' hålla sig
        på olika nivåer. Att få fram yngel skall inte vara något problem - d v s det där med att få se dem frisimmande. Vill man däremot föda upp ynglen, så är det nog bättre att ha dvärgarna i ett separat akvarium istället - eftersom det är sällan man kan driva upp fiskar till vuxen storlek tillsammans med andra fiskar.

        Discus vill ha mkt högre temperatur än dvärgar vanligtvis vill ha - dock finns det undantag såsom den vanliga fjärilscikliden.

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #94
          Nu är alla ynglen från min nannacara anomala borta. Första kullen så jag hade inte så stora förväntningar.. Hoppas på bättre lycka nästa gång. '
          Ancistrusyngel å andra sidan ser jag fler och fler av då de blir mindre skygga med tiden.
          Tror att jag har en lek till på den just nu faktiskt.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Lucas_magi
            Användare
            • april 2005
            • 63

            #95
            Hej, jag behöver lite hjälp. Mina fjärilciklider har ju haft frisimmande yngel ett tag men jag var tvungen att åka iväg för 3 dagar. Under dessa dagarna har dom lagt nya rom som jag såg idag på morrgonen precis är nykläckta. Vad ska jag nu göra av dom gamla ynglen? Dom fortsätter vakta ynglen men jag vet inte om dom bara gör de för att dom ska kunna skydda sin nya kull? vad ska jag göra?

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #96
              Jag tycker du ska låta dem vara. Se vad som händer.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Ancient
                Användare
                • juni 2006
                • 36

                #97
                Så nu har ett av mina par Fjärils lagt rom för nån timma sedan.. men det lär ju inte bli kvar länge, hanen har redan "tappat" intresset och jag har 3 st Hoplosternum thoracatum lr Megalechis thoracata. långsträckt pansarmmalar iaf =) i samma kar så det blir nog tungt för honan under natten..

                men men den som lever får se, måste nog ta och göra mig av med malarna, var ett dumpt impulsköp..

                Kommentar

                • Helenai
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 269

                  #98
                  Schackislek :-)

                  Jag skulle precis byta vatten då jag började lite i det nästan helt igenväxta karet (som inte fått nytt vatten på flera veckor... Och vad får jag se?? Jo, schackisarna leker! Det såg ut som han lockade två olika honor till sin lilla sandgrop. Han slog nästan över i skimrande svartgrönt. Läckert!

                  Och visst fixar han fortfarande att hålla maktbalansen gentemot den röda dvärgciklidhanen. Härligt!!

                  Däremot blir jag väl tvungen att röja ordentligt i det karet nu när jag ska vara borta i nästan en vecka...
                  Varde ljus... och det vart mörker.

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #99
                    Kul med lek!! Hoppas allt går bra.. även med det "nya" lilla karet.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      Roligt Helenai!!! Kör du med osmos? Vilket pH värde har du i karet? Schackisar är ju lite svårlekta annars....

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Gäst

                        Mina Bolivianer växer,hi,hi!

                        Hej!
                        Tittade igår i akvariet och dom växer dom små sötnosarna börjar att få formen av pappa och mamma nu,får se sen vad jag gör med dom men säljer dom nog till butik eller privat.Mvh Ann-Mari

                        Kommentar

                        • drd
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1112

                          Jag hade frisimmande småttingar av mitt Ap. viejita par i våras ibland 3 månader gamla skalaryngel och dvärgarna körde iväg varje närgånget skalaryngel tills jag hade fiskat upp och sålt skalarerna.
                          // drd

                          Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                          Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                          Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                          Kommentar

                          • Helenai
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 269

                            Robin: Det blev göörbra med 'nya' lilla karet. För tillfället hyser det guppys, men efter semestern får det bli acara-yngel i den eller 70-litersbaljan.

                            Bandared: Jag får väl säga så här: Bytt med vanligt mjukt kranvatten för typ 4-6 veckor sedan... Mängder, mängder och åter mängder av stjärngräs. En hel del boklöv på botten som börjat brytas ned. Inga tillsatser, vissa tendenser till fosfatbrist (hårda, gröna prickalger på rutorna), cirka 27 °C. Dålig fart på filtret. Inget kvar av leken idag. Så alltså har jag STÄDAT och möblerat om och resultatet syns på min zoon. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                            Men med denna lilla framgång så ökar ju chansen att jag sätter dem mer distinkt till lek efter semestern.

                            Annmari: Grattis!!

                            drd: Härligt att höra. Veijita står på önskelistan, var så säker!!
                            Varde ljus... och det vart mörker.

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                            Kommentar

                            • Rikard
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 57

                              Hej, tänkte bara flika in och säga att jag nyligen införskaffade ett par av Apistogramma maciliensis trifasciata, riktigt tuffa små rackare och hanen är hur fin som helst!

                              måste också säga att det är roligt med en apistogramma tråd, hade ett tiotal arter förr i tiden men hur jag än gör så kommer jag alltid tillbaks till just apistogramma.

                              Kommentar

                              • Banderad
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 3479

                                Nu är det snart dags för mig att dra gång ett antal Apistogramma-kar. Flyttar om 2 dagar till hus, där jag har lyckats förhandla mig till ett akvarierum.....

                                /Jocke

                                Kommentar

                                Arbetssätt...