Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    Ursprungligen postat av Rasmus E
    Idag var jag i en zoobutik i Göteborg (inte Hercules eller Tropakvimporten) och såg det här. Det är en handfull hanar av Apistogramma viejita som simmar tillsammans. Butiken sålde inte en enda liten hona och på burken stod det inte att det bara var hanar. Inte riktigt ok tycker jag.

    [ATTACH=CONFIG]50593[/ATTACH]
    Frågade du någon i personalen ?

    Vad som helst kan vara anledningen, Grossisten skickade bara hanar? För man kan inte beställa endast hanar eller honor.
    Honorna kan ha dött i leverans pga dålig kvalite eller vad som helst?
    Någon har köpt alla honor?

    Dom kanske flyttat honorna för dom inte ville att dem skulle slå ihjäl varandra?

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      Jag tycker man ser ofta att det är övervägande hanar när det gäller apistos i zoobutiker. Och när alla par är sålda då återstår ju bara hanar.
      Bara att fråga handlarn när nästa leverans sker och då passa på tillfället att besöka butiken!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Rasmus E
        Användare
        • augusti 2013
        • 68

        Det är sant. Det kan nog gå några A Viejita-honor per hane. Man får hoppas att det var det som var anledningen.
        Himla fin fisk förresten.

        Kommentar

        • Cimiall
          Användare
          • januari 2014
          • 15

          Fortsättning

          Den går inte ihop med några av mina andra apistosar så nu går den med diskusen. Tänkte visa nyaste macmasterin
          Bifogade filer
          Apistogramma 110 L + 70 L + 70 L + Albino ancistrus. Snart uppstarta 310 L paludarium

          Kommentar

          • Cimiall
            Användare
            • januari 2014
            • 15

            Längtar

            Nu har jag bestämt mig på fredag ska jag investera i 4 honor till så hanarna får 3 honor var. Sen är det bara och hoppas på lek tänker sattsa på uppfödning
            Apistogramma 110 L + 70 L + 70 L + Albino ancistrus. Snart uppstarta 310 L paludarium

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              Lycka till! Hoppas det blir lek nu då.

              /Jocke

              Kommentar

              • Rasmus E
                Användare
                • augusti 2013
                • 68

                Mreque: Jag såg inte ditt svar förut. Nej, jag frågade ingen. Jag hade famnen full av kattgrejer. Det låter förtröstansfullt att det inte går att beställa bara hanar.

                Appropå Cimialls inlägg: Jag visste att Macmasteri och Viejita var väldigt lika, men nu undrar jag vad som är skillnaden mellan arterna? Kanske att min Viejita-hane har nån gul fläck på sin bakfena, annars ser han ut just som fisken på din bild.

                Kommentar

                • Cimiall
                  Användare
                  • januari 2014
                  • 15

                  Jag har skickat bilder till en site som heter apistogramma.com och rådfrågat dom med bild. Och då fått ett flertal svar att det är macmasteri
                  På min affär tar dom in på beställning och där var det motsatta problemet fanns bara honor kvar
                  Apistogramma 110 L + 70 L + 70 L + Albino ancistrus. Snart uppstarta 310 L paludarium

                  Kommentar

                  • fart66
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 191

                    Ursprungligen postat av Rasmus E

                    Jag visste att Macmasteri och Viejita var väldigt lika, men nu undrar jag vad som är skillnaden mellan arterna? Kanske att min Viejita-hane har nån gul fläck på sin bakfena, annars ser han ut just som fisken på din bild.
                    Legg inn noen bilder av fiskene dine så svi får se dem?

                    Nesten 100% sikkert er din Viejita en framodlat form av A. Macmasteri. eller en hybrid av A. Macmasteri og en annen apistogramma.

                    HIlsen
                    RHD

                    Kommentar

                    • Cimiall
                      Användare
                      • januari 2014
                      • 15

                      Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 2
Storlek: 284,3 KB
ID: 689561Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,1 KB
ID: 689562Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 3
Storlek: 283,4 KB
ID: 689563
                      Nr3 vet jag inte vad det är för sort
                      Apistogramma 110 L + 70 L + 70 L + Albino ancistrus. Snart uppstarta 310 L paludarium

                      Kommentar

                      • {_AquA_}
                        Användare
                        • februari 2013
                        • 1299

                        Ursprungligen postat av Cimiall
                        [ATTACH=CONFIG]50629[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50630[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50631[/ATTACH]
                        Nr3 vet jag inte vad det är för sort

                        Liknar Apistogramma macmasteri red shoulder / redneck
                        // Nasser H

                        Följ mina projekt:

                        Tråd 1:
                        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                        Finns mer gott på följande sida!
                        Min Zoon:
                        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                        Kommentar

                        • Rasmus E
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 68

                          Ursprungligen postat av fart66
                          Legg inn noen bilder av fiskene dine så svi får se dem?

                          Nesten 100% sikkert er din Viejita en framodlat form av A. Macmasteri. eller en hybrid av A. Macmasteri og en annen apistogramma.

                          HIlsen
                          RHD
                          För mina lekmannaögon ser min fisk ut som både Apistogramma viejita i Back to natures Guiden om nanoakvarium och även exemplar som jag har sett i handeln. De införskaffades på trop akvariefiskimport i gbg och snubben där borde ha koll på sina burkar. Jag tycker dock att huvudbilden i NCS:s artregister ser väldigt annorlunda ut i färgerna, men det behöver ju inte vara några konstigheter i sig. Det vore intressant om det var Macmasteri jag har. Jag tog de följande bilder med mobilkameran nu.

                          Hanen:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-01-13 09-16-49-462.jpg
Visningar: 1
Storlek: 273,7 KB
ID: 689586

                          En till bild på hanen:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-01-13 09-25-37-871.jpg
Visningar: 1
Storlek: 244,6 KB
ID: 689589

                          Den dominerande honan med kaxiga streck över ögonen:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-01-13 09-20-32-722.jpg
Visningar: 1
Storlek: 302,3 KB
ID: 689588

                          Bonusbild på hanen med sitt smått osmakliga julpynt (det har blivit tradition).
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-01-13 09-20-27-470.jpg
Visningar: 1
Storlek: 245,7 KB
ID: 689587

                          Off-topic i en apistogramma-tråd, men jag kan inte låta bli att lägga upp en bild på när jag just matade mina Uaru i ett annat kar. Apistogrammorna går i mitt 43-liters och Uaru i 375l.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-01-13 09-57-47-955.jpg
Visningar: 1
Storlek: 224,3 KB
ID: 689590

                          Kommentar

                          • fragster
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 85

                            Ursprungligen postat av Rasmus E
                            ...

                            Bonusbild på hanen med sitt smått osmakliga julpynt (det har blivit tradition).
                            [ATTACH=CONFIG]50663[/ATTACH]
                            Tomte ftw!

                            Kommentar

                            • Mreque
                              Användare
                              • juni 2011
                              • 348

                              Ursprungligen postat av Rasmus E
                              Mreque: Jag såg inte ditt svar förut. Nej, jag frågade ingen. Jag hade famnen full av kattgrejer. Det låter förtröstansfullt att det inte går att beställa bara hanar.

                              Appropå Cimialls inlägg: Jag visste att Macmasteri och Viejita var väldigt lika, men nu undrar jag vad som är skillnaden mellan arterna? Kanske att min Viejita-hane har nån gul fläck på sin bakfena, annars ser han ut just som fisken på din bild.
                              Beror helt på grossisten vad man får, är det en kunnig får du en bra mix. Ej kunnig så får du kanske för många honor/hanar.

                              Kommentar

                              • fart66
                                Användare
                                • januari 2012
                                • 191

                                Hei
                                Rasmus E

                                Bildene du har lagt inn er av en odlings form A. macamsteri.

                                Fargene på fisken er ikke lett å bruke til å bestemme arten, særlig med mange odlginsformer.

                                Bildene i artsregisteret av Roland Kipper skal være Apistogramma viejita .

                                Et annet godt bilde av en ekte Apistogramma viejita finner du litt nede på siden her

                                På denne siden kan du også finne bilder av noen vildformer av A. macmasteri som jeg personlig synes er veldig mye finere enn
                                de framodlade variantene av A. macmasteri som man somoftest finner i dyrebutikken.
                                som f.eks denne fantastiske A. macmasteri

                                Det skal også være et bilde av
                                i boka til American Cichlids I - Dwarf Cichlids Horst Linke & Dr. Wolfgang Staeck under A. viejita Color Form I

                                Litt om hvordan du kan skille din A. macmasteri fra Apistogramma viejita

                                Halefinnen har tupper på din fisk.

                                A. macmasteri sin halefinne er rund eller lyrhale(med tupper over under på halefinnen)

                                Apistogramma viejita rund halefinne, får aldri tupper på den(lyrhale).

                                Den svarte linjen på siden av fisken:

                                Din fisk har bred svartlinje på siden som brytes opp og med sikksakkmønster på slutten før halefinnen

                                A. macmasteri har sin linje på siden er bredt og som regel delt opp i flekker på fremre del av kroppen med med mer sammenhengende sikksakmønster på bakre del.

                                Apistogramma viejita har tynnere svart linje med sikksakk mønster som regel uavbrutt hele veien til flekken før halefinneflekken

                                Din fiske forholdsvis høy kroppsform.

                                Kroppsformen på A. macmasteri er høyere enn den slankere A. viejita. Dette er ikke nødvendigvis en god diagnostikk
                                siden fiskene i våre akvareier oftest lever litt bedre enn de ville fiskene, Og kan dermed legge på seg.

                                Håper dette kune være til litt hjelp.
                                hilsen
                                RHD

                                Kommentar

                                Arbetssätt...